O texto desenvolve-se a partir de uma mesa redonda realizada na Faculdade de Educação (FE) da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), como uma das atividades de comemorações do Centenário de Paulo Freire (2021). Objetiva registrar parte da sua passagem por essa universidade, nos anos de 1980 a 1991, a partir do trabalho realizado com a FE e Faculdade de Ciências Médicas (FCM) por meio de atividades de formação e extensão no Centro de Saúde Escola de Paulínia- SP. Descreve e analisa as pautas do processo de redemocratização do país, os embates em torno das políticas públicas na Assembleia Nacional Constituinte e o processo de constituição de um sistema integrado e universal de educação e saúde pública coletiva a partir de uma perspectiva participativa.
Palavras-chave:
Paulo Freire. Educação Popular. Saúde Pública e Coletiva.
Abstract:
The text is based on a round table held at the Faculty of Education (FE) of the State University of Campinas (UNICAMP), as one of the activities to commemorate Paulo Freire\'s Centenary (2021), and aims to record part of his time at the university,1980 to 1991, based on the work carried out with FE and the Faculty of Medical Sciences (FCM) through training and extension activities at the Paulínia-SP School Health Center. It describes and analyses the agendas of the country\'s re-democratization process, the clashes over public policies in the National Constituent Assembly and the process of setting up an integrated and universal system of education and collective public healtha participatory perspective.
Keywords:
Paulo Freire. Popular Education. Public and Collective Health.
Uma experiência precursora do SUS com a participação de Paulo Freire
Resumo (abstract):
The text is based on a round table held at the Faculty of Education (FE) of the State University of Campinas (UNICAMP), as one of the activities to commemorate Paulo Freire\'s Centenary (2021), and aims to record part of his time at the university,1980 to 1991, based on the work carried out with FE and the Faculty of Medical Sciences (FCM) through training and extension activities at the Paulínia-SP School Health Center. It describes and analyses the agendas of the country\'s re-democratization process, the clashes over public policies in the National Constituent Assembly and the process of setting up an integrated and universal system of education and collective public healtha participatory perspective.
Palavras-chave (keywords):
Paulo Freire. Popular Education. Public and Collective Health.
Mazza, D., Aoki, F.H, Santos, Nelson R., Santiago, S.M, Varani, A.. Uma experiência precursora do SUS com a participação de Paulo Freire. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2023/set). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/uma-experiencia-precursora-do-sus-com-a-participacao-de-paulo-freire/18898?id=18898&id=18898