0003/2013 - REFLEXÕES SOBRE A ATUAÇÃO DO NUTRICIONISTA NO PROGRAMA NACIONAL DE ALIMENTAÇÃO ESCOLAR NO BRASIL REFLECTIONS ABOUT PERFORMANCE OF NUTRITIONISTS IN BRAZILIAN NATIONAL SCHOOL FEEDING
• LORENA CHAVES - Chaves L - XXXX, DF - FUNDO NACIONAL DO DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO - <lorena.chaves@fnde.gov.br>
Coautor(es):
• Thais Cristina M. Santana - Santana TCM - Nutricionistas consultoras do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) - <thatanutri@gmail.com>
• Cristine Garcia Gabriel - Gabriel, C.G. - Florianópolis, SC - Departamento de Nutrição. Universidade Federal de Santa Catarina; Centro Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar de Santa Catarina (CECANE/SC - <cris_ntr@hotmail.com> +
• Francisco de Assis Guedes de Vasconcelos - Vasconcelos FAG - Florianópolis, Santa Catarina - Universidade Federal de Santa Catarina. Campus Universitário - Centro de Ciências da Saúde - Departamento de Nutrição, Colaborador em Alimentação e Nutrição do Escolar de Santa Catarina (CECANE/SC) - <fguedes@floripa.com.br>
Área Temática:
Não Categorizado
Resumo:
Objetivos: refletir sobre a atuação do nutricionista no Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE), com ênfase no número de profissionais, nas atribuições e nos avanços e desafios do profissional. Métodos: ensaio crítico realizado com base em revisão da literatura e em dados oficiais fornecidos pelo Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação/Ministério da Educação (FNDE/MEC). Resultados: Entre os anos de 2003 a 2011, o percentual de municípios brasileiros com nutricionistas cadastrados no PNAE/FNDE cresceu de 12% para 79%. Em 2011, dentre as regiões do país, a região Norte é a que apresentava o menor percentual de municípios cobertos por nutricionistas cadastrados (59%), a região Sul apresentava o maior valor (85%), enquanto que a cobertura nacional foi de 79%. Em 2010, novas atribuições foram incorporadas ao rol de atividades técnicas legais do nutricionista no âmbito do PNAE, como, por exemplo, a necessidade de interagir com agricultores familiares. Conclusões: Os resultados encontrados refletem desigualdade na distribuição dos profissionais entre as regiões. As diversas atividades do profissional no Programa sugerem a necessidade de constante atualização e formação do nutricionista atuante no PNAE. É necessário também o cumprimento e fiscalização dos parâmetros numéricos de referência para contratação de nutricionistas nos distintos municípios e estados brasileiros.
Palavras-chave:
Nutricionista
Alimentação Escolar
Programas e Políticas de Nutrição e Alimentação
Área de Atuação Profissional.
Abstract:
Objectives: to reflect on the performance of nutritionists in the Brazilian National School Feeding Program, with an emphasis on the number of professionals, attributes, advances and challenges. Methods: a critical essay was conducted based on a review of the literature and official data provided by National Fund for Education’s Development (NFED) of the Brazilian Ministry of Education. Results: between the years 2003 to 2011, the percentage of Brazilian municipalities with nutritionists grew satisfactorily from 12% to 79%. The northern region had the lowest percentage of local municipalities covered by nutritionists registered with the NFED (59%) and the southern region had the largest percentage (85%), while national average was 79%. In 2010, new attributes were added to the list of technical activities within the nutritionists of the Program, such as the need to interact with family farmers. Conclusions: the findings reflect a certain inequality in the distribution of nutritionists among the different regions of Brazil. The diverse activities of these professionals in the Program suggest the need for constant updating and training. It is also necessary to comply with and monitor the numerical parameters of reference for hiring nutritionists in the different municipalities and states of the country.
Keywords:
Nutritionist
School Feeding
Nutrition Programs and Policies
Professional Practice Location
REFLECTIONS ABOUT PERFORMANCE OF NUTRITIONISTS IN BRAZILIAN NATIONAL SCHOOL FEEDING
Resumo (abstract):
Objectives: to reflect on the performance of nutritionists in the Brazilian National School Feeding Program, with an emphasis on the number of professionals, attributes, advances and challenges. Methods: a critical essay was conducted based on a review of the literature and official data provided by National Fund for Education’s Development (NFED) of the Brazilian Ministry of Education. Results: between the years 2003 to 2011, the percentage of Brazilian municipalities with nutritionists grew satisfactorily from 12% to 79%. The northern region had the lowest percentage of local municipalities covered by nutritionists registered with the NFED (59%) and the southern region had the largest percentage (85%), while national average was 79%. In 2010, new attributes were added to the list of technical activities within the nutritionists of the Program, such as the need to interact with family farmers. Conclusions: the findings reflect a certain inequality in the distribution of nutritionists among the different regions of Brazil. The diverse activities of these professionals in the Program suggest the need for constant updating and training. It is also necessary to comply with and monitor the numerical parameters of reference for hiring nutritionists in the different municipalities and states of the country.
Palavras-chave (keywords):
Nutritionist
School Feeding
Nutrition Programs and Policies
Professional Practice Location
Chaves L, Santana TCM, Gabriel, C.G., Vasconcelos FAG. REFLEXÕES SOBRE A ATUAÇÃO DO NUTRICIONISTA NO PROGRAMA NACIONAL DE ALIMENTAÇÃO ESCOLAR NO BRASIL. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/jan). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/reflexoes-sobre-a-atuacao-do-nutricionista-no-programa-nacional-de-alimentacao-escolar-no-brasil/12074?id=12074