0198/2017 - Avaliação da infraestrutura da Assistência Farmacêutica no Sistema Único de Saúde em Minas Gerais
Infrastructure evaluation of Pharmaceutical Services in the National Health System of Minas Gerais
Autor:
• Mariana Michel Barbosa - Barbosa, Mariana Michel - UFMG, Farmácia Social - <marianamichelbarbosa@gmail.com>Coautor(es):
• Francisco de Assis Acurcio - Acurcio, F.A. - Faculdade de Farmácia/UFMG, Farmácia Social - <fracurcio@gmail.com>• Juliana Alvares - Alvares, J. - Belo Horizonte, MG - Universidade Federal de Minas Gerais, Farmácia Social - <jualvares@gmail.com>
• Augusto Afonso Guerra Junior - Guerra Junior, Augusto Afonso - Universidade Federal de Minas Gerais, Farmacia Social - <augustoguerramg@gmail.com>
• Edna Afonso Reis - Reis, E.A - Universidade Federal de Minas Gerais, Estatística - <ednareis@gmail.com>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1465-9167
• Marina Morgado Garcia - Garcia, Marina Morgado - Belo Horizonte, Minas Gerais - Universidade Federal de Minas Gerais, Farmacia Social - <marinamorgarcia@gmail.com>
• Renata Cristina Rezende Macedo do Nascimento - Nascimento, Renata Cristina Rezende Macedo do - UFMG, Farmácia Social - <recmacedo@gmail.com>
Área Temática:
Não CategorizadoResumo:
Em 2008, o estado de Minas Gerais criou o Rede Farmácia de Minas (RFM), uma estratégia para garantir infraestrutura adequada das farmácias, no intuito de melhorar a qualidade do uso de medicamentos. Objetivos: Caracterizar a infraestrutura da Assistência Farmacêutica (AF) de Minas Gerais, comparando municípios contemplados ou não pelo RFM, no intuito de verificar se os gastos estaduais implicaram em melhoria das AF municipais. Métodos: Estudo transversal de avaliação da AF de Minas Gerais. Foram realizadas entrevistas presenciais e telefônicas com usuários, médicos, responsáveis pela AF e dispensadores de medicamentos, além de observação das instalações. Foram selecionados 104 municípios, dos quais 41,3% haviam adotado o RFM. Os dados foram coletados de julho de 2014 a maio de 2015. Resultados: Com uma diferença estatisticamente significativa, municípios com RFM apresentaram maiores taxas de regularização da documentação legal, maior conforto para os usuários e funcionários, melhores condições de armazenamento de medicamento e realização de atividades clínicas. Conclusão: O maior volume de investimentos estadual na AF dos municípios com RFM gerou melhores condições de infraestrutura que foram avaliadas positivamente tanto por profissionais de saúde como pelos usuários do SUS.Palavras-chave:
Assistência FarmacêuticaPrograma Rede Farmácia de MinasInfraestruturaAbstract:
In 2008 the state of Minas Gerais created the “Program Rede Farmácia de Minas”(RFM), a strategy to ensure adequate infrastructure of local public pharmacies. The article aims to characterize the infrastructure of public pharmacies in Minas Gerais, comparing municipalities that have received the RFM program to the ones that haven’t, in order to verify if the State‘s Economic Incentives implied in improvement of local Pharmaceutical Services (PS). A cross-sectional, exploratory, evaluative study in a representative sample of the municipalities of Minas Gerais. Face-to-face interviews were conducted with users, physicians, and drug dispensers, as well as observation of pharmacy facilities and telephone interviews with municipal officialsthe PS. 104 municipalities were ed, of which 41.3% had adopted the RFM. Data were collectedJuly 2014 to May 2015. Municipalities adept to the RFM presented significantly higher rates of legal documentation, more comfort for users and staff, better storage conditions of medicine and competence to conduct clinical activities. The higher state investment in the PS organization for municipalities adept to the RFM developed better infrastructure that have been approved by health professionals and the users of the National Health System.