0270/2010 - Hipertensão comunicada e hipertensão compreendida: saberes e práticas de enfermagem em um Programa de Saúde da Família de Fortaleza, Ceará Hypertension communicated and hypertension understood: knowledge and practices of nursing in a Program of Family Health in Fortaleza, Ceará
• JOSE WICTO PEREIRA BORGES - BORGES, J.W.P. - FORTALEZA, CE - UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - <wictoborges@yahoo.com.br>
Área Temática:
Não Categorizado
Resumo:
Objetivou-se estudar as práticas de comunicação de enfermeiras na Consulta de Enfermagem de hipertensão arterial no Programa de Saúde da Família de Fortaleza, Ceará, desvelando os elementos geradores de assimetria de poder entre enfermeira e hipertenso manifestos na linguagem. Tem como referenciais teóricos a Análise do Discurso Crítica5 e Pragmática19. Trata-se de um estudo exploratório descritivo, qualitativo no qual se desenvolveu uma Observação Participante em uma Unidade Básica de Saúde da Família. Emergiram os seguintes discursos: a enfermeira como maestrina da interação com comandos discursivos, verbal e não verbalmente; o hipertenso como sujeito assujeitado pela enfermeira; o corpo da enfermeira como instrumento articulado que comunica um corpo social da prática; o corpo do hipertenso como instrumento que suporta uma carga imaginária de poder; a interação enfermeiro hipertenso em uma situação unilateralizada, assujeitando o hipertenso a seguir ordens. A relação enfermeira-hipertenso se desenvolve assimetricamente construída sobre materiais simbólicos das práticas sociais sob a legitimação do paradigma da consulta de Enfermagem em curso em nossa sociedade.
Abstract:
The objective was to study the communication practices of nurses in nursing consultation of hypertension in the Family Health Program in Fortaleza, Ceará, revealing the elements that cause asymmetry of power between nurses and hypertensive people expressed in language. The theoretical references are the Critical Discourse Analysis and Pragmatics. This is an exploratory study, qualitative in which it was developed a participant observation in a Basic Health Unit of the Family. The following speeches were brought: the nurse as conductor of the interaction with verbally and nonverbally discursive commands; the hypertensive subject as subjugated by the nurse; the nurse’s body as an articulated instrument that communicates a body of social practice; the body of the hypertensive person as a tool that supports an imaginary load power; the interaction between nurse and the hypertensive person in a one-sided situation, subjugating the hypertensive person to follow orders. The relationship between nurse-hypertensive person develops itself asymmetrically, built on symbolic materials of social practices under the legitimacy of the paradigm of Nursing Consultation in progress in our society.
Hypertension communicated and hypertension understood: knowledge and practices of nursing in a Program of Family Health in Fortaleza, Ceará
Resumo (abstract):
The objective was to study the communication practices of nurses in nursing consultation of hypertension in the Family Health Program in Fortaleza, Ceará, revealing the elements that cause asymmetry of power between nurses and hypertensive people expressed in language. The theoretical references are the Critical Discourse Analysis and Pragmatics. This is an exploratory study, qualitative in which it was developed a participant observation in a Basic Health Unit of the Family. The following speeches were brought: the nurse as conductor of the interaction with verbally and nonverbally discursive commands; the hypertensive subject as subjugated by the nurse; the nurse’s body as an articulated instrument that communicates a body of social practice; the body of the hypertensive person as a tool that supports an imaginary load power; the interaction between nurse and the hypertensive person in a one-sided situation, subjugating the hypertensive person to follow orders. The relationship between nurse-hypertensive person develops itself asymmetrically, built on symbolic materials of social practices under the legitimacy of the paradigm of Nursing Consultation in progress in our society.
BORGES, J.W.P.. Hipertensão comunicada e hipertensão compreendida: saberes e práticas de enfermagem em um Programa de Saúde da Família de Fortaleza, Ceará. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2010/ago). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/hipertensao-comunicada-e-hipertensao-compreendida-saberes-e-praticas-de-enfermagem-em-um-programa-de-saude-da-familia-de-fortaleza-ceara/6152?id=6152