0379/2024 - Ações de coping e prevenção de agravos no serviço sexual: estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais Coping and disease prevention actions in sex service: structure of the social representations by female sex workers
Objetivou-se analisar a estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais sobre estratégias de coping e prevenção de agravos. Estudo quali-quantitativo, apoiado na Teoria da Representações Sociais, na sua abordagem estrutural. Usou-se como instrumento o teste de evocação livre de palavras, aplicado a 191 mulheres, procedentes dos cinco maiores e mais populosos municípios da Região Sudoeste da Bahia. As palavras evocadas foram analisadas com o quadro de casas, índice de similitude e os testes de centralidade mise-en-cause e choix-par-bloc. As representações sociais estão estruturadas nos elementos centrais: deus, dinheiro, cuidar da saúde, sexo seguro. O que, possivelmente, demonstra que elas desenvolvem o coping religioso, ações de (auto)cuidado ao desenvolverem relações sexuais protegidas, bem como a preocupação em manter os corpos saudáveis, livre de outros doenças; o dinheiro se apresenta central, devido a necessidade de terem uma fonte de renda para desenvolver o coping e suprir necessidades. O serviço sexual exercido por mulheres é marcado por iniquidades interseccionais que potencializam vulnerabilidades, o que demanda atitudes e comportamentos para proteção da saúde biopsicoemocional.
Palavras-chave:
Profissionais do Sexo; Saúde da Mulher; Populações Vulneráveis; Representações Sociais; Adaptação Psicológica.
Abstract:
The objective was to analyze the structure of social representations bay female sex workers on coping strategies and take-care myself. Quali-quantitative study, supported by the Theory of Social Representations, in its structural approach. The free evocation of words test was used as an instrument, applied to 191 women, from the five largest and most populous cities in the Southwest Region of Bahia. The evoked words were analyzed using the four house frame, similarity index and the two centrality tests mise-en-cause and choix-par-bloc. Tha social representations are structured around central elements: God, money, taking care of your health, safe sex. Which possibly demonstrates that they develop religious coping, (self)care actions when developing protected sexual relations, as well as concern about keeping their bodies healthy, free from other diseases; Money is central, due to the need to have a source of income to develop coping and meet needs. The sexual service performed by women is marked by intersectional inequities that increase vulnerabilities, which demands attitudes and behaviors to protect biopsychoemotional health.
Keywords:
Sex Workers; Women's Health; Vulnerable Populations; Social Representation; Adaptation, Psychological.
Conteúdo:
INTRODUÇÃO
A exposição de trabalhadoras sexuais a situações de vulnerabilidade (diversos tipos de violência, ausência de direitos trabalhistas, dificuldades em acessar serviços de saúde e direitos sociais básicos, estigma e preconceito institucional, ausência do Estado, iniquidades interseccionais), favorecem o surgimento de danos que dificultam tanto a obtenção da qualidade de vida e bem-estar, quanto o enfrentamento aos possíveis agravos1-3.
Países Africanos3 Latino-americanos, como Colômbia4, México5 e, nesse estudo, o Brasil1,6-7 tem visto os seus governos adotarem estratégias duvidosas e pouco efetivas para implementação de direitos humanos básicos que garantam a cidadania de tal grupo de mulheres, dissonantes daquilo que é direcionado pela Organização Mundial de Saúde (OMS)3,6,8-9.
Em se tratando do Brasil, ainda que se tenha a Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Mulher (PNAISM), construída com fundamentos em uma visão holística sobre saúde feminina, deveria no mínimo ser útil à promoção da saúde de trabalhadoras sexuais, o que não ocorre em sua totalidade, justamente pelo foco ser apenas na prevenção de Infecções Sexualmente Transmissíveis e HIV/AIDS10.
Embora o serviço sexual seja reconhecido pelo Ministério do Trabalho e Emprego (TEM) com a expressão ‘profissional do sexo’ na Classificação Brasileira de Ocupações do MTE, enquanto uma profissão desde 2002, lhes são negadas direitos básicos a classe trabalhadora, mantendo-as em condições de vulnerabilidade11-12.
Dessa forma, (re)pensar no conceito de vulnerabilidade é evidenciar aspectos sociais e estatais, como as políticas públicas e os serviços ofertados pelo Estado, que ao invés de romper com barreiras de acessos, contribuem com obstáculos que desestabilizam o processo saúde-doença de grupos populacionais segmentados e marginalizados, dificultando a produção de respostas, atitudes, estratégias de enfrentamento às situações vulnerabilizadoras, que se configuram no coping13-14.
O conceito de vulnerabilidade difere da noção de risco ou comportamento de risco, por tangenciar o olhar para a exposição de pessoas e grupos sociais aos agravos à saúde, além de possibilitar que sejam desfeitas as concepções de responsabilização e culpabilização da pessoa como a responsável pelo seu adoecimento15-16.
Destaca-se que o trabalho sexual desempenhado por mulheres cisgêneras, sob o viés de teóricas feministas progressistas, é entendido como uma atividade laboral, cuja prática sexual remunerada e consentida, é negociada diretamente com os clientes, com troca do prazer sexual (do cliente) por renda ou outros meios que possibilitem meios de se sustentarem e subsistirem, pontuado em estudos tanto do Brasil6-7, tanto na Malásia18 quanto na França18.
Diante da exposição às diversas situações vulnerabilizantes, as trabalhadoras sexuais tendem a adotar formas de enfrentamento às adversidades presentes no cotidiano do serviço sexual, com comportamentos, práticas e atitudes, que confluem para estratégias de coping14. O componente teórico do Coping, conhecido também pelo termo enfrentamento, aponta para a compreensão da adaptação psicológica das pessoas com ações cognitivo-comportamentais de cuidado/autocuidado usadas para manejar situações estressoras causadoras de desordens físicas e psicoemocionais, como superação de problema e emoções negativas13-14.
Assim, este estudo poderá apontar meios para que profissionais de saúde repensem sua práxis e a assistência dispensadas as trabalhadoras sexuais, focados nas necessidades, demandas e práticas comportamentais, apontadas por elas em suas representações sociais, de modo que seja um cuidado congruente à realidade. Também permitirá que o foco da assistência não se restrinja ao tratamento e prevenção de infecções sexualmente transmissíveis (IST) e do vírus da imunodeficiência humana (HIV), mas na promoção da saúde biopsicossocial, bem-estar e qualidade de vida, por compreendê-las enquanto seres holísticos.
Outrossim, traçou-se como questões norteadoras: quais elementos estruturam o núcleo central das representações sociais (RS) de trabalhadoras sexuais sobre suas estratégias de coping e prevenção de agravos, no exercício do serviço sexual? Para auxiliar a responder tal questionamento, objetivou-se analisar a estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais sobre estratégias de coping e prevenção de agravos.
MÉTODOS
Trata-se de um estudo quali-quantitativo, com aporte na Teoria das Representações Sociais, em sua abordagem estrutural. A vantagem desse tipo de pesquisa é a complementaridade, quando os métodos quanti-qualitativos se cruzam, e duas das linguagens da comunicação humana, as palavras e os números, se incrementam19.
A TRS se adequa a esta proposta de estudo, por fornecer mecanismos metodológicos que auxiliam nas interpretações de um determinado contexto ou fenômeno social, através da visão que um grupo de pertença possui sobre fenômenos sociais20. Nessa perspectiva, a abordagem estrutural da TRS, também denominada de Teoria do Núcleo Central, desvela o modo como a estrutura das RS está organizada, em torno de um núcleo central21-22.
O local de desenvolvimento do Estudo foi a Região Sudoeste da Bahia, especificamente nos cinco municípios, maiores e mais populosos, localizados no Semiárido baiano: Vitória da Conquista, Jequié, Guanambi, Bom Jesus da Lapa e Brumado. Para se chegar até o grupo social investigado, partiu-se das informações oriundas de um projeto de Extensão desenvolvido pelo pesquisador principal desse presente estudo, ainda em 2017, no Munícipio de Guanambi-BA, junto ao Centro de Testagem e Aconselhamento (CTA) para ISTs/Aids, com as trabalhadoras sexuais e, a partir daí, as mulheres iam indicando as demais. Nesse sentido, os locais de desenvolvimento da pesquisa foram nos vários estabelecimentos que as trabalhadoras utilizavam para negociar o serviço: feiras-livre, bares, restaurantes, pensões, pousadas e nos postos de combustíveis à beira da BR-116 nas cidades de Vitória da Conquista e Jequié.
Estabeleceu-se como critérios de elegibilidade ter idade maior que 18 anos e estar inserida no serviço sexual há pelo menos 01 ano (a experiência possibilita uma visão mais ampliada do serviço sexual). Deve ser posto que não houve determinação prévia de quantas mulheres dentre as cinco cidades que compuseram o universo de pesquisa, deveriam participar, pois era mediante o aceite do convite e uma indicando a outra pelo critério de seleção e recrutamento de participantes determinado de Bola de Neve (snowball)23.
Apesar da snowball dispensar o uso de critérios de exclusão23, adotou-se como determinante para excluir as participantes, aquelas que não responderam ao instrumento em sua completude, sendo dispensadas 23 participantes dentre as 224 que se disponibilizaram inicialmente. A amostra final, com as participantes que participaram foi composta de 191 mulheres que desempenhavam o serviço sexual remunerado. A quantidade de trabalhadoras sexuais de cada uma das cinco cidades que responderam foram: Vitória da Conquista (71), Jequié (48), Guanambi (31), Bom Jesus da Lapa (27) e Brumado (14).
