0044/2013 - PROMOVER SAÚDE NA ESCOLA: REFLEXÕES A PARTIR DE UMA REVISÃO SOBRE SAÚDE ESCOLAR NA AMÉRICA LATINA PROMOTING HEALTH IN SCHOOL: REFLECTIONS FROM A REVIEW OF SCHOOL HEALTH IN LATIN AMERICA
• Alexandre Brasil Carvalho da Fonseca - Fonseca, A.B. - Rio de Janeiro, RJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro - NUTES/UFRJ - <abrasil@ufrj.br>
• Fabio Vellozo Martins Secco - Secco, F.V.M. - Universidade Federal do Rio de Janeiro - NUTES/UFRJ - <fabiomsecco@gmail.com>
Área Temática:
Saúde da Criança e do Adolescente
Resumo:
Este artigo apresenta revisão bibliográfica sobre o tema da saúde escolar na América Latina a partir de artigos publicados entre 1995 e 2012 e reflete as potencialidades de sua efetivação enquanto política pública. Foi possível identificar a persistência de iniciativas centradas na doença com foco nas ações de triagem e prevenção. Contudo, a eleição da promoção da saúde como eixo estratégico da saúde escolar tem impulsionado mudanças. Neste contexto, são desafios a definição de papéis no planejamento e execução de programas e a vivência do conceito ampliado de saúde. Criar e fortalecer espaços de participação com estudantes, professores, profissionais de saúde e comunidade é indispensável para a construção de realidades mais justas e saudáveis.
Palavras-chave:
Saúde Escolar
Escolas Promotoras de Saúde
direito à saúde
Abstract:
This paper presents a bibliographic review about school health in Latin America based on papers published between 1995 and 2012 and reflects the potential of its establishment as public policy. It was possible to identify the persistence of initiatives centered on disease with a focus in screening and preventing actions. However, the election of health promotion as strategic axis of school health has driven changes. In this context, the challenges are the definition of roles in planning and executing programs and the effective experience of the broader concept of health. Create and strengthen participation spaces with students, teachers, health professionals and community is indispensable to build fairer and healthier realities.
Keywords:
Health Promoting Schools
School Health
right to health
PROMOTING HEALTH IN SCHOOL: REFLECTIONS FROM A REVIEW OF SCHOOL HEALTH IN LATIN AMERICA
Resumo (abstract):
This paper presents a bibliographic review about school health in Latin America based on papers published between 1995 and 2012 and reflects the potential of its establishment as public policy. It was possible to identify the persistence of initiatives centered on disease with a focus in screening and preventing actions. However, the election of health promotion as strategic axis of school health has driven changes. In this context, the challenges are the definition of roles in planning and executing programs and the effective experience of the broader concept of health. Create and strengthen participation spaces with students, teachers, health professionals and community is indispensable to build fairer and healthier realities.
Palavras-chave (keywords):
Health Promoting Schools
School Health
right to health
Casemiro J.P., Fonseca, A.B., Secco, F.V.M.. PROMOVER SAÚDE NA ESCOLA: REFLEXÕES A PARTIR DE UMA REVISÃO SOBRE SAÚDE ESCOLAR NA AMÉRICA LATINA. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/mar). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/promover-saude-na-escola-reflexoes-a-partir-de-uma-revisao-sobre-saude-escolar-na-america-latina/12158?id=12158