0255/2021 - Consumer perceptions of non-caloric sweeteners and the content of caloric and non-caloric sweeteners in ultra-processed products in Brazil Percepções do consumidor sobre adoçantes não calóricos e o conteúdo de adoçantes calóricos e não calóricos em produtos ultraprocessados no Brasil
Indústrias alimentícias estão reformulando produtos para reduzir a quantidade total de açúcar. Para reduzir a densidade calórica e manter o dulçor de seus produtos, açúcares são combinados com edulcorantes. Esse estudo teve como objetivo analisar as informações sobre a presença, número e tipo, e conteúdo de diferentes edulcorantes exibidos na lista de ingredientes de 10 produtos ultraprocessados, de 3 categorias diferentes. O estudo também avaliou as percepções e entendimento dos consumidores sobre adoçantes calóricos e não calóricos usados em produtos ultraprocessados, através da análise de discussões com 12 grupos focais. Observou-se combinação de açúcares com edulcorantes no mesmo produto e, frequentemente, ausência das quantidades dos edulcorantes no rótulos nutricionais. Esses produtos voltados a crianças oferecem calorias reduzidas às custas do aumento da variedade e concentração desses edulcorantes. Os participantes mostraram-se confusos sobre os diferentes tipos de adoçantes e edulcorantes e suas possíveis consequências à saúde. Apresentar informações mais claras sobre os ingredientes e nutrição facilitariam a compreensão dos consumidores e os apoiariam em escolhas alimentares saudáveis.
Palavras-chave:
Alimentos ultraprocessados, discussões de grupos focais, rótulos nutricionais, adoçantes, Brasil
Abstract:
Food industries are reformulating their products to lower total sugar and caloric content. Caloric sugars are often substituted by or combined with non-caloric sweeteners. Our study analyzed information about the presence, number and type, and content of different sweeteners displayed on the ingredient list of 10 key ultra-processed products (UPP), from 3 different categories. It also assessed consumers’ opinions, perceptions and understanding of caloric and non-caloric sugars used in UPPs using data from 12 focus group discussions. Results indicate a large diversity in sweeteners, frequent use of a combination of multiple caloric and non-caloric sweeteners, often in the same product, and a lack of disclosure of the amounts of non-caloric sweeteners on the nutrition labels. Qualitative analysis reflected the inconsistency of information on nutrition labels and the challenges in compliance with regulations. Participants were unsure about the different types of sweeteners, examples of artificial sweeteners and their potential health consequences. Presenting clearer additive and nutrition information would facilitate consumer comprehension and support healthy food choices.
Keywords:
Ultra-processed foods, focus group discussions, nutrition labels, sweeteners, Brazil
Percepções do consumidor sobre adoçantes não calóricos e o conteúdo de adoçantes calóricos e não calóricos em produtos ultraprocessados no Brasil
Resumo (abstract):
Food industries are reformulating their products to lower total sugar and caloric content. Caloric sugars are often substituted by or combined with non-caloric sweeteners. Our study analyzed information about the presence, number and type, and content of different sweeteners displayed on the ingredient list of 10 key ultra-processed products (UPP), from 3 different categories. It also assessed consumers’ opinions, perceptions and understanding of caloric and non-caloric sugars used in UPPs using data from 12 focus group discussions. Results indicate a large diversity in sweeteners, frequent use of a combination of multiple caloric and non-caloric sweeteners, often in the same product, and a lack of disclosure of the amounts of non-caloric sweeteners on the nutrition labels. Qualitative analysis reflected the inconsistency of information on nutrition labels and the challenges in compliance with regulations. Participants were unsure about the different types of sweeteners, examples of artificial sweeteners and their potential health consequences. Presenting clearer additive and nutrition information would facilitate consumer comprehension and support healthy food choices.
Palavras-chave (keywords):
Ultra-processed foods, focus group discussions, nutrition labels, sweeteners, Brazil
de Carvalho, T. E. M., Waisenberga, A., Sato, P.M., MAIS, L.A., Martins, A.P.B, Jaime, P.C., Khandpur, N.. Consumer perceptions of non-caloric sweeteners and the content of caloric and non-caloric sweeteners in ultra-processed products in Brazil. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2021/jul). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/consumer-perceptions-of-noncaloric-sweeteners-and-the-content-of-caloric-and-noncaloric-sweeteners-in-ultraprocessed-products-in-brazil/18154?id=18154