0193/2011 - SINDICALISMO, CONDIÇÕES DE TRABALHO E SAÚDE: A PERSPECTIVA DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO Unionism, working conditions and health: the perspective of educational professionals in Rio de Janeiro
• Jussara Brito - Brito, JC de - Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador/ENSP - <jussara@ensp.fiocruz.br >
Área Temática:
Saúde e Trabalho
Resumo:
O objetivo do presente artigo é analisar e interpretar os problemas e as perspectivas da ação sindical, para se alcançar mudanças no trabalho e se promover saúde nas escolas por intermédio da experiência do Programa de Formação em Saúde, Gênero e Trabalho nas Escolas Públicas. Para isso, realizamos entrevistas com sindicalistas e profissionais da educação, tendo como foco privilegiado de análise o relato de um caso - do Sindicato Estadual dos Profissionais de Educação do Rio de Janeiro (SEPE-RJ). Constatamos que, após o Programa de Formação, as lutas passaram a não se concentrar somente na defesa de certos direitos tradicionalmente existentes na pauta sindical. A noção de saúde amplia a concepção sindical de condições de trabalho, como também permite que os trabalhadores de base das escolas sejam os protagonistas do movimento de mudanças. Verificamos, ainda, o sentido de renovação que o tema “trabalho” - em sua relação com a saúde - proporcionou à militância sindical.
Palavras-chave:
saúde do trabalhadortrabalho em escolassaúde dos profissionais da educação
Abstract:
This paper aims at analyzing and interpreting the problems and prospects of the union activity, in order to achieve changes at work and to promote health in schools by means of the experience of the Training Program in Health, Gender and Work in Public Schools. In order to develop this research we conducted interviews with union leaders and education professionals. In our analysis we privileged the report of a specific case - the State Union of Education Professionals in Rio de Janeiro (SEPE-RJ). We perceived that, after the training program, the struggles began to focus not only on the defense of certain rights that are traditionally present in the union agenda. The concept of health expands the union conception of working conditions; it also allows workers in schools to be the protagonists of movements for change. We note, moreover, the sense of renewal that the theme "work"- in its relation to health - has provided the union militancy with.
Keywords:
occupational healthworking in schoolshealth education professionals
Unionism, working conditions and health: the perspective of educational professionals in Rio de Janeiro
Resumo (abstract):
This paper aims at analyzing and interpreting the problems and prospects of the union activity, in order to achieve changes at work and to promote health in schools by means of the experience of the Training Program in Health, Gender and Work in Public Schools. In order to develop this research we conducted interviews with union leaders and education professionals. In our analysis we privileged the report of a specific case - the State Union of Education Professionals in Rio de Janeiro (SEPE-RJ). We perceived that, after the training program, the struggles began to focus not only on the defense of certain rights that are traditionally present in the union agenda. The concept of health expands the union conception of working conditions; it also allows workers in schools to be the protagonists of movements for change. We note, moreover, the sense of renewal that the theme "work"- in its relation to health - has provided the union militancy with.
Palavras-chave (keywords):
occupational healthworking in schoolshealth education professionals
Souza, K. R., Brito, JC de. SINDICALISMO, CONDIÇÕES DE TRABALHO E SAÚDE: A PERSPECTIVA DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO DO RIO DE JANEIRO. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2011/mar). [Citado em 24/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/sindicalismo-condicoes-de-trabalho-e-saude-a-perspectiva-dos-profissionais-da-educacao-do-rio-de-janeiro/6842?id=6842&id=6842