0014/2024 - Reflections on co-managing investigative praxis in the context of a health emergency Reflexões sobre práxis investigativa cogestora em contexto de emergência sanitária
This article deals with the interest of the scientific field in systematizing the co-management investigative praxis, in a health emergency scenario, based on the analysis of a research with a multicentric qualitative approach, using the framework of the Support Research and the analysis of critical hermeneutics. As a result, it was identified that the elaboration of a map guide contributed as a guiding document, with the objective of organizing different techniques for the preparation and formation of field researchers, as well as an instrument of data analysis. The training of researchers for the theoretical framework of Support Research, as well as their co-management and involvement in the different stages of research, proved to be a differential for the production of subjects and collectives with investigative praxis, allowing dialogic exchange between coordinators and researchers and regular sharing of the results. It is concluded that the way in which the methodology was proposed, enabled the expansion of reflective capacity and understanding of reality, contributing to the formation of researchers as active and critical subjects in the process of data collection, analysis and discussion, encouraging sensitive and attentive actions while seeking to identify the particularities of each context.
Reflexões sobre práxis investigativa cogestora em contexto de emergência sanitária
Abstract(resumo):
Este artigo trata do interesse do campo científico em sistematizar a práxis investigativa cogestora, em cenário de emergência sanitária a partir da análise de uma pesquisa de abordagem qualitativa multicêntrica, valendo-se do referencial da Pesquisa Apoio e da análise da hermenêutica critica. Como resultados, identificou-se que a elaboração de um guia mapa contribuiu como documento norteador, com objetivo de organizar diferentes técnicas para a preparação e formação dos pesquisadores de campo, também como instrumento de análise dos dados. A formação de pesquisadores para o referencial teórico de Pesquisa Apoio assim como a cogestão e implicação deles nas diferentes etapas da pesquisa mostrou-se como diferencial para produção de sujeitos e coletivos com a práxis investigativa, permitindo a troca dialógica dentre coordenadores e pesquisadores e compartilhamento regular dos resultados. Conclui-se que a forma como a metodologia foi proposta, possibilitou a ampliação da capacidade reflexiva e de compreensão sobre a realidade, contribuindo para a formação de pesquisadores como sujeitos ativos e críticos no processo de coleta, análise e discussão dos dados, incentivando a atuação sensível e atenta ao mesmo tempo que buscou identificar as particularidades de cada contexto.
Gutiérez, A. C., Campos, G. W. S., Jandoso, B., Cunha, M. S., Mattos, M. P., Silva, R. O. L.. Reflections on co-managing investigative praxis in the context of a health emergency. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Jan). [Citado em 05/11/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/reflections-on-comanaging-investigative-praxis-in-the-context-of-a-health-emergency/19062?id=19062