A coleta de informações foi desenvolvida por dois dos pesquisadores responsáveis pelo estudo, de forma individual, em espaços reservados, nos próprios locais de trabalho que foram indicados pelas trabalhadoras e nos momentos que estavam sem clientes. Ocorreu entre novembro de 2022 e janeiro de 2023. Utilizou-se um roteiro composto por itens para a caracterização sociodemográfica e uma expressão indutora, que guiou o Teste de Associação Livre de Palavras (TALP)21,24, técnica de coleta adotada: ‘O que vem em sua cabeça quando falo enfrentamento e prevenção de agravos no exercício do serviço sexual?’. As entrevistadas deveriam responder/evocar imediatamente (em até 30 segundos) 05 palavras que viessem à mente em relação a expressão indutora.
As palavras evocadas através da TALP foram analisadas com o auxílio do software EVOC 2003 por meio da hierarquização expressa pela frequência e pela ordem média de evocação, através do Quadro de Quatro Casas, onde foram distribuídas, considerando os critérios supracitados, chamada de análise prototípica25. O quadro de quatro casas possibilita a visualização e as inferências dos elementos estruturantes que constituem o possível núcleo central e o sistema de periferia (primeira e segunda periferia e zona de contraste)21.
Ainda da análise das evocações para o entendimento do núcleo central, procedeu-se com a análise de similitude por coocorrência, uma vez que essa é uma técnica essencial para detecção do grau de conexidade dos diversos elementos representados por meio do quadro de quatro casas26. Para essa pesquisa, adotou-se a técnica manual, que se dá entre os pares de palavras, divididos pelo número de sujeitos, resultando no índice de similitude: (Isimilitude = nº de coocorrências entre dois cognemas / nº de sujeitos que evocou duas ou mais palavras do quadrante)25-27.
Optou-se por duas técnicas de confirmação de centralidade, a saber o mise-en-cause (MEC) e choix-par-bloc (CPB). A MSC, também chamada de técnicas de questionamentos e negação, se caracteriza na incondicionalidade ou não negociação dos elementos que se propõem como núcleo central 22,27.
Pondera-se que a análise com a MEC se dá com o cálculo percentual de uma das três respostas feitas pelos participantes, sim, não ou talvez. Assim, quando uma resposta negativa a um questionamento negativo é maior que 75%, infere-se que o léxico que compõe a indagação estrutura o núcleo representacional22,27.
O CPB, possibilita a exploração da relação que se estabelece entre os elementos que compõe o possível núcleo central (sempre dois a dois), a partir da hierarquização dos termos evocados. A importância de cada termo ou expressão é calculada conforme o valor que a participante atribui/atribuiu em cada item colocado em um bloco de assuntos, que varia de +1 (mais característico), -1 (menos característico) e 0 (palavras restantes indiferentes). Assim, calcula-se o destaque médio para cada item, com a soma do total de valores acrescidos da relação entre dois elementos, dividindo-o pela quantidade de pessoas que compuseram a etapa de centralidade. Logo, a conexão de cada item é calculada pela quantidade de relações entre duas palavras22,27.
Para os testes de centralidade, participaram 42 trabalhadoras sexuais dentre as 191 da amostra inicial, de três dos cinco municípios (19 de Guanambi; 14 de Bom Jesus da Lapa; 09 de Brumado). Os testes foram aplicados em Abril de 2023, após a análise inicial do resultados apontados no quadro de quatro casas, com aquelas que aceitaram participar dessa etapa. Em estudo mais antigos25,26 apontaram que o quantitativo mínimo de pessoas para se testar a centralidade seria de 60. Todavia, estudo mais recente indica que esse quantitativo pode ser aleatório e não probabilístico, logo menor que 60 pois dependerá do perfil dos participantes, bem como da amostra inicial22.
Durante todo o processo de operacionalização da pesquisa e escrita do artigo os autores seguiram todas as normas e critérios de rigor da qualidade em estudos qualitativos, ao guiarem-se pelas diretrizes do Consolidated Criteria for Reporting Qualitative Research (COREQ). O estudo esteve vinculado aos resultados de uma tese, oriunda de um projeto guarda-chuva, que respeitou às normas nacionais e internacionais de ética em pesquisa com seres humanos, como a Resolução 674/2022, do Conselho Nacional de Saúde, sendo submetido e aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, a partir da plataforma Brasil, aprovado em novembro de 2022 pelo protocolo número 5.735.368 /2022 e CAAE: 60984022.9.0000.0055.
RESULTADOS
O quadro de casas, referente ao estímulo ‘enfrentamento e prevenção de agravos no trabalho sexual’, apresenta a configuração da possível estrutura das RS acerca do modo como enfrentam as situações de vulnerabilidade e agravos ao estarem no serviço sexual. Os valores que foram estipulados como determinantes para que os elementos mais relevantes constituíssem o núcleo central e as periferias, estiveram presentes no relatório Rangmot, emitido pelo software EVOC, foram: frequência mínima = 19, frequência intermediária > 34 e Ordem Média das Evocações (OME) = 2,9. Verificou-se que a expressão indutora produziu um total de 957 termos evocados, sendo 48 diferentes.
Quadro 1
Os termos presentes no provável núcleo central (Quadro 1) referentes à expressão utilizada como indução, guia a visualização das evocações que possuíram maior frequência e foram respondidas rapidamente (menor OME), conformando o quadrante superior esquerdo. As principais palavras associadas pelas participantes foram: ‘acesso aos benefícios’, ‘deus’ e ‘rede de apoio’, caracterizando simbologia à memória social que estrutura as RS dessas mulheres.
Por sua vez, as associações respondidas a expressão indutora, destacadas na primeira periferia do quadro, possuíram maior frequência e OME (que não foram evocadas tão rápido, conferindo característica dessa sessão). Compõe esse quadrante, vocábulos considerados ao mesmo tempo flexíveis e claros, contudo com facilidade de estarem no núcleo central. Os termos são: ‘dinheiro’, ‘autoestima’, ‘cuidar da saúde’, ‘preservativo’, ‘preventivo’, ‘teste rápido’ e ‘anticoncepcional’.
No quadrante inferior esquerdo, conhecida por zona de contraste (ou muda), se localizam as palavras que tiveram uma frequência menor que os dois quadrantes anteriores, todavia foi evocada prontamente e no ímpeto da aplicação da expressão indutora. Por possuir tais propriedade tem-se: ‘bolsa família’, ‘conhecimento’, ‘informação’ e ‘sexo seguro’.
Tudo o que fora expressado pelo grupo de mulheres e que compõem a zona muda, tem característica de complementaridade ao possível núcleo central, quanto na primeira periferia, o que sugere a inferência que possuem formas coletivas de se cuidar e suprir as necessidades próprias e dos familiares.
Na sequência, a árvore máxima de similitude (Figura 1) demonstra como se conformam as conexões entre os termos evocados para a expressão enfrentamento/cuidado de mim no trabalho sexual, com os maiores graus/forças de conexidades e, consequentemente, as ligações que há com os elementos diferentes da possível estrutura representacional.
A forma como a figura 01 se dispõe, apresenta a palavra ‘preservativo’ como o termo mais importante para a organização espacial do núcleo central, pois, ainda que esteja na primeira periferia (tem a maior frequência, todavia com um OME que não é das mais elevadas), tem o maior número de conexões, seis ao total, incluindo com o termo que compõe o núcleo central ‘Deus’.
Figura 1
O elemento ‘preservativo’, estabelece o maior número de conexões mais fortes, sendo elas: preventivo (0,151), teste rápido (0,126), deus (0,101) e higiene pessoal (0,101). Na sequência, os léxicos ‘cuidar da saúde’ e ‘autoestima’, cada uma com alto grau de conexidade: cuidar da saúde – postinho (0,138) e autoestima-deus (0,101).
Por conseguinte, os termos ‘deus’, ‘acesso aos benefícios’ e ‘dinheiro’ fazem três ligações importantes, dentre algumas supracitadas com o valor de conexidade alto, bem como a que ocorre entre acesso aos benefícios e dinheiro (0,101). Das palavras que estão no possível núcleo central, a única que só faz uma ligação e, não tão forte, é rede de apoio.
Todos elementos que comportaram os resultados da análise prototípica e que foram significativos no quadro de quatro casas 01 (núcleo central, primeira periferia e zona de contraste) tiveram a centralidade testadas com MEC e o CPB. Os testes permitiram confirmar ou refutar, de fato, o que estrutura o núcleo central das RS para as trabalhadoras sexuais do presente estudo.
O primeiro a ser aplicado e analisado foi o MEC, no qual os cognemas emergidos da análise prototípica, foram dispostos a fim de que elas respondessem “sim, não ou talvez”, se determinado elemento não era central. Todas respostas negativas para cada elemento que obtivesse um percentual igual ou superior que 75% foi considerado um indício de centralidade, conforme Tabela 01.
Os resultados decorrem das respostas negativas a uma pergunta negativa, ou seja, nessa técnica de questionamento tem-se a conformação de uma dupla negação para se reconhecer a centralidade.
Tabela 1
Conforme a tabela 01, referente ao MEC, as respostas negativas, consideradas estatisticamente significantes, portanto, candidatas a serem centrais, foram: dinheiro, cuidar da saúde e sexo seguro, todas com 100% de dupla negação, bem como deus (88,1%).
