0081/2024 - DEVELOPMENT OF CHILDREN BORN DURING THE ZIKA VIRUS EPIDEMIC IN BRAZIL: A GENERATION AT RISK? DESENVOLVIMENTO DE CRIANÇAS NASCIDAS DURANTE A EPIDEMIA DO VÍRUS ZIKA NO BRASIL : UMA GERAÇÃO EM RISCO?
In Brazil, during the Zika virus epidemic, studies primarily focused on children with intrauterine virus exposure, while neglecting to monitor those born during that time. Children without intrauterine exposure can also experience developmental challenges due to environmental, social, and individual, and maternal mental health stress during epidemics. The objective of this study was to assess the prevalence of delays in cognitive-language-motor development, identify factors linked to scores, and discuss the impacts of the epidemic on children\'s development. A cross-sectional study with 78 children without exposure, aged 11-39 months, was conducted using the Bayley-III assessment. It revealed that 27% of the children had delays in at least one domain, with language (24,4%) being the most affected. No link between delays and sociodemographic factors was found. Given the high prevalence and the limited number of studies on the epidemic\'s impact on the development of children without intrauterine exposure, concerns arise about long-term risks. Therefore, monitoring until school age is recommended.
DESENVOLVIMENTO DE CRIANÇAS NASCIDAS DURANTE A EPIDEMIA DO VÍRUS ZIKA NO BRASIL : UMA GERAÇÃO EM RISCO?
Abstract(resumo):
No Brasil, durante a epidemia do vírus Zika, estudos se concentraram no desenvolvimento de crianças com exposição intrauterina ao vírus, apesar da recomendação de monitorar o desenvolvimento de crianças nascidas à época. Sabe-se que crianças, mesmo sem exposição intrauterina, podem ser afetadas no desenvolvimento por estresse ambiental, social e individual, e da saúde mental materna, durante epidemias de doenças emergentes. O objetivo foi avaliar a prevalência de atrasos no desenvolvimento cognitivo-linguagem-motor, identificar os fatores associados às variações nos escores de desenvolvimento e discutir os possíveis impactos dessa epidemia. Estudo transversal com 78 crianças sem exposição ao vírus, de 11 e 39 meses, avaliadas pela Bayley-III. 27% das crianças apresentaram atraso em pelo menos um domínio. A linguagem foi a mais afetada (24,4%). Não houve relação entre atrasos e fatores sociodemográficos. Dada a alta prevalência de atrasos no desenvolvimento e falta de estudos sobre o impacto da epidemia no desenvolvimento das crianças nascidas sem exposição intrauterina nesse período, questiona-se se essa geração teria riscos de desenvolvimento a longo prazo e recomenda-se o monitoramento do desenvolvimento até a idade escolar.
Britto, J. A. A., Lopes, M. C. B., Guida, L. C., Freitas, M. R. B, Barros, L. B. P, Gomes Junior, S. C., Moreira, M. E. L. DEVELOPMENT OF CHILDREN BORN DURING THE ZIKA VIRUS EPIDEMIC IN BRAZIL: A GENERATION AT RISK?. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Mar). [Citado em 01/05/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/development-of-children-born-during-the-zika-virus-epidemic-in-brazil-a-generation-at-risk/19129?id=19129