0004/2013 - Alimentação escolar nas comunidades quilombolas: desafios e potencialidades School Feeding in quilombolas communities: challenging and potentiality
• LUCILENE MARIA DE SOUSA - Sousa, L.M. - Goiânia, Goiás - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <lucilenemaria.sousa@gmail.com> +
Coautor(es):
• karine Anusca Martins - Martins, K. A. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <karineanusca@gmail.com>
• MARIANA DE MORAIS CORDEIRO - Cordeiro, M.M. - Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <marianamcordeiro@gmail.com>
• ESTELAMARIS TRONCO MONEGO - Monego, E.T. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <emonego@fanut.ufg.br>
• SIMONI URBANO DA SILVA - Silva, S.U. - Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <cecane.goias@gmail.com>
• VERUSKA PRADO ALEXANDRE - Alexandre, V.P. - UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS/FACULDADE DE NUTRIÇÃO/Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar - UFG Região Centro-Oeste - <veruskaprado@gmail.com>
Área Temática:
Alimentação, Nutrição e Saúde
Resumo:
Introdução: O Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) é uma estratégia de Segurança Alimentar e Nutricional (SAN) para estudantes de escolas públicas. Objetivos: discutir os desafios e as potencialidades da alimentação escolar nas comunidades quilombolas e relatar a experiência do Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar da Universidade Federal de Goiás e Região Centro-Oeste (CECANE UFG/Centro-Oeste). Métodos: Relato de experiência associado à sistematização da literatura sobre o PNAE, SAN e outras políticas. Resultados: O acesso permanente e adequado as políticas sociais é um desafio para as comunidades quilombolas. Identificam-se na execução do PNAE entraves de ordem econômica, estrutural e social. Neste contexto, a Lei 11.947/2009 incentiva o desenvolvimento local, por meio da aquisição de alimentos da região e determina valor per capita diferenciado, traduzido em cardápio com alimentos da cultura negra e que atenda no mínimo 30% das necessidades nutricionais diárias. O CECANE UFG/Centro-Oeste no projeto alimentação, saúde e qualidade de vida de escolares quilombolas realiza ações em SAN. Conclusão: O campo da alimentação escolar mostra-se sensível às necessidades locais e apoia o desenvolvimento e a promoção da qualidade de vida.
Palavras-chave:
Alimentação escolar
Grupo com ancestrais do continente africano
Políticas públicas
Abstract:
Introduction: The National School Meal Programme (PNAE) is a strategy of Food and Nutritional Security (SAN) for public school students. Objectives: discuss the challenges and potential of school feeding in quilombola communities and report the experience of the Food and Nutrition of the Scholar Center of the Federal University of Goiás and Midwest Region (CECANE UFG/ Midwest). Methods: Experience report with the systematization on PNAE, SAN and other policies. Results: Continued access and adequate social policies is a challenge for the quilombola communities. In PNAE are identified economic, structural and social barriers. In this context, the Law 11.947/2009 encourages the local development, with acquisition of food from region, and it determines a different value of per capita which is translated into menu with foods from black culture and that it meets at least 30% of daily nutritional requirements. The CECANE UFG/ Midwest in the project Food, health and quality of life of quilombola´s schoolchildren carry out actions of SAN. Conclusion: The field of the school feeding has shown responsive to local needs and support the development and the promotion of quality of life.
Keywords:
School feeding
African continental ancestry group
Public policies
School Feeding in quilombolas communities: challenging and potentiality
Resumo (abstract):
Introduction: The National School Meal Programme (PNAE) is a strategy of Food and Nutritional Security (SAN) for public school students. Objectives: discuss the challenges and potential of school feeding in quilombola communities and report the experience of the Food and Nutrition of the Scholar Center of the Federal University of Goiás and Midwest Region (CECANE UFG/ Midwest). Methods: Experience report with the systematization on PNAE, SAN and other policies. Results: Continued access and adequate social policies is a challenge for the quilombola communities. In PNAE are identified economic, structural and social barriers. In this context, the Law 11.947/2009 encourages the local development, with acquisition of food from region, and it determines a different value of per capita which is translated into menu with foods from black culture and that it meets at least 30% of daily nutritional requirements. The CECANE UFG/ Midwest in the project Food, health and quality of life of quilombola´s schoolchildren carry out actions of SAN. Conclusion: The field of the school feeding has shown responsive to local needs and support the development and the promotion of quality of life.
Palavras-chave (keywords):
School feeding
African continental ancestry group
Public policies
Sousa, L.M., Martins, K. A., Cordeiro, M.M., Monego, E.T., Silva, S.U., Alexandre, V.P.. Alimentação escolar nas comunidades quilombolas: desafios e potencialidades. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/jan). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/alimentacao-escolar-nas-comunidades-quilombolas-desafios-e-potencialidades/12075?id=12075