O elemento deus, que comportou o possível núcleo central do quadro de casas da análise prototípica (quadro 01) teve sua centralidade confirmada no MEC. As palavras acesso aos benefícios (38,1%) e rede de apoio (40,5%), mesmo presentes no mesmo espaço que deus, apresentaram baixos percentuais na dupla negação, com sua centralidade não confirmada, consideradas não tão relevantes para o enfrentamento delas.
As palavras dinheiro e cuidar da saúde, mesmo fazendo parte da primeira periferia do quadro 01, podem ter indicativo de centralidade, visto que obtiveram altos percentuais. Destaca-se também, que dentre os termos que comporam a zona de contraste (quadro 01), sexo seguro, obteve um elevado percentual, necessário para a confirmação de sua centralidade.
No segundo teste de centralidade, o CPB (ver figura 02), que é a escolha sucessiva por blocos, houve o teste das mesmas palavras usadas no MEC, cujo intuito foi de favorecer a compreensão entre as conexões que são formadas entre os cognemas com alto percentual, bem como a quantidade de conexões evidenciadas, como os mais característicos para ‘enfrentamento e cuidado de si no serviço sexual’.
Na aplicação do CPB, após as participantes fazerem a escolha das palavras, conforme a sua importância, fez-se o cálculo de similitude desenvolvido com o suporte de uma planilha feita no Microsoft Excel, organizada em uma nova árvore de similitude, para melhor visualização.
Figura 2
Percebe-se com a figura 02, que os elementos que estabeleceram mais conexões foram: sexo seguro e cuidar da saúde (04), deus e preservativo (03), dinheiro e conhecimento (02). Verifica-se que os elementos sexo seguro, cuidar da saúde, deus e dinheiro, nessa sequência, têm sua centralidade confirmada, na medida em que aparecem em destaque nas primeiras análises (quadro de quatro casas e similitude por coocorrência) e são reforçadas nos testes de centralidade, MEC e no CPB.
No CPB da figura 02, sexo seguro está ligado a preventivo, preservativo, teste rápido e deus. Associada à essa ideia, tem-se a noção de cuidado com o corpo, visto que é o instrumento de trabalho de delas e, o mesmo, deve estar saudável.
A noção de práticas preventivas para a promoção da saúde sexual e reprodutiva, foi verificada no eixo do ‘preservativo’ (higiene pessoal, preventivo, CTA e teste rápido); ‘deus’ como outro elemento de conexões, pode indicar a questão da fé como forma de enfrentamento e força para superar as situações vulnerabilizadoras as quais as mulheres são expostas.
Cuidar da saúde é outra expressão relevante, que talvez denote que o cuidado com o corpo está para além da prevenção de doenças infectocontagiosas, mas na prevenção de uma gravidez não planejada (anticoncepcional) ou de outros agravos (‘postinho’). A expressão ‘acesso aos benefícios’ vai tomando significado quando vê-se as conexões com os léxicos ‘políticas públicas’ (esse com o termo ‘bolsa família’), ‘direitos’ e ‘dinheiro’.
O modelo esquemático abaixo apresenta uma forma clara e visual para facilitar o entendimento da estrutura representacional, com o auxílio das multianálises, conforme figura 03, cuja núcleo central das RS encontra-se na zona de intersecção entre os círculos.
Figura 3
DISCUSSÃO
Quanto as RS que as trabalhadoras sexuais elaboraram sobre o enfrentamento adotado no serviço sexual, estas remetem aos conceito dado pela psicologia, que coloca a capacidade da pessoa se adaptar às diversas situações estressoras no transcorrer das fases do desenvolvimento humano, como na morte de um familiar, um agravo ou doença, o desemprego, problemas sociodemográficos13-15. Por esse motivo, a capacidade de enfrentar contextos adversos, envolve o uso de recursos cognitivos e motores que possibilitam pessoas em situações de vulnerabilidade preservar sua integridade física, psicossocial e espiritual13,26,28.
Além da função cognitiva de permitir compreensões e explicações, as RS também tem como função situar as pessoas e seus grupos dentro do campo social. Aqui chega-se ao ponto que favorece a reflexão das trabalhadoras sexuais enquanto seres individuais e coletivos, cuja existência no mundo não é entendida sem fazer correlações com as outras pessoas que conformam grupos de pertencimento20,26. Assim, vê-se que tais estratégias adotadas enquanto coping são conhecimentos, técnicas e habilidades experenciadas e apreendidas no dia-a-dia, seja no meio familiar ou durante o serviço sexual13-14.
Com a TRS, os significados dados a algo ou fenômeno, se constroem e passam a existir dentro de uma realidade social, o que os tornam conhecidos. Passam a ser incorporados dentro de universos consensuais, cujos saberes são apreendidos nas relações entre os seres e nos meios de comunicação, num vai e vem em que há trocas interindividuais20,21.
Ao representarem a fé em um ser superior (Deus) enquanto uma forma de enfrentamento, é demonstrada a importância que a crença em uma divindade tem-se para a sobrevivência e superação dos desafios cotidianos para pessoas que compõem grupos populacionais vulneráveis7.
Não menos importante, deve-se destacar o coping espiritual desenvolvido pelas participantes do presente estudo, representado no elemento Deus. Importante trazer à tona o conceito de coping religioso, definido como a utilização da fé, espiritualidade ou religiosidade para manejo do situações estressoras ou enfrentamento de adversidades, quando não se é possível ter o apoio de instâncias da sociedade e/ou do Estado29,na medida em que surgem necessidades de adaptação em relação aos processos enfrentados, aos agravos e problemas aos quais estão expostas, com interferência direta saúde física e psicoemocional29-30.
Resultados de estudos anteriores desenvolvidos tanto no Brasil (em Belo Horizonte e no Alto Sertão Produtivo Baiano), quanto na fronteira amazônica com a Colômbia e o Peru, mostram a importância da crença em Deus e a fé enquanto uma representação da QV, como meio para equilibrar as emoções, manter a saúde mental e suportar os agravos e perigos aos quais estão expostas diariamente1,6,31.
As elaborações mentais que possibilitam evidenciar as RS se desvelam, na medida em que, as práticas desenvolvidas no cotidiano mostram a realidade que os grupos vulneráveis estão inseridos e o quanto influenciam e são influenciadas por ela, numa troca de vivências, ideias e atitudes no cotidiano da profissão20,24.
O estigma construído socioculturalmente acerca da transmissão do HIV por parte das trabalhadoras sexuais, assim como a representação social de que elas são um ‘depósito de IST/HIV/Aids’, como já fora apontado por estudos anteriores nacionais e internacionais10-11,13,17-18,32-33, deixam de fazer sentido, na medida em que a noção de prevenção à saúde sexual e reprodutiva permeia a estrutura das RS das participantes desse presente estudo, evidenciado pelos léxicos: cuidar da saúde, preservativo, preventivo, teste rápido e anticoncepcional.
Resultado encorajador, no que concerne às medidas de (auto)cuidado para promoção da saúde sexual e reprodutiva, manter o corpo saudável, por também não ser interessante expor o cliente aos perigos de adquirirem uma IST, e assim, não tecerem comentários, fazendo uma propaganda com outros possíveis clientes ao compartilhar informações sobre as condições da mulher, sobretudo na zona ou rua (local de exercício desse labor), onde há um frequência de homens que possuem relação de amizade1,6,13,32.
As iniciativas desenvolvidadas pelos serviços de saúde pública, como o CTA, cada vez mais devem superar as diversas barreiras socio-culturais, com vistas no alcance as pessoas vulneráveis, favorecendo a criação de um ambiente favorável que apoie a mudança de comportamento, por meio do conhecimento, logo de estratégias de enfrentamento9,33.
Atualmente, países como Malásia17, Iran34, França18, revelou uma alta adesão às práticas preventivas propostas pelas políticas públicas, corroborando com os achados presentes aqui e em outros estudos no Brasil6,10,35, visto que os CTA têm desenvolvido ações de promoção à saúde e prevenção de agravos, sobretudo, os infectocontagiosos9-12.
A autoestima esteve relacionada a uma forma de enfrentamento em pesquisa qualitativa anterior desenvolvida com trabalhadoras do sexo de Belo Horizonte, que teceu críticas a idealização simbólica de mulher “porca”, “sem higiene”, visto que elas tinha rotina de (auto)cuidado: como prevenção e cuidado com a saúde de seus corpos, hábitos de higiene íntima, preocupação com aparência física; logo, uma modo de experenciarem a sensação de bem-estar emocional e psíquico, como o amor próprio e preocupação com a higidez de seu instrumento de trabalho, o corpo1,18,35.
As trabalhadoras sexuais, que vivem tanto nos países desenvolvidos quanto nos em desenvolvimento ou pobres são expostas uma dura realidade: a falta de regularização ou reconhecimento do serviço sexual remunerado como uma profissão6,9,18,35. No Canadá tem sido discutido nos últimos anos a readequação da lei C-36 (Lei de Proteção de Comunidades e Pessoas Exploradas), no intuito de reajustá-la e emendá-la, por proibir qualquer pessoa de comprar ou anunciar serviços sexuais, a não ser a própria mulher36-37. No Brasil, a exploração sexual é considerada crime, ao passo, o livre exercício do trabalho sexual, é reconhecido como profissão, todavia sem regulamentação ou garantias de direitos trabalhistas1,6,31.
