1255/2013 - Teaching and learning about food and nutrition through science education in Brazilian schools: an intersection of knowledge. Ensinando e aprendendo sobre alimentação e nutrição através da educação em ciências: uma interseção de conhecimentos.
• Carolina Netto Rangel - Rangel, C.N. - Rio de Janeiro, RJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES)/Laboratório de Curículo e Ensino (LCE) - <rangelcnut@yahoo.com.br>
Coautor(es):
• Alexandre Brasil Fonseca - Fonseca, A.B.C - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES)/Laboratório de Curículo e Ensino (LCE) - <coloquio10@gmail.com>
• Fernanda Dysarz - Dysarz, F.P - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES)/Laboratório de Curículo e Ensino (LCE) - <fernanda.dysarz@gmail.com>
• Elizabete Silva - Silva, E.C.R - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES)/Laboratório de Curículo e Ensino (LCE) - <elizabete_crs@yahoo.com.br>
• Rebecca Louise Nunn - NUNN, LR - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)/Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES)/Laboratório de Curículo e Ensino (LCE) - <rebecca.greenwood1@gmail.com>
Área Temática:
Alimentação, Nutrição e Saúde
Resumo:
Professores de ciências têm sido identificados com os principais profissionais nas escolas dedicados a temáticas de saúde. Entretanto, projetos de educação alimentar e nutricional (EAN) são planejados principalmente porprofissionais de saúde, em especial, por nutricionistas. O objetivo deste estudo foi construir uma aproximação transdisciplinar entre campos de pesquisa científica e campos de prática, a partir da análise de um estudo de caso integrado realizado em escolas brasileiras. Em 2011, foram realizados 10 dias de observação em seis escolas de cinco cidades. Entrevistas semi-estruturadas foram realizadas com diversos atores sociais e os dados analizados a partir da teoria do pensamentp complexo e da metodologia da bricolagem em pesquisa. O cultivo e manutenção de hortas, ou projetos que visavam bons hábitos nas refeições, foram identificados nas escolas. Estes resultados descrevem abordagens educativas utilizadas por professores de ciências para incluir EAN nas atividades escolares, mesmo quando não estão previstas no currículo formal. Profissionais de saúde podem portanto identificar propostas de educação em saúde nas escolas que partam de atividades já realizadas por professores de ciências. Nos casos estudados, as iniciativas bem sucedidas envolveram também profissionais q representavam o conhecimento prático e a experiência de vida.
Palavras-chave:
Educação Alimentar e Nutricional
Educação em Saúde
Educação em Ciências
Transdisciplinaridadde
Abstract:
Science teachers have been identified as the main professionals in schools to address health related subjects. However, food and nutrition education (FNE) projects are mainly planned by health professionals, especially dieticians. The objective of the present study is to build a transdisciplinary approach between scientific research fields and the fields of practice, from the analysis of an integrated case study carried out in Brazilian schools. At 2011, 10 days of observation were performed into six schools in five cities. Semi-structured interviews were carried out with different social actors and data was analyzed using the complex thinking theory and the bricolage methodology of educational research. Planting and maintenance of vegetable gardens or projects to improve students’ behaviour during mealtimes were identified at schools. These results show educational approaches used by science teachers to include FNE in school activities, even when not described in the official curricular plan. Health professionals can thus identify actions to support health education in schools starting with that already undertaken by science teachers. In the studied cases successful initiatives involved also professionals who represented practical knowledge and experience.
Keywords:
Food and Nutrition Education
Health Education
Science Education
Transdisciplinarity
Ensinando e aprendendo sobre alimentação e nutrição através da educação em ciências: uma interseção de conhecimentos.
Resumo (abstract):
Science teachers have been identified as the main professionals in schools to address health related subjects. However, food and nutrition education (FNE) projects are mainly planned by health professionals, especially dieticians. The objective of the present study is to build a transdisciplinary approach between scientific research fields and the fields of practice, from the analysis of an integrated case study carried out in Brazilian schools. At 2011, 10 days of observation were performed into six schools in five cities. Semi-structured interviews were carried out with different social actors and data was analyzed using the complex thinking theory and the bricolage methodology of educational research. Planting and maintenance of vegetable gardens or projects to improve students’ behaviour during mealtimes were identified at schools. These results show educational approaches used by science teachers to include FNE in school activities, even when not described in the official curricular plan. Health professionals can thus identify actions to support health education in schools starting with that already undertaken by science teachers. In the studied cases successful initiatives involved also professionals who represented practical knowledge and experience.
Palavras-chave (keywords):
Food and Nutrition Education
Health Education
Science Education
Transdisciplinarity
Rangel, C.N., Fonseca, A.B.C, Dysarz, F.P, Silva, E.C.R, NUNN, LR. Teaching and learning about food and nutrition through science education in Brazilian schools: an intersection of knowledge.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2013/set). [Citado em ].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/teaching-and-learning-about-food-and-nutrition-through-science-education-in-brazilian-schools-an-intersection-of-knowledge/14252?id=14252&id=14252