0270/2016 - Falta de acesso a informações sobre problemas bucais entre adultos: Abordagem baseada no modelo teórico de alfabetização em saúde. Lack of access to information on oral health problems among adults: Approach based on the theoretical model for health literacy.
• Luana Leal Roberto - Roberto, Luana Leal - Universidade Estadual de Montes Claros., Programa de Pós Graduação em Ciências da Saúde - <luleal15@yahoo.com.br>
Coautor(es):
• Daniele Durães Noronha - Noronha, Daniele Durães - Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES, Programa de Pós Graduação em Ciências da Saúde - <dannyduraes@hotmail.com>
• Taiane Oliveira Souza - Souza, Taiane Oliveira - Universidade Estadual de Montes Claros, Faculdade de Odontologia - <taiane.oliveira.souza@gmail.com>
• Ellen Janayne Primo Miranda - Miranda, Ellen Janayne Primo - Universidade Estadual de Montes Claros, Faculdade de Odontologia - <ellenmiranda65@gmail.com>
Objetivou-se investigar os fatores associados à falta de acesso à informação em saúde bucal entre adultos. Trata-se de um estudo transversal, conduzido entre 831 adultos (35-44 anos). A variável dependente foi o acesso a informações sobre como evitar problemas bucais e as independentes foram reunidas em subgrupos conforme modelo teórico de Alfabetização em saúde. Conduziu-se Regressão Logística Binária com correção pelo efeito de desenho. Observou-se que 37,5% não tiveram acesso a informações sobre problemas bucais. A falta de acesso foi maior entre os adultos que possuíam renda per capita menor, estavam insatisfeitos com os serviços odontológicos utilizados, não utilizavam fio dental, apresentavam o domínio físico da qualidade de vida insatisfatório e que autopercebiam a saúde bucal como regular/ruim/péssima. A chance de não ter recebido informações sobre com evitar problemas bucais entre os insatisfeitos com os serviços odontológicos utilizados foi 3,28 vezes aquela observada entre os satisfeitos com os serviços odontológicos utilizados. Assim, o menor acesso esteve relacionado a condições desfavoráveis entre adultos. Os serviços de saúde devem garantir informações em quantidade e qualidade adequadas a seus usuários, a fim de aumentar os níveis de Alfabetização em saúde, maior satisfação e equidade.
Palavras-chave:
Adultosalfabetização em saúdeacesso à informaçãoeducação em saúde bucal
Abstract:
This study aimed to investigate factors associated with the lack of access to information on oral health among adults. It is a cross-sectional study, carried out among 831 adults (35-44 years sold). The dependent variable was the access to information on how to avoid oral problems, and the independent ones were gathered into subgroups according to the theoretical model for Health literacy. Binary Logistic Regression was carried out, and results were corrected by the design effect. It was observed that 37.5% had no access to information about dental problems. The lack of access was higher among adults who had lower per capita income, were dissatisfied with the dental services provided, did not use dental floss, had unsatisfactory physical domain of the quality of life, and self-perceived their oral health as fair/poor/very poor. The chance had no access to information about dental problems among dissatisfied with the dental services used was 3.28 times higher than for those satisfied with the dental services used. Thus, the decreased access to information was related to unfavorable conditions among adults. Health services should ensure appropriate information whether quantitatively or qualitatively to their users in order to increase Health literacy levels, and improve satisfaction and equity.
Keywords:
Adultshealth literacyaccess to informationoral health education
Lack of access to information on oral health problems among adults: Approach based on the theoretical model for health literacy.
Resumo (abstract):
This study aimed to investigate factors associated with the lack of access to information on oral health among adults. It is a cross-sectional study, carried out among 831 adults (35-44 years sold). The dependent variable was the access to information on how to avoid oral problems, and the independent ones were gathered into subgroups according to the theoretical model for Health literacy. Binary Logistic Regression was carried out, and results were corrected by the design effect. It was observed that 37.5% had no access to information about dental problems. The lack of access was higher among adults who had lower per capita income, were dissatisfied with the dental services provided, did not use dental floss, had unsatisfactory physical domain of the quality of life, and self-perceived their oral health as fair/poor/very poor. The chance had no access to information about dental problems among dissatisfied with the dental services used was 3.28 times higher than for those satisfied with the dental services used. Thus, the decreased access to information was related to unfavorable conditions among adults. Health services should ensure appropriate information whether quantitatively or qualitatively to their users in order to increase Health literacy levels, and improve satisfaction and equity.
Palavras-chave (keywords):
Adultshealth literacyaccess to informationoral health education
Roberto, Luana Leal, Noronha, Daniele Durães, Souza, Taiane Oliveira, Miranda, Ellen Janayne Primo, MARTINS, A. M. E. B. L., De-Paula, A.M.B., Ferreira, E.F, Haikal DS. Falta de acesso a informações sobre problemas bucais entre adultos: Abordagem baseada no modelo teórico de alfabetização em saúde.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/jun). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/falta-de-acesso-a-informacoes-sobre-problemas-bucais-entre-adultos-abordagem-baseada-no-modelo-teorico-de-alfabetizacao-em-saude/15695?id=15695