Não à toa, na possível estrutura representacional desse presente estudo há o elemento rede de apoio e na zona de contraste o termo bolsa família. O que sinaliza que elas entendem o ínfimo apoio do governo, mas sobretudo de organizações não governamentais (ONGs), enquanto redes que sustentam demandas pessoais e sociais do grupo de trabalhadoras do sexo, frente às ausências e negligência do Estado6,9,18,35.
Resultados de pesquisas anteriores, de cunho qualitativo etnográfico e fundamentada na TRS, apontaram que as redes de apoio (ONGs) e programas assistencialista estatais de apoio financeiro, como o Bolsa Família, são essenciais para complementação de renda e sobrevivência4,6,31.
Estratégias de enfrentamento no âmbito da saúde coletiva bem delimitadas, são iniciativas que precisam romper com a barreira do estigma para atingir populações consideradas vulneráveis, a exemplo das trabalhadoras sexuais, no intuito de criar um ambiente que seja favorável para garantia dos direitos humanos9,11,33. Tais recomendações têm sido feitas ao longo das últimas décadas pela Organização Mundial de Saúde para possibilitar mecanismos de cuidado, enfrentamento e a assistência de forma intersetorial11,36.
No Reino Unido tem-se um exemplo de políticas públicas de apoio às pessoas em condição de vulnerabilidade, pois contribuiu com o setor responsável por caridade £ 750 milhões (€ 855 milhões; $ 922 milhões) de subsídios para as necessidades básicas dessas pessoas. Alia-se a esse fato a questão da pandemia da COVID-19, que nesse mesmo país foi destinado financiamento para moradia temporária e emergencial para pessoas necessitadas ou que perderam fonte de renda3.
O dinheiro adquirido com o serviço sexual é fundamental para o sustento delas e da família, o que permite a aquisição de bens de consumo e promoção da saúde, além de acessar serviços de saúde privados, revelado em pesquisas anteriores na França18 e no Brasil1,6-7, que apontaram que os profissionais à frente do SUS tendem a desenvolver uma assistência falha no que tange aos preceitos da universalidade, integralidade e equidade. Além disso, resultados de estudos qualitativos (TRS) de outrora, mostraram que o dinheiro teve sua representação associada a sexualidade, visto que o intuito delas se manterem no trabalhado sexual é a aquisição de renda6,17.
Os elementos que estruturam a possível RS de enfrentamento e prevenção de agravos destacam a relação que as trabalhadoras do sexo possuem com o objeto representado, com o meio em que se inserem e, por isso, expressam as práticas sociais adotadas, estritamente concatenadas nas interelações que estabelecem20,24.
As limitações residem, a priori, na realização da pesquisa, que ocorreu em região carente do nordeste brasileiro e distante dos grandes centros. Também houve dificuldades em se obter estudos que apontassem a relação entre a TRS, trabalhadoras sexuais e coping, dificultando a discussão e comparações com trabalhadoras sexuais de outras realidades e contextos. Como esse trabalho é um desdobramento de um estudo maior, a coleta de dados foi demasiadamente longa e, aquelas que contribuíram, apresentaram-se cansadas e ansiosas pelo término da aplicação dos instrumentos.
Ao apresentar os resultados desse estudo, no âmbito do serviço sexual remunerado e consentido, aprofundado na TRS, torna-se relevante e inédito, pois permitirá que profissionais de saúde, ao repensaram o cuidado, poderá focá-lo em orientações que reforcem as ações já desenvolvidas e, também, que elas possam implementar outras, congruentes ao conhecimento científico, equânime, integral, universal, individual e livre de discriminação.
Assim, poderá minimizar os estigmas e preconceitos, acolhe-las, de forma a confiar no profissional, com instruções de ações preventivas eficazes e formas de enfrentamento, bem como meios de minimização e superação das vulnerabilidades impostas a elas. Salienta-se que conhecer RS presentes no pensamento social, permitirá que seja dada atenção aos aspectos holísticos que interferem no processo saúde-doença.
CONCLUSÃO
Conclui-se que o núcleo central das RS sobre enfrentamento e prevenção aos agravos no serviço sexual, para as trabalhadoras sexuais da Região Sudoeste da Bahia estão estruturadas nos elementos: deus, dinheiro, cuidar da saúde, sexo seguro. O que indica que elas desenvolvem o coping religioso, enquanto fator protetivo das emoções e condições psicoespirituais. As ações de (auto)cuidado foram representadas nas relações sexuais protegidas, bem como a preocupação em manter os corpos saudáveis, livre de outras doenças, assim como na preocupação com a prevenção de outros agravos que ultrapassam às IST/HIVA. O dinheiro enquanto central, indica a necessidade obter uma fonte de renda para desenvolver demais estratégias de coping e suprir necessidades pessoais e de familiares, como filhos. Destarte a estrutura das RS de tal grupo de mulheres no exercício do serviço sexual apontam para o desenvolvimento de atitudes e comportamentos, por vezes fundamentada no senso comum e outras no conhecimento científico difundido entre elas para proteção da saúde integrativa e holística.
Contribuições de autoria:
Pablo Luiz Santos Couto – contribuiu com: a concepção e o delineamento ou a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Antônio Marcos Tosoli Gomes – contribuiu com: a concepção e o delineamento ou a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Luiz Carlos Moraes França - contribuiu com: a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Tarcísio da Silva Flores – contribuiu com: a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Carle Porcino – contribuiu com: a concepção e o delineamento ou a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Alba Benemérita Alves Vilela – contribuiu com: a concepção e o delineamento ou a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Cleuma Sueli Santos Suto - contribuiu com: a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
Priscila Cristina da Silva Thiengo de Andrade - contribuiu com: a análise e interpretação dos dados; redação do artigo ou a sua revisão crítica; aprovação da versão a ser publicada.
REFERÊNCIAS
1- França M. Práticas e sentidos da aprendizagem na prostituição. Horiz Antropol [Internet]. 2018;23(47):325-49. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-71832017000100011
2- Kramer A, Kramer KZ. The potential impact of the Covid-19 pandemic on occupational status, work from home, and occupational mobility. J Vocat Behav. 2020;8;119:103442. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103442
3- Howard S. Covid-19: Health needs of sex workers are being sidelined, warn agencies. BMJ. 2020;369:m1867. doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m1867
4- Vasquez JMC. La prostitución en Colombia, un camino hacia la formalización. El Ágora USB [Internet]. 2021;21(2):748-759. doi: http://dx.doi.org/10.21500/16578031.5101
5- Montes LMG, López RQ. Reflexiones sobre los cuerpos negados: mujeres mayas contemporáneas en Tahdziú, México. Sex Salud Soc [Internet]. 2019:32(40-64). https://dx.doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2019.32.04.a
6- Couto PLS, Montalvao BPC, Vieira ARS, Vilela ABA, Marques SC, Gomes AMT, et al. Social representations of female sex workers about their sexuality. Invest Educ Enferm [Internet]. 2020;38(1):e03. doi: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n1e03
7- Silva APS, Santos CRC, Carvalho MG. Entre prazeres e sofrimentos: vivências subjetivas de trabalhadoras sexuais em São Paulo. Cad Psicol Social Trab [Internet]. 2018:21(2):181-95. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v21i2p181-195
8- World Health Organization (WHO). Emergency Committee. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (COVID-19). 2020 [cited 2020 Dec 27]. Available from: https://www.who.int/news-room/detail/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-healthregulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreakof-novel-coronavirus-(COVID-19)
9- Couto PLS, Gomes AMT, Pereira SSC, Vilela ABA, Flores TS, Porcino C. Situations of health vulnerabilities experienced by sex workers in times of COVID-19 pandemic. Rev baiana enferm [Internet]. 2021;35: e37327. doi: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v35.37325
10- Couto PL, Gomes AM, Pereira AB, Carvalho JS, Silva JK, Boery RN. Use of hormonal contraceptives by prostitutes: a correlation with social vulnerability markers. Acta Paul Enferm. 2019;32(5):507-13. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982- 0194201900071
11- Leite GS, Murray L, Lenz F. O Par e o Ímpar: o potencial de gestão de risco para a prevenção de DST/HIV/AIDS em contextos de prostituição. Rev Bras Epidemiol. 2015;18(Suppl 1):7-25. doi: https://doi.org/10.1590/1809-4503201500050003
12- Gonçalves JR, Ribas SEM. Validade de acordo ou convenção coletiva de trabalho em face das normas previstas na reforma trabalhista. Rev Interfaces. 2021;9(2):997-1007. doi: http://dx.doi.org/10.16891/2317-434X.v9.e2.a2021.pp997-1007
13- Couto PLS, Porcino C, Pereira SS da C, Gomes AMT, França LCM, Vilela ABA. Mental health of female sex workers in the COVID-19 pandemic: stressors and coping strategies. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2022;27(9):3571–82. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232022279.16462021
14- Sousa AR, Santana TS, Moreira WC, Sousa AFL, Carvalho ESS, Craveiro I. Motions and coping strategies of men to the COVID-19 pandemic in Brazil. Texto Contexto Enferm. 2020; 29:e20200248. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0248
15- Bertolozzi MR, Nichiata LYI, Takahashi RF, Ciosak SI, Hino P, Val LF, et al. Os conceitos de vulnerabilidade e adesão na Saúde Coletiva. Rev esc enferm. USP [Internet]. 2009;43(spe2):1326-30. doi: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000600031
16- Ayres JR. Vulnerabilidade, direitos humanos e cuidado: aportes conceituais. In: Barros S, Campos PFS, Fernandes JJS (Orgs.). Atenção à saúde de populações vulneráveis. Barueri: Manole; 2014, pp 1-25.
