EN PT

Artigos

0068/2024 - HEALTH OF THE BLACK POPULATION IN HEALTH TRAINING: PERSPECTIVES TOWARDS RACIAL EQUITY
SAÚDE DA POPULAÇÃO NEGRA NA FORMAÇÃO EM SAÚDE: PERSPECTIVAS RUMO À EQUIDADE RACIAL

Autor:

• Dyana Helena de souza - SOUZA, D. H. - <dyana_4521@hotmail.com>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6050-3337

Coautor(es):

• Dais Gonçalves Rocha - Rocha, D. G. - <daisrocha@yahoo.com.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1103-5930

• Nilza Rogéria de andrade Nunes - Nunes, N. R. de A. - <n.rogerianunes@gmail.com / nr.nunes@puc-rio.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2208-1054



Resumo:

This article aims to understand the vision of racial equity and the motivations for approaching the health of the black population in the formation of Collective Health, Nursing and Medicine courses at a Brazilian public university, guided by the black perspective of decoloniality. Considering Institutional Racism, it is necessary to invest in the interfaces between the education and health sectors in the training of professionals for the Unified Health System. This is a qualitative study with an intervention-research approach, affirming a social and political commitment to transform reality. Workshops were held with representatives of the Structuring Teaching Nuclei of the ed courses. The theme of the health of the black population has been worked on in a punctual and decontextualized way, without a reflection based on structural racism, power relations and Brazilian socio-historical formation. This creates a great distancethe guidelines proposed by the National Policy for Comprehensive Health of the Black Population. At the end, perspectives are signaled for the reorientation of health training, aiming at increasing democratic density and racial equity.

Palavras-chave:

Health of the Black Population; Institutional Racism; Higher Education; Professional training in health.

Abstract:

Este artigo objetiva compreender a visão de equidade racial e as motivações para a abordagem da saúde da população negra na formação dos cursos de Saúde Coletiva, Enfermagem e Medicina de uma universidade pública brasileira, orientado na perspectiva negra da decolonialidade. Considerando o Racismo Institucional, é preciso investir nas interfaces entre os setores educação e saúde na formação de profissionais para o Sistema Único de Saúde. Trata-se de estudo de natureza qualitativa com abordagem do tipo pesquisa-intervenção, afirmando um compromisso social e político de transformação da realidade. Para tanto, foram realizadas oficinas com representantes dos Núcleos Docentes Estruturantes dos cursos selecionados. A temática da saúde da população negra tem sido trabalhada de forma pontual e descontextualizada, sem uma reflexão do racismo estrutural, das relações de poder e da formação socio-histórica brasileira, o que se distancia das diretrizes propostas pela Política Nacional de Saúde Integral da População Negra. Ao final, são sinalizadas perspectivas para a reorientação da formação em saúde, visando ao aumento da densidade democrática e da equidade racial.

Keywords:

Saúde da população negra; Racismo institucional; Ensino superior; Formação profissional em saúde.

Conteúdo:

Acessar Revista no Scielo

Outros idiomas:







Como

Citar

SOUZA, D. H., Rocha, D. G., Nunes, N. R. de A.. HEALTH OF THE BLACK POPULATION IN HEALTH TRAINING: PERSPECTIVES TOWARDS RACIAL EQUITY. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/Mar). [Citado em 05/10/2024]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/health-of-the-black-population-in-health-training-perspectives-towards-racial-equity/19116?id=19116

Últimos

Artigos



Realização



Patrocínio