0019/2018 - Reflexões dos médicos sobre o processo pessoal de aprendizagem e os significados da especialização a distância em saúde da família. Doctors reflections on the personal learning process and the meanings of family health distance specialization.
O artigo objetiva apresentar as reflexões dos profissionais do Programa Mais Médicos sobre o significado do curso de especialização em Saúde da Família, para a prática profissional e os aprendizados mais relevantes. Trata-se de um estudo com abordagem qualitativa tendo como base empírica os depoimentos registrados no item “Reflexão crítica sobre seu processo pessoal de aprendizagem” dos trabalhos de conclusão do curso de especialização da Universidade Federal de Pelotas. Para análise textual foram selecionados aleatoriamente 101 relatos de um total de 1.011 trabalhos concluídos de junho a dezembro de 2015, em sete estados das regiões norte, nordeste e sul. As barreiras iniciais foram vencidas com o apoio dos orientadores e integração da equipe, com destaque às ferramentas de ensino para o aprimoramento da prática clínica e organização estratégica do trabalho, além de maior compreensão sobre o sistema de saúde público. O reforço no aprendizado da língua portuguesa e a troca de experiência nos fóruns foram considerados aspectos positivos valiosos. Apesar da dificuldade no acesso à Internet em alguns municípios, foi reafirmado o papel central da educação permanente e a viabilidade da metodologia da problematização, mesmo a distância.
Palavras-chave:
Programa Mais Médicos, Educação a Distância, Atenção Primária à Saúde; Educação Permanente.
Abstract:
The article aims to present the reflections of professionalsMore Doctors Program on the meaning of the specialization course in Family Health, for professional practice and the most important learning. This is a qualitative study based empirically on the statements recorded in \"critical reflection on their personal learning process\" of the final work of the specialization course at the Federal University of Pelotas. For textual analysis were randomly ed 101 reportsa total of 1,011 completed reports carried on in seven states of the North, Northeast and South of BrazilJune to December 2015. The initial barriers were overcome with tutor support and team integration, with emphasis on teaching tools for the improvement of clinical practice and strategic organization of work and greater understanding of the public health system. Strengthening learning the Portuguese language and the exchange of experience in the forums were considered valuable positives. Despite the difficulty in Internet access in some municipalities it reaffirmed the central role of continuing education and the viability of the problematization methodology, even the distance.
Keywords:
More Doctors Program, Distance Education, Primary Health Care; Continuing Education.
Doctors reflections on the personal learning process and the meanings of family health distance specialization.
Resumo (abstract):
The article aims to present the reflections of professionalsMore Doctors Program on the meaning of the specialization course in Family Health, for professional practice and the most important learning. This is a qualitative study based empirically on the statements recorded in \"critical reflection on their personal learning process\" of the final work of the specialization course at the Federal University of Pelotas. For textual analysis were randomly ed 101 reportsa total of 1,011 completed reports carried on in seven states of the North, Northeast and South of BrazilJune to December 2015. The initial barriers were overcome with tutor support and team integration, with emphasis on teaching tools for the improvement of clinical practice and strategic organization of work and greater understanding of the public health system. Strengthening learning the Portuguese language and the exchange of experience in the forums were considered valuable positives. Despite the difficulty in Internet access in some municipalities it reaffirmed the central role of continuing education and the viability of the problematization methodology, even the distance.
Palavras-chave (keywords):
More Doctors Program, Distance Education, Primary Health Care; Continuing Education.
Thumé, E., Wachs, LS, Soares, MU, Cubas, MR, Fassa, MEG, Tomasi, E., Fassa, A. G., Facchini, L.A.. Reflexões dos médicos sobre o processo pessoal de aprendizagem e os significados da especialização a distância em saúde da família.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2018/jan). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/reflexoes-dos-medicos-sobre-o-processo-pessoal-de-aprendizagem-e-os-significados-da-especializacao-a-distancia-em-saude-da-familia/16552?id=16552