17- Thng C, Blackledge E, McIver R, Smith LW, McNulty A. Private sex workers’engagement with sexual health services: an online survey. Sexual Health [Internet]. 2018;15(1):93-5. doi: https://doi.org/10.1071/SH16243
18- Broqua C, Combessie P, Deschamps C, Rubio V. La sexualité au cœur des échanges intimes. Jour des Anthropol [Internet]. 2019;(156-157):21-35. doi: https://doi.org/10.4000/jda.7996
19- Turato ER. Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualiativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas de saúde e humanas. 6 ed. Petropólis, RJ: Ed. Vozes, 2013.
20- Moscovici S. Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
21- Wolter RP, Sá CP. As relações entre representações e práticas: o caminho esquecido. Rev Int Cienc Soc Hum [Internet]. 2013;33(1-2):87-105.
22- Wolter RP, Wachelke J, Naiff D. A Abordagem Estrutural das Representações Sociais e o Modelo dos Esquemas Cognitivos de Base: Perspectivas Teóricas e Utilização Empírica. Temas Psicol [Internet]. 2016;24(3):1139-52.
23- Vinuto J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas [Internet]. 2014;22(44);203-20.
24- Jodelet D. A representação do corpo e suas transformações. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; 2017.
25- Pontes APM, Oliveira DC, Gomes AMT. The principles of the Brazilian Unified Health System, studied based on similitude analysis. Rev Latino-Am Enferm [Internet]. 2014;22(1): 59-67.
26- Sá CP. Estudos de Psicologia Social. História, comportamento, representações e memória. Rio de Janeiro: Ed. UERJ; 2015.
27- Moliner P, Guimelli C. Les représentations sociales. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2015.
28- Hirata H. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social [Internet]. 2014;26(1).
29- Corrêa CV, Batista JS, Holanda AF. Coping religioso/espiritual em processos de saúde e doença: revisão da produção em periódicos brasileiros (2000-2013). PsicoFAE [Internet]. 2016;5(1):61-78.
30- Panzini RG, Bandeira DR. Coping (enfrentamento) religioso/espiritual. Rev Psiqui Clínica [Internet]. 2017;34(1):126-35.
31- Olivar JMN. Banquete de homens: sexualidade, parentesco e predação na prática da prostituição feminina. Rev Bras Cienc Soc [Internet]. 2021;26(75):89-189. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-69092011000100005
32- Leal CBM, Souza DA, Rios MA. Aspectos de vida e saúde das profissionais do sexo. Rev Enferm UFPE online [Internet]. 2017 ;11(11):4483-91.
33- REZA-PAUL, S., et al. Community action for people with HIV and sex workers during the COVID-19 pandemic in India. WHO South-East Asia. Jour Publ Health [Internet]. 2020;9(?2):104-6. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/334192
34- Karamouzian M, et al. How sex work becomes an option: Experiences of female sex workers in Kerman, Iran. Cult Health Sex [Internet]. 2016;18(1):58-70.
35- Gois ARS, Santos CNS, Filho JCS, Garcia EGC, Oliveira RC, Abrão FMS. Social representations of homosexual sex workers, transvestites and transgender women about acquired immunodeficiency síndrome. Rev Enfer Actual Costa Rica [Internet]. 2020;38:121-35. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i38.38533
36- Lam E. Migrant sex workers left behind during COVID-19 pandemic. Can J Public Health [Internet]. 2020;111(4):482-3. doi: https://doi.org/10.17269/s41997-020-00377-4
37- Jozaghi E, Bird L. COVID-19 and sex workers: human rights, the struggle for safety and minimum income. Can J Public Health [Internet]. 2020;11(3):406-7. doi: https://doi.org/10.17269/s41997-020-00350-1
Outros idiomas:
Coping and disease prevention actions in sex service: structure of the social representations by female sex workers
Resumo (abstract):
The objective was to analyze the structure of social representations bay female sex workers on coping strategies and take-care myself. Quali-quantitative study, supported by the Theory of Social Representations, in its structural approach. The free evocation of words test was used as an instrument, applied to 191 women, from the five largest and most populous cities in the Southwest Region of Bahia. The evoked words were analyzed using the four house frame, similarity index and the two centrality tests mise-en-cause and choix-par-bloc. Tha social representations are structured around central elements: God, money, taking care of your health, safe sex. Which possibly demonstrates that they develop religious coping, (self)care actions when developing protected sexual relations, as well as concern about keeping their bodies healthy, free from other diseases; Money is central, due to the need to have a source of income to develop coping and meet needs. The sexual service performed by women is marked by intersectional inequities that increase vulnerabilities, which demands attitudes and behaviors to protect biopsychoemotional health.
Palavras-chave (keywords):
Sex Workers; Women's Health; Vulnerable Populations; Social Representation; Adaptation, Psychological.
Coping and disease prevention actions in sex service: structure of the social representations by female sex workers
Ações de coping e prevenção de agravos no serviço sexual: estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais
Acciones de afrontamiento y prevención de enfermedades en el trabajo sexual: estructura de las representaciones sociales de las trabajadoras sexuales
Pablo Luiz Santos Couto – Programa de Pós Graduação em Enfermagem e Saúde, Departamento de Saúde II, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: pablocouto0710@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2692-9243
Antônio Marcos Tosoli Gomes – Faculdade de Enfermagem, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: mtosoli@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4235-9647
Luiz Carlos Moraes França - Programa de Pós Graduação em Enfermagem, Faculdade de Enfermagem, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: lcmoraesfranca@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6370-115X
Tarcísio da Silva Flores – Centro Universitário Unifg. E-mail: tarcisiosflores@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6350-2698
Carle Porcino – Programa de Pós Graduação em Enfermagem e Saúde, Escola de Enfermagem, Universidade Federal da Bahia. Salvador, Bahia, Brasil. E-mail: carle.porcino@outlook.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6392-0291
Alba Benemérita Alves Vilela – Departamento de Saúde II, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Jequié, Bahia, Brasil. E-mail: albavilela@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-1187-0437
Cleuma Sueli Santos Suto - Departamento de Educação, CAMPUS XII, Universidade do Estado da Bahia (UESB), Senhor do Bonfim, Bahia, Brasil. E-mail: cleuma.suto@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6427-5535
Priscila Cristina da Silva Thiengo de Andrade - Programa de Pós Graduação em Enfermagem, Faculdade de Enfermagem, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: proprithiengo@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0840-4838
Corresponding author:
Pablo Luiz Santos Couto
Address: Avenida José Moreira Sobrinho, s/n, Bairro Jequiezinho. CEP: 45200-000.
Phone: (71) 99144-2107
E-mail: pablocouto0710@gmail.com
ABSTRACT
The objective was to analyze the structure of social representations bay female sex workers on coping strategies and take-care myself. Quali-quantitative study, supported by the Theory of Social Representations, in its structural approach. The free evocation of words test was used as an instrument, applied to 191 women, from the five largest and most populous cities in the Southwest Region of Bahia. The evoked words were analyzed using the four house frame, similarity index and the two centrality tests mise-en-cause and choix-par-bloc. Tha social representations are structured around central elements: God, money, taking care of your health, safe sex. Which possibly demonstrates that they develop religious coping, (self)care actions when developing protected sexual relations, as well as concern about keeping their bodies healthy, free from other diseases; Money is central, due to the need to have a source of income to develop coping and meet needs. The sexual service performed by women is marked by intersectional inequities that increase vulnerabilities, which demands attitudes and behaviors to protect biopsychoemotional health.
Keywords: Sex Workers; Women\'s Health; Vulnerable Populations; Social Representation; Adaptation, Psychological.
RESUMO
Objetivou-se analisar a estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais sobre estratégias de coping e prevenção de agravos. Estudo quali-quantitativo, apoiado na Teoria da Representações Sociais, na sua abordagem estrutural. Usou-se como instrumento o teste de evocação livre de palavras, aplicado a 191 mulheres, procedentes dos cinco maiores e mais populosos municípios da Região Sudoeste da Bahia. As palavras evocadas foram analisadas com o quadro de casas, índice de similitude e os testes de centralidade mise-en-cause e choix-par-bloc. As representações sociais estão estruturadas nos elementos centrais: deus, dinheiro, cuidar da saúde, sexo seguro. O que, possivelmente, demonstra que elas desenvolvem o coping religioso, ações de (auto)cuidado ao desenvolverem relações sexuais protegidas, bem como a preocupação em manter os corpos saudáveis, livre de outros doenças; o dinheiro se apresenta central, devido a necessidade de terem uma fonte de renda para desenvolver o coping e suprir necessidades. O serviço sexual exercido por mulheres é marcado por iniquidades interseccionais que potencializam vulnerabilidades, o que demanda atitudes e comportamentos para proteção da saúde biopsicoemocional.
Palavras-chave: Profissionais do Sexo; Saúde da Mulher; Populações Vulneráveis; Representações Sociais; Adaptação Psicológica.
