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0201/2022 - The training of a new social-responsible generation of health professionals with a patient-centered vision
A formação de uma nova geração socialmente responsável de profissionais de saúde com uma visão centrada no paciente

Autor:

• Mildred Lopez - Lopez, M. - <mildredlopez@tec.mx>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6965-6636

Coautor(es):

• Cristhian Pérez - Pérez, C. - <cperezv@udec.cl>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2049-5974

• Daniel Suárez - Suárez, D. - <d.suarez38@uniandes.edu.co>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8838-2952

• Anil Yasin Ar - Ar, A.Y. - <anil.y.ar@tec.mx>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0291-7862



Resumo:

The challenges that Latin America faces in health are deeply related to others, such as access to clean water, the right to education, and housing. Health professionals that work in an environment the population faces constant barriers to accessing care in the public health system or has limited resources to pay for it in a private sector will face an ethical dilemma, the question of how to honor the call to care for patients when there is not enough support system or infrastructure to do so. Within the schools of medicine and health sciences, the question is how to train students to face or resolve these conflicts. The social responsibility approach is a proposal that allows the alignment of education for health professionals and health systems to contribute to the creation of an effective, equitable, and sustainable system. The present article aims to discuss this problemthe importance of training health professionals, ethical and committed to their communities, that have the skills and attitudes to implement a patient-centered vision. The involvement of universities and training institutions of the next generation of health professionals cannot be postponed.

Palavras-chave:

patient-centered, health professionals, medical students, higher education, educational innovation

Abstract:

Os desafios que a América Latina enfrenta em matéria de saúde estão profundamente relacionados a outros, como o acesso à água limpa, o direito à educação e à moradia. Os profissionais de saúde que trabalham em um ambiente onde a população enfrenta constantes barreiras ao acesso aos cuidados no sistema público de saúde ou tem recursos limitados para pagá-los em um setor privado enfrentarão um dilema ético, a questão de como honrar o chamado para cuidar dos pacientes quando não há sistema de apoio ou infra-estrutura suficiente para fazê-lo. Dentro das escolas de medicina e ciências da saúde, a questão é como treinar os estudantes para enfrentar ou resolver estes conflitos. A abordagem da responsabilidade social é uma proposta que permite o alinhamento da educação dos profissionais de saúde e dos sistemas de saúde para contribuir para a criação de um sistema eficaz, equitativo e sustentável. O presente artigo visa discutir este problema a partir da importância de formar profissionais de saúde, éticos e comprometidos com suas comunidades, que tenham as habilidades e atitudes necessárias para implementar uma visão centrada no paciente. O envolvimento de universidades e instituições de treinamento da próxima geração de profissionais de saúde não pode ser adiado.

Keywords:

centrado no doente, profissionais de saúde, estudantes de medicina, ensino superior, inovação educacional

Conteúdo:

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Como

Citar

Lopez, M., Pérez, C., Suárez, D., Ar, A.Y.. The training of a new social-responsible generation of health professionals with a patient-centered vision. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/Ago). [Citado em 10/10/2024]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/the-training-of-a-new-socialresponsible-generation-of-health-professionals-with-a-patientcentered-vision/18457?id=18457

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