0036/2017 - Avaliação da satisfação com a assistência odontológica na perspectiva de usuários brasileiros adultos: análise multinível Evaluation of dental care in the perspective of Brazilian users adults: multilevel study
• Renata Francine Rodrigues Oliveira - Oliveira, Renata Francine Rodrigues - Universidade Estadual de Montes Claros, Departamento de Odontologia - <renatafrancine@gmail.com>
Objetivou-se avaliar a satisfação quanto aos serviços de assistência odontológica e identificar associação entre a insatisfação e variáveis contextuais/individuais. Estudo transversal multinível de dados secundários de uma amostra representativa de 8943 adultos de 177 municípios. Encontravam-se insatisfeitos 14,9% dos adultos. Registrou-se maior chance de insatisfação com os serviços odontológicos entre adultos que residiam em municípios com maior desigualdade social (OR:1,53;IC95%:1,31-1,81) e com menor proporção de dentistas por habitante (OR:1,17;IC95%: 1,00-1,37); amarelos/negros/pardos/indígenas (OR:1,12; IC95%: 0,99-1,27); menor escolaridade (OR:1,14; IC95%: 0,98-1,33); consulta por motivo de problemas bucais (OR:1,23; IC95%: 1,04-1,44); insatisfeitos com os dentes e boca (OR:2,60;IC95%:2,53-3,02) e com impacto das desordens bucais no desempenho diário (OR:1,48;IC95%:1,30-1,69). A implementação ou adequação de políticas públicas com o intuito de melhorar a satisfação com os serviços odontológicos deve priorizar os municípios com maior desigualdade social e com menos dentistas e usuários socialmente desfavorecidos, que autopercebem problemas bucais, insatisfeitos com sua saúde bucal e com impactos decorrentes dos problemas bucais.
Palavras-chave:
Satisfação do pacienteServiços de saúde Qualidade da assistência à saúdeOdontologia em saúde públicaEpidemiologia
Abstract:
The objective was to evaluate the satisfaction regarding dental care services and to identify association between dissatisfaction and contextual/individual variables. Cross-sectional study of a representative sample of 8943 adults177 municipalities. 14.9% of adults were dissatisfied. In the multiple analysis there was a greater chance of dissatisfaction with dental services among adults residing in cities with greater social inequality (OR:1.53,CI 95%:1.31-1.81) and with a lower proportion of dentists per inhabitant (OR:1.17;CI95%:1.00-1.37); yellow/black/brown/indigenous (OR:1.12;CI95%95%: 0.99-1.27); lower schooling (OR: 1.14, 95% CI: 0.98-1.33); consultation due to oral problems (OR: 1.23; 95% CI: 1.04-1.44); (OR: 2.60; 95% CI: 2.53-3.02) and impact of oral disorders on daily performance (OR: 1.48; 95% CI: 1.30-1.69). The implementation or adequacy of public policies with the aim of improving satisfaction with dental services should prioritize those municipalities with greater social inequality and with fewer dentists and socially disadvantaged users, who self-perceive oral problems, dissatisfied with their oral health and with impacts resultingoral problems.
Keywords:
Patient satisfactionHealth servicesQuality of health carePublic Health DentistryEpidemiology
Evaluation of dental care in the perspective of Brazilian users adults: multilevel study
Resumo (abstract):
The objective was to evaluate the satisfaction regarding dental care services and to identify association between dissatisfaction and contextual/individual variables. Cross-sectional study of a representative sample of 8943 adults177 municipalities. 14.9% of adults were dissatisfied. In the multiple analysis there was a greater chance of dissatisfaction with dental services among adults residing in cities with greater social inequality (OR:1.53,CI 95%:1.31-1.81) and with a lower proportion of dentists per inhabitant (OR:1.17;CI95%:1.00-1.37); yellow/black/brown/indigenous (OR:1.12;CI95%95%: 0.99-1.27); lower schooling (OR: 1.14, 95% CI: 0.98-1.33); consultation due to oral problems (OR: 1.23; 95% CI: 1.04-1.44); (OR: 2.60; 95% CI: 2.53-3.02) and impact of oral disorders on daily performance (OR: 1.48; 95% CI: 1.30-1.69). The implementation or adequacy of public policies with the aim of improving satisfaction with dental services should prioritize those municipalities with greater social inequality and with fewer dentists and socially disadvantaged users, who self-perceive oral problems, dissatisfied with their oral health and with impacts resultingoral problems.
Palavras-chave (keywords):
Patient satisfactionHealth servicesQuality of health carePublic Health DentistryEpidemiology
Carreiro, Danilo Lima, Oliveira, Renata Francine Rodrigues, Coutinho, Wagner Luiz Mineiro, MARTINS, A. M. E. B. L., HAIKAL, D.S. Avaliação da satisfação com a assistência odontológica na perspectiva de usuários brasileiros adultos: análise multinível. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/fev). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/avaliacao-da-satisfacao-com-a-assistencia-odontologica-na-perspectiva-de-usuarios-brasileiros-adultos-analise-multinivel/16082?id=16082