RESUMEN
El objetivo fue analizar la estructura de las representaciones sociales de las trabajadoras sexuales sobre estrategias de afrontamiento y prevención de lesiones. Estudio cuali-cuantitativo, sustentado en la Teoría de las Representaciones Sociales, en su enfoque estructural. Se utilizó como instrumento el test libre de memoria de palabras, aplicado a 191 mujeres, provenientes de los cinco municipios más grandes y poblados de la Región Suroeste de Bahía. Las palabras evocadas fueron analizadas con el diagrama de la casa, el índice de similitud y las pruebas de centralidad de puesta en causa y choix-par-bloc. Las representaciones sociales se estructuran en torno a elementos centrales: Dios, dinero, cuidar la salud, sexo seguro. Lo que posiblemente demuestra que desarrollan acciones de afrontamiento religioso, de (auto)cuidado al desarrollar relaciones sexuales protegidas, así como preocupación por mantener su cuerpo sano, libre de otras enfermedades; El dinero es central, debido a la necesidad de contar con una fuente de ingresos para desarrollar el afrontamiento y satisfacer las necesidades. El servicio sexual realizado por las mujeres está marcado por inequidades interseccionales que aumentan las vulnerabilidades, lo que exige actitudes y comportamientos para proteger la salud biopsicoemocional.
Palabras clave: Trabajadoras Sexuales; Salud de la Mujer; Poblaciones Vulnerables; Representaciones Sociales; Adaptación psicológica.
INTRODUCTION
The exposure of sex workers to situations of vulnerability (various types of violence, absence of labor rights, difficulties in accessing health services and basic social rights, institutional stigma and prejudice, absence of the State and intersectional inequities), favors the emergence of damages that make it difficult both to obtain quality of life and well-being, as well as to cope with possible problems1-3.
African and Latin American countries3, such as Colombia4 and Mexico5, as well as Brazil1,6-7, as in this study, have seen their governments adopt dubious and ineffective strategies for the implementation of basic human rights that guarantee the citizenship of this group of women, dissonant from what is directed by the World Health Organization (WHO)3,6,8-9.
In the case of Brazil, even though there is a National Policy for Comprehensive Attention to Women’s Health (PNAISM, as per its Portuguese acronym), built on the basis of a holistic view of women’s health, it should at least be useful for the promotion of the health of sex workers, which does not occur in its entirety, precisely because the focus is only on the prevention of Sexually Transmitted Infections and HIV/AIDS10.
Although sex service is recognized by the Brazilian Ministry of Labor and Employment (MTE, as per its Portuguese acronym) with the expression “sex worker” in the Brazilian Classification of Occupations of MTE, as a profession since 2002, they are denied basic rights to the working class, keeping them in conditions of vulnerability11-12.
Thus, (re)thinking about the concept of vulnerability is to highlight social and state aspects, such as public policies and services offered by the State, which, instead of breaking down access barriers, contribute to obstacles that destabilize the health-disease process of segmented and marginalized population groups, making it difficult to produce responses, attitudes and strategies to cope with vulnerability situations, which are configured in coping13-14.
The concept of vulnerability differs from the notion of risk or risk behavior, as it touches on the exposure of people and social groups to health problems, in addition to making it possible to undo the conceptions of responsibility and blaming the person as responsible for his/her illness15-16.
It is noteworthy that sex work performed by cisgender women, from the perspective of progressive feminist theorists, is understood as a labor activity, whose paid and consensual practice of sex is negotiated directly with customers, with the exchange of sexual pleasure (of the customer) for income or other means that enable means of sustaining and subsisting, as pointed out in studies conducted in Brazil6-17, Malaysia18 or France18.
Faced with exposure to various vulnerability situations, sex workers tend to adopt ways of coping with the adversities present in the daily routine of sex service, with behaviors, practices and attitudes, which converge into coping strategies14. The theoretical component of coping points to the understanding of the psychological adaptation of people with cognitive-behavioral care/self-care actions used to manage stressful situations that cause physical and psycho-emotional disorders, such as overcoming problems and negative emotions13-14.
Accordingly, this study may point out ways for health professionals to rethink their praxis and the care provided to sex workers, focused on the needs, demands and behavioral practices signalized by them in their social representations, so that one could provide a type of care congruent with reality. It will also allow the focus of care not to be restricted to the treatment and prevention of sexually transmitted infections (STIs) and the human immunodeficiency virus (HIV), but to the promotion of biopsychosocial health, well-being and quality of life, by understanding them as holistic beings.
Furthermore, the following guiding questions were outlined: what elements structure the central nucleus of the social representations (SR) of sex workers about their coping and disease prevention strategies in the exercise of sex service? In order to help to respond to this question, the goal of this study was to analyze the structure of the social representations of sex workers about coping strategies and disease prevention.
METHOD
This is a qualitative-quantitative study, based on the Social Representations Theory (SRT), in its structural approach. The advantage of this type of research is complementarity, when quantitative-qualitative methods intersect, and two of the languages of human communication, that is, words and numbers, are increased19.
SRT fits this study proposal because it provides methodological mechanisms that help in the interpretations of a given context or social phenomenon, through the view that a group of belonging has about social phenomena20. From this perspective, the structural approach of SRT, also called Central Nucleus Theory, unveils the way in which the structure of SR is organized around a central nucleus21-22.
The place where the study was developed was the Southwest Region of Bahia, specifically in the five largest and most populous municipalities located in the semi-arid region of Bahia: Vitória da Conquista, Jequié, Guanambi, Bom Jesus da Lapa and Brumado. In order to reach the investigated social group, it was started from information from an extension project developed by the main researcher of this study, still in 2017, in the Municipality of Guanambi-BA, at the Testing and Counseling Center (CTA, as per its Portuguese acronym) for STIs/AIDS, with sex workers; and, from there, the women indicated the others. In this sense, the places where the research was developed were in the various establishments that the workers used to negotiate the service: street markets, bars, restaurants, boarding houses, inns and gas stations on the banks of the BR-116 highway in the cities of Vitória da Conquista and Jequié.
The eligibility criteria were to be over 18 years of age and to be inserted in sex service for at least one year (the experience allows a broader view of sex service). It should be underlined that there was no prior determination of how many women among the five cities that made up the research universe should participate, as it was through the acceptance of the invitation and one indicating the other by the criterion related to selection and recruitment of participants called snowball23.
Although the snowball dispensed with the use of exclusion criteria23, it was adopted as a determinant to exclude the participants those who did not respond to the instrument in its entirety, and 23 participants were dismissed among the 224 who initially made themselves available. The final sample, with the participants who participated, was composed of 191 women who performed paid sex service. The number of sex workers from each of the five cities that responded to were: Vitória da Conquista (71), Jequié (48), Guanambi (31), Bom Jesus da Lapa (27) and Brumado (14).
The collection of information was developed by two of the researchers responsible for the study, individually, in reserved spaces, in the workplaces that were indicated by the workers and at times when they were without customers. It took place between November 2022 and January 2023. A script composed of items for sociodemographic characterization and an inducing expression was used, which guided the Free Word Association Test (WAT)21,24, the adopted data collection technique. The aforementioned expression was: “What comes to your mind when I talk about coping and prevention of diseases in the exercise of sex service?”. The interviewees should immediately respond to/evoke (within 30 seconds) five words that came to mind in relation to the inducing expression.
The words evoked by means of WAT were analyzed with the aid of the EVOC 2003 software through the hierarchization expressed by the frequency and average order of evocation, through the chart of four boxes, where they were distributed, considering the aforementioned criteria, called prototypical analysis25. The chart of four boxes allows the visualization and inferences of the structuring elements that constitute the possible central nucleus and the periphery system (first and second periphery and contrast zone)21.
Still from the analysis of the evocations for the understanding of the central nucleus, it was proceeded with the analysis of similarity by co-occurrence, since this is an essential technique for detecting the degree of connectedness of the various elements represented by means of the chart of four boxes26. For this research, the manual technique was adopted, which occurs between pairs of words, divided by the number of subjects, resulting in the similarity index: (Similarity = number of co-occurrences between two nicknames / number of subjects that evoked two or more words in the quadrant)25-27.
Two techniques of centrality confirmation were chosen, namely mise-en-cause (MEC) and choix-par-bloc (CPB). MEC, also called questioning and denial techniques, is characterized by the unconditionality or non-negotiation of the elements that are proposed as the central nucleus22,27.
It is considered that the analysis with MEC takes place with the percentage calculation of one of the three responses given by the participants, “yes”, “no” or “maybe”. Accordingly, when a negative response to a negative question is greater than 75%, it is inferred that the lexicon that makes up the question structures the representational nucleus22,27.
CPB enables the exploration of the relationship that is established between the elements that make up the possible central nucleus (always two by two), based on the hierarchy of the evoked terms. The importance of each term or expression is calculated according to the value that the participant assigns/attributed to each item placed in a block of issues, which varies from +1 (most characteristic), -1 (least characteristic) and 0 (remaining indifferent words). Accordingly, the average highlight for each item is calculated, with the sum of the total values added to the relationship between two elements, dividing it by the number of people who made up the centrality stage. Therefore, the connection of each item is calculated by the number of relationships between two words22,27.
The centrality tests had the participation of 42 sex workers among the 191 in the initial sample, from three of the five municipalities (19 from Guanambi 14 from Bom Jesus da Lapa and 09 from Brumado). The tests were applied in April 2023, after the initial analysis of the results pointed out in the chart of four boxes, with those that accepted to participate in this stage. In older studies25,26, they pointed out that the minimum number of people to test the centrality would be 60. However, a more recent study indicates that this number can be randomized and non-probabilistic; therefore, less than 60 because it will depend on the profile of the participants, as well as the initial sample22.
