0344/2018 - Análise espacial da mortalidade por acidentes de motocicleta nos municípios do Brasil. Spatial analysis of motorcycle related deaths in Brazilian municipalities.
A análise da distribuição da mortalidade de motociclistas nos municípios brasileiros é fundamental para o entender e tentar minimizar a ocorrência deste crescente fenômeno. O principal objetivo do presente trabalho é analisar a distribuição espacial das taxas de mortalidade de ocupantes de motocicletas nos municípios brasileiros, a partir de estimativas mais robustas e confiáveis. Adicionalmente, pretendeu-se identificar a presença de padrões espaciais na distribuição das mesmas. As taxas brutas de foram construídas com base no número de óbitos de motociclistas considerando a média das ocorrências nos anos de 2014, 2015 e 2016. Estas taxas foram padronizadas diretamente e suavizadas utilizando o estimador bayesiano empírico local. A identificação da presença de padrões espaciais foi realizada a partir de um indicador local de autocorrelação espacial (LISA). As taxas de mortalidade mais elevadas foram observadas em municípios da região Nordeste e Centro-Oeste. Estas regiões concentraram, também, a maior parte aglomerados de municípios com padrão alto-alto na distribuição das taxas. A suavização bayesiana se mostrou eficiente para lidar com os valores extremos, ampliando a confiabilidade das estimativas e melhorando a visualização das mesmas no mapa.
Spatial distribution analysis of motorcycle related death rates in Brazilian municipalities is fundamental to understand and minimize it occurrence. Our main objective is to analyze the spatial distribution of motorcycle death rates in Brazil, relying on more trustful estimates. We intended as well to identify the presence of spatial clusters of municipalities’ rates. The rates were estimated based on the average number of motorcyclist deaths observed in the years of 2014, 2015 and 2016. In sequence, rates were directly standardized and smoothed based on empirical Bayesian estimators. A Local Indicator of Spatial Autocorrelation (LISA) indicated the presence of spatial patterns. The Northeast and West-Central regions concentrated most of the municipalities with high mortality rate as well and most of the clusters of municipalities with high-high pattern. Smoothed rates managed well the occurrence of extreme values, improved the reliability of the estimates, and enhanced the visualization of the rates in the maps.
Spatial analysis of motorcycle related deaths in Brazilian municipalities.
Resumo (abstract):
Spatial distribution analysis of motorcycle related death rates in Brazilian municipalities is fundamental to understand and minimize it occurrence. Our main objective is to analyze the spatial distribution of motorcycle death rates in Brazil, relying on more trustful estimates. We intended as well to identify the presence of spatial clusters of municipalities’ rates. The rates were estimated based on the average number of motorcyclist deaths observed in the years of 2014, 2015 and 2016. In sequence, rates were directly standardized and smoothed based on empirical Bayesian estimators. A Local Indicator of Spatial Autocorrelation (LISA) indicated the presence of spatial patterns. The Northeast and West-Central regions concentrated most of the municipalities with high mortality rate as well and most of the clusters of municipalities with high-high pattern. Smoothed rates managed well the occurrence of extreme values, improved the reliability of the estimates, and enhanced the visualization of the rates in the maps.
Pinheiro, P.C, Queiroz, B.L. Análise espacial da mortalidade por acidentes de motocicleta nos municípios do Brasil.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2018/jul). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/analise-espacial-da-mortalidade-por-acidentes-de-motocicleta-nos-municipios-do-brasil/16877?id=16877&id=16877