0241/2015 - Acidentes de trânsito envolvendo motoristas de caminhão no Estado de São Paulo: prevalência e preditores Traffic accidents involving truck drivers in the State of São Paulo: prevalence and predictors
• Lucio Oliveira Garcia - Oliveira, Lucio Garcia - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - <lucgoliver@gmail.com>
Coautor(es):
• Carlos Vinícius Dias de Almeida - de Almeida, Carlos Vinícius Dias - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - <carlos.vidial@gmail.com>
• Lúcia Pereira Barroso - Barroso, L.p. - Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, IME/USP, Departamento de Estatística - <lbarroso@ime.usp.br>
• Marcela Julio Cesar Gouvea - Gouvea, Marcela Julio Cesar - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - <gouvea.marcela@gmail.com>
• Daniel Romero Muñoz - Muñoz, D.R. - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - <danielmunoz@bol.com.br>
• Vilma Leyton - Leyton, V. - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, FMUSP, Departamento de Medicina Legal, Ética Médica e Medicina Social e do Trabalho - <vileyton@gmail.com>
Área Temática:
Epidemiologia
Resumo:
A taxa de mortalidade por acidentes de trânsito (AT) é alta no Brasil. Os caminhões são a segunda categoria de veículos automotores mais envolvida em AT, entretanto, poucos estudos focaram o tema entre esses profissionais. O objetivo deste estudo foi estimar a prevalência de AT e preditores em uma amostra de 684 motoristas recrutados no Estado de São Paulo, durante 2012 e 2013. Os participantes foram solicitados a responder um instrumento de pesquisa sobre informações pessoais, ocupacionais e envolvimento em violações de trânsito e AT. Um modelo de regressão logística foi desenvolvido para identificar os preditores de AT. Quase 11% dos entrevistados sofreram algum AT no período. Os seguintes fatores preditores de AT foram identificados: poucos anos de experiência como motorista profissional (RC=1,86; IC95%=1,05-3,38; p=0,036); cometer alguma multa de trânsito (RC=1,91; IC95%=1,04-3,66; p=0,043) e trabalhar mais de doze horas diárias (RC=1,84; IC95%=1,04-3,24; p=0,034). Diante desses resultados, sugerimos o desenvolvimento de uma ação conjunta entre todos os atores sociais envolvidos com fins de negociar a organização de trabalho dos motoristas de caminhão, visando então a redução da emissão de comportamentos que possam evoluir para acidentes de trânsito.
Palavras-chave:
acidentes de trânsito
condução de veículo
veículos automotores
estudos transversais
epidemiologia.
Abstract:
The mortality rate by traffic accidents (TA) is high in Brazil. The trucks are the second category of motor vehicles most often involved in TA. However, few studies have focused the issue of TA among these professionals. This study aimed to estimate the prevalence of TA and their predictors in a sample of 684 truck drivers recruited in the state of São Paulo during 2012 and 2013. The participants were requested to answer a research instrument on their personal and occupational data and their involvement in TA and traffic violations. A logistic regression model was developed to identify the predictors of TA. Almost 11% of the interviewees were involved in at least one TA in that timeframe. The following predictors of TA were identified: few years of experience as professional drivers (OR=1.86; IC95%=1.05-3.38; p=0.036); have committed some traffic fine (OR=1.91; IC95%=1.04-3.66; p=0.043) and working more than 12 hours daily (OR=1.84; IC95%=1.04-3.24; p=0.034). Given those results, we suggest the development of a joint action among all the involved social actors in order to negotiate the work organization of truck drivers and then the reduction of behaviors that may evolve to traffic accidents.
Keywords:
accidents
traffic
automobile driving
motor vehicles
cross-sectional studies
epidemiology
Traffic accidents involving truck drivers in the State of São Paulo: prevalence and predictors
Resumo (abstract):
The mortality rate by traffic accidents (TA) is high in Brazil. The trucks are the second category of motor vehicles most often involved in TA. However, few studies have focused the issue of TA among these professionals. This study aimed to estimate the prevalence of TA and their predictors in a sample of 684 truck drivers recruited in the state of São Paulo during 2012 and 2013. The participants were requested to answer a research instrument on their personal and occupational data and their involvement in TA and traffic violations. A logistic regression model was developed to identify the predictors of TA. Almost 11% of the interviewees were involved in at least one TA in that timeframe. The following predictors of TA were identified: few years of experience as professional drivers (OR=1.86; IC95%=1.05-3.38; p=0.036); have committed some traffic fine (OR=1.91; IC95%=1.04-3.66; p=0.043) and working more than 12 hours daily (OR=1.84; IC95%=1.04-3.24; p=0.034). Given those results, we suggest the development of a joint action among all the involved social actors in order to negotiate the work organization of truck drivers and then the reduction of behaviors that may evolve to traffic accidents.
Palavras-chave (keywords):
accidents
traffic
automobile driving
motor vehicles
cross-sectional studies
epidemiology
Oliveira, Lucio Garcia, de Almeida, Carlos Vinícius Dias, Barroso, L.p., Gouvea, Marcela Julio Cesar, Muñoz, D.R., Leyton, V.. Acidentes de trânsito envolvendo motoristas de caminhão no Estado de São Paulo: prevalência e preditores. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2015/set). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/acidentes-de-transito-envolvendo-motoristas-de-caminhao-no-estado-de-sao-paulo-prevalencia-e-preditores/15313?id=15313