Throughout the process of operationalizing the research and writing the article, the authors followed all the standards and criteria of quality rigor required in qualitative studies, ruled by the guidelines of the Consolidated Criteria for Reporting Qualitative Research (COREQ). The study was linked to the results of a thesis, arising from a major project, which complied with national and international standards of ethics in research with human beings, such as Resolution nº 674/2022, of the Brazilian National Health Council, being submitted and approved by the Research Ethics Committee of the State University of Southwest Bahia, from the Brasil platform, approved in November 2022 by protocol number 5.735.368 /2022 and CAAE number 60984022.9.0000.0055.
RESULTS
The chart of boxes, referring to the stimulus “coping with and prevention of health problems in sex work”, displays the configuration of the possible structure of SR regarding the way they face vulnerability situations and problems when they are in sex service. The values that were stipulated as determinants for the most relevant elements to constitute the central nucleus and the peripheries were present in the Rangmot report, issued by the EVOC software, were: minimum frequency = 19, intermediate frequency > 34 and Average Order of Evocations (AOE) = 2.9. It was found that the inducing expression produced a total of 957 evoked terms, 48 of which were different.
Chart 1
The terms present in the probable central nucleus (Chart 1) referring to the expression used as induction guide the visualization of the evocations that had a higher frequency and were responded to quickly (lower AOE), forming the upper left quadrant. The main expressions associated by the participants were: “access to benefits”, “God” and “support network”, characterizing symbology to the social memory that structures the SR of these women.
In turn, the associations responded to the inducing expression, highlighted in the first periphery of the chart, had a higher frequency and AOE (which were not evoked as quickly, conferring a characteristic of this session). This quadrant is composed of words considered at the same time flexible and clear; however, they are easily in the central nucleus. The terms are: “money”, “self-esteem”, “health care”, “condom”, “preventive”, “rapid test” and “contraceptive”.
In the lower left quadrant, known as the contrast zone (or mute), we can locate the words that had a lower frequency than the two previous quadrants, but it was evoked promptly and in the impetus of the application of the inducing expression. By owning such property, we have: “Bolsa Família (government financial aid, intended for poor families)”, “knowledge”, “information” and “safe sex”.
Everything that was expressed by the group of women and who make up the mute zone has a characteristic of complementarity to the possible central nucleus, as well as in the first periphery, which suggests the inference that they have collective ways of caring for themselves and meeting their own needs and those of their relatives.
Next, the maximum tree of similarity (Figure 1) displays how the connections between the terms evoked for the expression coping/taking care of oneself in sex work are formed, with the greater degrees/strengths of connections and, consequently, the connections that exist with the different elements of the possible representational structure.
The way Figure 01 is arranged displays the word “condom” as the most important term for the spatial organization of the central nucleus, since, although it is in the first periphery (it has the highest frequency, but with an AOE that is not the highest), it has the largest number of connections, six in total, including the term that makes up the central nucleus: “God”.
Figure 1
The element “condom” establishes the largest number of stronger connections, namely: preventive (0.151), rapid test (0.126), God (0.101) and personal hygiene (0.101). Next, the lexicons “health care” and “self-esteem”, each with a high degree of connection: “health care”-health unit (0.138) and self-esteem-God (0.101).
Therefore, the terms “God”, “access to benefits” and “money” make three important connections, among some of the aforementioned with the high connection value, as well as the one between “access to benefits” and “money” (0.101). Of the words that are in the possible central nucleus, the only one that only makes a connection and, not so strong, is “support network”.
All elements that included the results of the prototypical analysis and that were significant in the chart of four boxes 01 (central nucleus, first periphery and contrast zone) had their centrality tested with MEC and CPB. The tests allowed us to confirm or refute, in fact, what structures the central nucleus of SR for sex workers in the current study.
The first to be applied and analyzed was MEC, where the nicknames that emerged from the prototypical analysis were arranged so that they responded to “yes”, “no” or “maybe”, if a certain element was not central. All negative responses for each element that obtained a percentage equal to or greater than 75% were considered an indication of centrality, as displayed in Table 01.
The results derive from negative responses to a negative question, that is, there is the conformation of a double negation to recognize centrality in this questioning technique.
Table 1
According to Table 01, referring to MEC, the negative responses, considered statistically significant and, therefore, candidates to be central, were: money, health care and safe sex, all with 100% double denial, as well as God (88.1%).
The element “God”, which included the possible central nucleus of the chart of boxes of the prototypical analysis (Chart 01) had its centrality confirmed in MEC. The expressions “access to benefits” (38.1%) and “support network” (40.5%), even present in the same space as “God”, had low percentages in double denial, with their centrality not confirmed, considered not so relevant to coping with them.
The expressions “money” and “health care”, even though they are part of the first periphery of Chart 01, may be indicative of centrality, since they obtained high percentages. It is also noteworthy that, among the terms that made up the contrast zone (Chart 01), “safe sex” obtained a high percentage, necessary to confirm its centrality.
In the second centrality test, CPB (see Figure 02), which is the successive block choice, there was a test of the same words used in MEC, whose purpose was to favor the understanding between the connections that are formed between the nicknames with a high percentage, as well as the number of connections evidenced there, as the most characteristic for “coping” and “taking care of oneself” in sex service.
In the application of CPB, after the participants chose the words, according to their importance, the similarity calculation was developed with the support of a spreadsheet made in Microsoft Excel, organized in a new similarity tree, for better visualization.
Figure 2
In Figure 02, it can be seen that the elements that established the most connections were: “safe sex” and “health care” (04), “God” and “condom” (03), “money” and “knowledge” (02). It is noted that the elements “safe sex”, health care”, “God” and “money”, in this sequence, have their centrality confirmed, as they appear in prominence in the first analyses (chart of four boxes and similarity by co-occurrence) and are reinforced in the centrality tests, MEC and CPB.
In the CPB of Figure 02, “safe sex” is linked to “preventive”, “condom”, “rapid test” and “God”. Associated with this idea, there is the notion of body care, since it is the work instrument of their bodies and must be healthy.
The notion of preventive practices for the promotion of sexual and reproductive health was noted in the axis “condom” (personal hygiene, preventive, CTA and rapid test); “God”, as another element of connections, can indicate the issue of faith as a way of coping and strength to overcome the vulnerability situations to which women are exposed.
“Health care” is another relevant expression, which perhaps denotes that body care is beyond the prevention of infectious diseases, that is, it is also in the prevention of unplanned pregnancy (contraceptive) or other problems (“health unit”). The expression “access to benefits” takes on meaning when one sees the connections with the lexicons “public policies” (this one with the term “Bolsa Família”), “rights” and “money”.
The schematic model below displays a clear and visual way to facilitate the understanding of the representational structure, with the help of multi-analysis, as displayed in Figure 03, whose central nucleus of SR is located in the intersection zone between the circles.
Figure 3
DISCUSSION
As for the SR that the sex workers elaborated about the coping adopted in sex service, they refer to the concept given by psychology, which places the person’s ability to adapt to the various stressful situations during the phases of human development, such as the death of a family member, a problem or disease, unemployment and sociodemographic problems13-15. For this reason, the ability to face adverse contexts involves the use of cognitive and motor resources that enable people in vulnerability situations to preserve their physical, psychosocial and spiritual integrity13,26,28.
In addition to the cognitive function of allowing understandings and explanations, SR also have the function of situating people and their groups within the social field. Here, one can reach the point that favors the reflection of sex workers as individual and collective beings, whose existence in the world is not understood without making correlations with the other people who make up groups of belonging20,26. Thus, it is seen that such strategies adopted as coping are knowledge, techniques and skills experienced and learned on a daily basis, whether in the family environment or during sex service13-14.
With SRT, the meanings given to something or phenomenon are constructed and come to exist within a social reality, which makes them known. They are incorporated into consensual universes, whose knowledge is apprehended in the relationships between beings and in the means of communication, in a capping and uncapping process with interindividual exchanges20,21.
By representing faith in a higher being (God) as a form of coping, it shows the importance that belief in a deity has for the survival and overcoming of daily challenges for people who make up vulnerable population groups7.
No less important, it is worth highlighting the spiritual coping developed by the participants of this study, represented in the element “God”. It is important to bring up the concept of religious coping, defined as the use of faith, spirituality or religiosity to manage stressful situations or cope with adversities, when it is not possible to have the support of instances of society and/or the State29, as the need for adaptation arises in relation to the faced processes, the diseases and problems to which they are exposed, with direct interference in both their physical and psycho-emotional health29-30.
Results of previous studies developed both in Brazil (in Belo Horizonte and in the Alto Sertão Produtivo Baiano) and in the Amazonian border with Colombia and Peru show the importance of belief in God and faith as a representation of QoL, as a means to balance emotions, maintain mental health and endure the problems and dangers to which they are exposed daily1,6,31.
The mental elaborations that make it possible to evidence SR are revealed to the extent that the practices developed in daily life show the reality that vulnerable groups are inserted in and how much they influence and are influenced by it, in an exchange of experiences, ideas and attitudes in the daily life of the profession20,24.
The socio-culturally constructed stigma about HIV transmission by sex workers, as well as the social representation that they are a “deposit of STIs/HIV/AIDS”, as already pointed out by previous national and international studies10-11,13,17-18,32-33, cease to make sense to the extent that the notion of prevention of sexual and reproductive health permeates the structure of SR of the participants of this study, evidenced by the lexicons: “health care”, “condom”, “preventive”, “rapid test” and “contraceptive”.
