0311/2022 - ALFABETIZAÇÃO, LETRAMENTO OU LITERACIA EM SAÚDE? TRADUZINDO E APLICANDO O CONCEITO DE HEALTH LITERACY NO BRASIL ALFABETIZAÇÃO, LETRAMENTO OU LITERACIA EM SAÚDE? TRADUZINDO E APLICANDO O CONCEITO DE HEALTH LITERACY NO BRASIL
O presente artigo buscou identificar como se deu o processo de tradução e aplicação do conceito de health literacy no país, através de uma análise de conteúdo da produção acadêmica nacional, estruturada em quatro etapas: organização da análise; codificação dos resultados obtidos a partir do uso de três traduções (alfabetização, letramento e literacia em saúde); categorização dos resultados de acordo com cada conceito e sua abrangência; e inferências a partir da aplicação de cada conceito em diferentes situações-problema. Foram identificados 1.441 trabalhos. De 2005 a 2016, preponderou o registro do conceito de alfabetização em saúde, fortemente vinculado à dimensão funcional da health literacy. A partir de 2017, o conceito de letramento em saúde torna-se mais evidente, apesar de, na prática, em pouco se distanciar da interpretação de informações para o autocuidado e a prevenção de doenças. Mais recentemente, observa-se o registro crescente do conceito de literacia em saúde, amplamente utilizado em Portugal e que se apresenta como uma tradução mais adequada e abrangente, capaz de expressar o caráter multidimensional dos modelos avançados de health literacy, que objetivam qualificar os processos individuais e coletivos de tomada de decisão informada sobre saúde e qualidade de vida.
Palavras-chave:
Letramento em Saúde; Educação em Saúde; Promoção da Saúde; Alfabetização.
Abstract:
This article aims to describe the process of translation and application of health literacy concept in Brazil, through a content analysis of the national academic literature, structured in four stages: analysis organization; coding of the resultsthe use of three forms of health literacy translations in Portuguese (alfabetização, letramento and literacia em saúde); categorization of results according to the concept and its scope; and inferencesthe application of each translated concept in different situations. A total of 1,441 documents were identified. From 2005 to 2016, the use of alfabetização em saúde prevailed, strongly associated to the functional dimension of health literacy. As of 2017, the concept of letramento em saúde becomes more evident, even though, in practical terms, there is little differencethe previous interpretation, focused on information for self-care and disease prevention. More recently, there is a growing record of the literacia em saúde concept, a translation widely used in Portugal, and which is presented as a more adequate and comprehensive concept, capable of expressing the multidimensional character of the advanced health literacy models, which aim to express the individual and collective decision-making processes on health and quality of life.
Keywords:
Health Literacy; Health Education; Health Promotion; Literacy.
ALFABETIZAÇÃO, LETRAMENTO OU LITERACIA EM SAÚDE? TRADUZINDO E APLICANDO O CONCEITO DE HEALTH LITERACY NO BRASIL
Resumo (abstract):
This article aims to describe the process of translation and application of health literacy concept in Brazil, through a content analysis of the national academic literature, structured in four stages: analysis organization; coding of the resultsthe use of three forms of health literacy translations in Portuguese (alfabetização, letramento and literacia em saúde); categorization of results according to the concept and its scope; and inferencesthe application of each translated concept in different situations. A total of 1,441 documents were identified. From 2005 to 2016, the use of alfabetização em saúde prevailed, strongly associated to the functional dimension of health literacy. As of 2017, the concept of letramento em saúde becomes more evident, even though, in practical terms, there is little differencethe previous interpretation, focused on information for self-care and disease prevention. More recently, there is a growing record of the literacia em saúde concept, a translation widely used in Portugal, and which is presented as a more adequate and comprehensive concept, capable of expressing the multidimensional character of the advanced health literacy models, which aim to express the individual and collective decision-making processes on health and quality of life.
Palavras-chave (keywords):
Health Literacy; Health Education; Health Promotion; Literacy.
Peres, F.. ALFABETIZAÇÃO, LETRAMENTO OU LITERACIA EM SAÚDE? TRADUZINDO E APLICANDO O CONCEITO DE HEALTH LITERACY NO BRASIL. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/out). [Citado em 21/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/alfabetizacao-letramento-ou-literacia-em-saude-traduzindo-e-aplicando-o-conceito-de-health-literacy-no-brasil/18567?id=18567&id=18567