0216/2016 - A interdisciplinaridade como estratégia na prevenção da hipertensão arterial sistêmica em crianças: uma revisão sistemática Interdisciplinarity as a strategy for prevention of hypertension in children: a systematic review
• Mauricila de Campos França - França, Mauricila de Campos - Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO) - <maurinutri@gmail.com>
• Audineia Martins Xavier - Xavier, Audineia Martins - Universidade Estadual do Centro Oeste - <audi.xavier@hotmail.com>
• Daiana Novello - Novello, Daiana - Universidade Estadual do Centro Oeste - <nutridai@gmail.com>
Área Temática:
Educação em Saúde
Resumo:
Foram avaliadas sistematicamente pesquisas que desenvolveram ações interdisciplinares em escolas, visando modificar os níveis de pressão arterial ou o consumo de sal e/ou sódio por crianças. Foram incluídos estudos disponíveis nas bases de dados PubMed, ScienceDirect e Lilacs associando-se as palavras-chave: intervention study, nutrition intervention, school children, school health, blood pressure, sodium e salt. A busca incluiu artigos dos últimos 15 anos em português, inglês e espanhol, e que tiveram como participantes crianças pré-escolares ou escolares. Com relação à mudança nos níveis de pressão arterial, foram identificados 7 trabalhos com resultados positivos e significativos e 6 que não obtiveram alteração. Quanto à modificação na ingestão de alimentos com alto teor de sal e/ou sódio, verificaram-se 4 trabalhos que apresentaram resultados positivos e significativos e, apenas 1 sem sucesso. Concluiu-se que as intervenções que utilizam educação nutricional combinadas com atividade física predominam na literatura. Porém, estas ações demonstraram-se mais efetivas quando realizadas por um período longo de tempo.
Palavras-chave:
HipertensãoCriançaSódio
Abstract:
Researches that developed interdisciplinary actions in schools, with the intent of modifying the levels of blood pressure or salt and/or sodium consumption by kids, were analyzed. Studies available on PubMed, ScienceDirect and Lilacs databases, associating the keywords: intervention study, nutrition intervention, school children, school health, blood pressure, sodium and salt were included. The research contained articles from the last 15 years, in Portuguese, English and Spanish, and that had as participants preschool or school children. In regards to the change of the blood pressure levels, 7 studies were identified with positive and significant results and 6 without variation. Concerning food indigestion modification with high salt and/or sodium content, 4 studies were verified with positive and significant results, and only 1 with no success. It was concluded that the interventions that use nutritional education combined with physical activities prevail in the literature. However, these actions proved to be more effective when executed for a long period of time.
Interdisciplinarity as a strategy for prevention of hypertension in children: a systematic review
Resumo (abstract):
Researches that developed interdisciplinary actions in schools, with the intent of modifying the levels of blood pressure or salt and/or sodium consumption by kids, were analyzed. Studies available on PubMed, ScienceDirect and Lilacs databases, associating the keywords: intervention study, nutrition intervention, school children, school health, blood pressure, sodium and salt were included. The research contained articles from the last 15 years, in Portuguese, English and Spanish, and that had as participants preschool or school children. In regards to the change of the blood pressure levels, 7 studies were identified with positive and significant results and 6 without variation. Concerning food indigestion modification with high salt and/or sodium content, 4 studies were verified with positive and significant results, and only 1 with no success. It was concluded that the interventions that use nutritional education combined with physical activities prevail in the literature. However, these actions proved to be more effective when executed for a long period of time.
Bernardi, Luana, França, Mauricila de Campos, Xavier, Audineia Martins, Novello, Daiana. A interdisciplinaridade como estratégia na prevenção da hipertensão arterial sistêmica em crianças: uma revisão sistemática. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/mai). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-interdisciplinaridade-como-estrategia-na-prevencao-da-hipertensao-arterial-sistemica-em-criancas-uma-revisao-sistematica/15641?id=15641