0119/2015 - Estudos de avaliação do conhecimento nutricional de adultos: uma revisão sistemática Estudos de avaliação do conhecimento nutricional de adultos: uma revisão sistemática
• Lídia Bezerra Barbosa - Barbosa, Lídia Bezerra - Universidade Federal de Alagoas, Faculdade de Nutrição - Programa de Pós-Graduação em Nutrição - Laboratório de Nutrição em Cardiologia - <bezerrabarbosa@gmail.com> ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1883-0734
Coautor(es):
• Sandra Mary Lima Vasconcelos - Vasconcelos, SML - Universidade Federal de Alagoas, Faculdade de Nutrição- Programa de Pós-Graduação em Nutrição - Laboratório de Nutrição em Cardiologia - <sandra-mary@hotmail.com> ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9438-3537
• Lourani Oliveira dos Santos Correia - Correia, LOS - Maceio, AL - Universidade Federal de Alagoas, Faculdade de Nutrição-Laboratório de Nutrição em Cardiologia - <lourani@hotmail.com>
Área Temática:
Alimentação, Nutrição e Saúde
Resumo:
Revisar de forma sistematizada a literatura relativa a estudos que avaliaram o nível de conhecimento em nutrição de indivíduos adultos com ênfase aos aspectos metodológicos e de conteúdo. Métodos: Foi realizada busca de artigos na base de dados Medline, Lilacs e Scielo. Limitou-se a busca aos limites de espécie “humanos”, aos idiomas inglês, português e espanhol e idade (19 acima). Os critérios de inclusão foram: estudos transversais, com indivíduos >18 anos e que avaliaram o nível de conhecimento sobre nutrição em aspectos gerais. A qualidade metodológica dos artigos foi avaliada usando-se o Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE). Resultados: Foram encontrados 3.623 artigos na busca inicial. Após leitura de títulos, resumos e aplicação de critérios de exclusão, 25 artigos foram selecionados. Os resultados mostraram que o conhecimento nutricional na maioria dos estudos esteve associado a variáveis socioeconômicas e ao comportamento alimentar. A maioria dos estudos pertenciam à classe B (92%) , na qual atendiam 50% a 80% dos critérios do STROBE. Conclusão: Os estudos revelaram a existência de uma maior tendência de avaliar a relação do conhecimento em nutrição com variáveis sociodemográficas e econômicas.
Palavras-chave:
conhecimento
educação alimentar e nutricional
comportamento alimentar
estado nutricional
Abstract:
Objective: To systematically review the literature on studies that evaluated the level of knowledge in nutrition of adult individuals with emphasis on methodological aspects and content. Methods: Search was performed of articles in the databases Medline, Lilacs and Scielo. The search was limited by the limits of “human” species , the languages English, Portuguese and Spanish and age (19 above). Inclusion criteria were: cross-sectional studies, with individuals > 18 years and that evaluated the level of knowledge about nutrition in general aspects. The articles’ methodological quality was evaluated using the Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE). Results: 3.623 articles were found in the initial search. After reading titles, abstracts and application of exclusion criteria, 25 articles were selected. The results showed that the nutritional knowledge in most studies was associated with socioeconomic variables and feeding behavior. Most studies belonged to class B (92%), where corresponded the 50% to 80% of the STROBE criteria. Conclusion: The studies revealed the existence of a greater tendency to evaluate the relationship of knowledge in nutrition with socio-demographic and economic variables.
Keywords:
knowledge
food and nutrition education
feeding behavior
nutritional status
Estudos de avaliação do conhecimento nutricional de adultos: uma revisão sistemática
Resumo (abstract):
Objective: To systematically review the literature on studies that evaluated the level of knowledge in nutrition of adult individuals with emphasis on methodological aspects and content. Methods: Search was performed of articles in the databases Medline, Lilacs and Scielo. The search was limited by the limits of “human” species , the languages English, Portuguese and Spanish and age (19 above). Inclusion criteria were: cross-sectional studies, with individuals > 18 years and that evaluated the level of knowledge about nutrition in general aspects. The articles’ methodological quality was evaluated using the Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE). Results: 3.623 articles were found in the initial search. After reading titles, abstracts and application of exclusion criteria, 25 articles were selected. The results showed that the nutritional knowledge in most studies was associated with socioeconomic variables and feeding behavior. Most studies belonged to class B (92%), where corresponded the 50% to 80% of the STROBE criteria. Conclusion: The studies revealed the existence of a greater tendency to evaluate the relationship of knowledge in nutrition with socio-demographic and economic variables.
Palavras-chave (keywords):
knowledge
food and nutrition education
feeding behavior
nutritional status
Barbosa, Lídia Bezerra, Vasconcelos, SML, Ferreira, Raphaela Costa, Correia, LOS. Estudos de avaliação do conhecimento nutricional de adultos: uma revisão sistemática. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2015/jul). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/estudos-de-avaliacao-do-conhecimento-nutricional-de-adultos-uma-revisao-sistematica/15187?id=15187