0164/2013 - CONTEXTOS, IMPASSES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DE TRABALHADORES EM SAÚDE COLETIVA NO BRASIL Contexts, impasses and challenges for training Public Health workers in Brazil
• Naomar Monteiro de Almeida Filho - Almeida Filho NR - Salvador/BA, BA - Instituto de Saúde Coletiva - UFBA - <naomaralmeida@gmail.com> +
Área Temática:
Políticas em Saúde
Resumo:
Comentário introdutório sobre conjunturas históricas, impasses institucionais e desafios curriculares na formação de trabalhadores em Saúde Coletiva no Brasil. Em primeiro lugar, propõe-se a tese de que o estado brasileiro não tem cumprido sua responsabilidade de garantir à população serviços públicos de qualidade, com acesso pleno e equidade, conformando “as quatro perversões da educação brasileira”. Em segundo lugar, analisa-se o sistema público de saúde, em tese universalista mas que, subfinanciado e com carências reconhecidas, contribui para aumentar a exclusão social. Finalmente, destaca-e a necessidade de novos modelos de formação de pessoas tecnologicamente competentes, capazes de trabalhar em equipe, criativas, autônomas, resolutivas, engajadas na promoção da saúde, abertas à participação social, comprometidas com a humanização da saúde.
Palavras-chave:
educação superior
Saúde Coletiva
exclusão social
equidade
Abstract:
Introductory comment on historical contexts, institutional impasses and curriculum challenges for training Public Health workers in Brazil. Firstly, a thesis is proposed: the Brazilian state has not fulfilled its responsibility to ensure the population quality public services, with access and equity, shaping "the four perversions of Brazilian education." Secondly, it analyzes the public health system, in thesis universal, but underfunded and needs recognized, that contributes to increasing social exclusion. Finally, it highlights the need for new models of training people who are technologically competent, able for teamwork, creative, autonomous, problem-solving, engaged in health promotion, open to social participation, committed to the humanization of health.
Keywords:
higher education
Public Health
social exclusion
equity
Contexts, impasses and challenges for training Public Health workers in Brazil
Resumo (abstract):
Introductory comment on historical contexts, institutional impasses and curriculum challenges for training Public Health workers in Brazil. Firstly, a thesis is proposed: the Brazilian state has not fulfilled its responsibility to ensure the population quality public services, with access and equity, shaping "the four perversions of Brazilian education." Secondly, it analyzes the public health system, in thesis universal, but underfunded and needs recognized, that contributes to increasing social exclusion. Finally, it highlights the need for new models of training people who are technologically competent, able for teamwork, creative, autonomous, problem-solving, engaged in health promotion, open to social participation, committed to the humanization of health.
Palavras-chave (keywords):
higher education
Public Health
social exclusion
equity
Almeida Filho NR. CONTEXTOS, IMPASSES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DE TRABALHADORES EM SAÚDE COLETIVA NO BRASIL. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/mar). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/contextos-impasses-e-desafios-na-formacao-de-trabalhadores-em-saude-coletiva-no-brasil/12286?id=12286