An encouraging result, with regard to self-care measures to promote sexual and reproductive health, keeping the body healthy, because it is also not interesting to expose the customer to the dangers of acquiring an STI and, consequently, not to make comments, making an advertisement with other possible customers when sharing information about the conditions of women, especially in the area or street (place where this work is performed), where there is a frequency of men who have a friendship relationship1,6,13,32.
The initiatives developed by public health services, such as CTA, must increasingly overcome the various socio-cultural barriers, with a view to reaching vulnerable people, favoring the creation of a favorable environment that supports behavior change, through knowledge about coping strategies9,33.
Currently, countries such as Malaysia17, Iran34 and France18 have shown a high adherence to the preventive practices proposed by public policies, corroborating the findings present here and in other studies conducted in Brazil6,10,35, since CTAs have developed actions to promote health and prevent problems, especially infectious diseases9-12.
Self-esteem was related to a form of coping in a previous qualitative study developed with sex workers in Belo Horizonte, which criticized the symbolic idealization of “dirty” women, “without hygiene”, since they had a routine of self-care: such as prevention and care for the health of their bodies, intimate hygiene habits and concern with physical appearance; therefore, a way of experiencing the feeling of emotional and psychic well-being, such as self-love and concern with the health of their work instrument, the body itself1,18,35.
Sex workers living in both developed and developing or poor countries are exposed to a harsh reality: the lack of regularization or recognition of paid sex service as a profession6,9,18,35. In Canada, the readjustment of law C-36 (Law for the Protection of Exploited Communities and Persons) has been discussed in recent years, in order to readjust and amend it, by prohibiting anyone from buying or advertising sex services, except the woman herself36-37. In Brazil, sexual exploitation is considered a crime, while the free exercise of sex work is recognized as a profession, but without regulation or guarantees of labor rights1,6,31.
It is not by chance that there is the element “support network” in the possible representational structure of this study and the term “Bolsa Família” in the contrast zone. This signals that they understand the minimal support of the government, but especially of non-governmental organizations (NGOs), as networks that sustain personal and social demands of the group of sex workers, in the face of the absences and negligence of the State6,9,18,35.
Results of previous research, of an ethnographic qualitative nature and based on SRT, pointed out that support networks (such as NGOs) and state welfare programs for financial support, such as Bolsa Família, are essential for income supplementation and survival4,6,31.
Well-defined coping strategies in the field of public health are initiatives that need to break the barrier of stigma to reach populations considered vulnerable, such as sex workers, in order to create an environment that is favorable to the guarantee of human rights9,11,33. Such recommendations have been made over the last decades by the World Health Organization to enable mechanisms for care, coping and assistance in an intersectoral manner11,36.
In the United Kingdom, there is an example of public policies to support people in vulnerability conditions, as it has contributed £750 million (€855 million; $922 million) in subsidies to the charity sector for the basic needs of these people. Allied to this fact is the issue of the COVID-19 pandemic, as funding has been allocated for temporary and emergency housing for people in need or who have lost their source of income in that country3.
The money acquired from sexual service is essential for their livelihood and that of their families, enabling them to buy consumer goods and promote their own health, in addition to accessing private health services, revealed in previous research in France18 and Brazil1,6-7, which pointed out that the professionals at the head of the Brazilian Unified Health System (SUS, as per its Portuguese acronym) tend to develop a flawed care with regard to the precepts of universality, integrality and equity. In addition, results of qualitative studies (SRT) of yesteryear showed that money had its representation associated with sexuality, given that their aim in sex work is to earn an income6,17.
The elements that structure the possible SR of coping with and preventing diseases highlight the relationship that sex workers have with the represented object, with the environment in which they are inserted and, therefore, express the adopted social practices, strictly concatenated in the interrelationships they establish20,24.
The limitations lie mainly in the conduct of the research, which took place in a poor region of Northeastern Brazil and far from the large centers. There were also difficulties in obtaining studies that pointed out the relationship among SRT, sex workers and coping, making it difficult to discuss and compare with sex workers from other realities and contexts. As this study is an offshoot of a larger study, data collection was too long and those who contributed were tired and anxious to finish the application of the instruments.
By presenting the results of this study, in the context of paid and consensual sex service, deepened in SRT, it becomes relevant and unprecedented, as it will allow health professionals, when rethinking care, to focus it on guidelines that reinforce the actions already developed and, also, that they can implement others, congruent with scientific knowledge, equitable, integral, universal, individual and free of discrimination.
Accordingly, it will help to minimize stigmas and prejudices and welcome them, so that they trust the professional with instructions on effective preventive actions and ways of coping, as well as ways of minimizing and overcoming the vulnerabilities imposed on them. It should be emphasized that knowing SR present in social thinking will allow attention to be paid to the holistic aspects that interfere in the health-disease process.
CONCLUSION
It is concluded that the central nucleus of SR about coping and prevention of diseases in sex service, for sex workers in the Southwest Region of Bahia, are structured in the elements: “God”, “money”, “health care” and “safe sex”. This indicates that they develop religious coping as a protective factor against emotions and psycho-spiritual conditions. The self-care actions were represented in protected sexual intercourses, as well as the concern with keeping bodies healthy, free from other problems, as well as in the concern with the prevention of other diseases that go beyond STIs/HIV/AIDS. Money, as a central element, indicates the need to obtain a source of income to develop other coping strategies and meet personal and family needs, such as children. Thus, the structure of SR of this group of women in the exercise of sex service points to the development of attitudes and behaviors, sometimes based on common sense and others on scientific knowledge disseminated among them for the protection of integrative and holistic health.
Authorship contributions:
Pablo Luiz Santos Couto – conception and design or the analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Antônio Marcos Tosoli Gomes – conception and design or the analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Luiz Carlos Moraes França - analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Tarcísio da Silva Flores – analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Carle Porcino – conception and design or the analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Alba Benemérita Alves Vilela – conception and design or the analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Cleuma Sueli Santos Suto - analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
Priscila Cristina da Silva Thiengo de Andrade - analysis and interpretation of data writing of the article or its critical review approval of the version.
REFERENCES
1- França M. Práticas e sentidos da aprendizagem na prostituição. Horiz Antropol [Internet]. 2018;23(47):325-49. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-71832017000100011
2- Kramer A, Kramer KZ. The potential impact of the Covid-19 pandemic on occupational status, work from home, and occupational mobility. J Vocat Behav. 2020;8;119:103442. doi: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2020.103442
3- Howard S. Covid-19: Health needs of sex workers are being sidelined, warn agencies. BMJ. 2020;369:m1867. doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m1867
4- Vasquez JMC. La prostitución en Colombia, un camino hacia la formalización. El Ágora USB [Internet]. 2021;21(2):748-759. doi: http://dx.doi.org/10.21500/16578031.5101
5- Montes LMG, López RQ. Reflexiones sobre los cuerpos negados: mujeres mayas contemporáneas en Tahdziú, México. Sex Salud Soc [Internet]. 2019:32(40-64). https://dx.doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2019.32.04.a
6- Couto PLS, Montalvao BPC, Vieira ARS, Vilela ABA, Marques SC, Gomes AMT, et al. Social representations of female sex workers about their sexuality. Invest Educ Enferm [Internet]. 2020;38(1):e03. doi: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n1e03
7- Silva APS, Santos CRC, Carvalho MG. Entre prazeres e sofrimentos: vivências subjetivas de trabalhadoras sexuais em São Paulo. Cad Psicol Social Trab [Internet]. 2018:21(2):181-95. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v21i2p181-195
8- World Health Organization (WHO). Emergency Committee. Statement on the second meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the outbreak of novel coronavirus (COVID-19). 2020 [cited 2020 Dec 27]. Available from: https://www.who.int/news-room/detail/30-01-2020-statement-on-the-second-meeting-of-the-international-healthregulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-outbreakof-novel-coronavirus-(COVID-19)
9- Couto PLS, Gomes AMT, Pereira SSC, Vilela ABA, Flores TS, Porcino C. Situations of health vulnerabilities experienced by sex workers in times of COVID-19 pandemic. Rev baiana enferm [Internet]. 2021;35: e37327. doi: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v35.37325
10- Couto PL, Gomes AM, Pereira AB, Carvalho JS, Silva JK, Boery RN. Use of hormonal contraceptives by prostitutes: a correlation with social vulnerability markers. Acta Paul Enferm. 2019;32(5):507-13. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1982- 0194201900071
11- Leite GS, Murray L, Lenz F. O Par e o Ímpar: o potencial de gestão de risco para a prevenção de DST/HIV/AIDS em contextos de prostituição. Rev Bras Epidemiol. 2015;18(Suppl 1):7-25. doi: https://doi.org/10.1590/1809-4503201500050003
12- Gonçalves JR, Ribas SEM. Validade de acordo ou convenção coletiva de trabalho em face das normas previstas na reforma trabalhista. Rev Interfaces. 2021;9(2):997-1007. doi: http://dx.doi.org/10.16891/2317-434X.v9.e2.a2021.pp997-1007
13- Couto PLS, Porcino C, Pereira SS da C, Gomes AMT, França LCM, Vilela ABA. Mental health of female sex workers in the COVID-19 pandemic: stressors and coping strategies. Ciênc saúde coletiva [Internet]. 2022;27(9):3571–82. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232022279.16462021
14- Sousa AR, Santana TS, Moreira WC, Sousa AFL, Carvalho ESS, Craveiro I. Motions and coping strategies of men to the COVID-19 pandemic in Brazil. Texto Contexto Enferm. 2020; 29:e20200248. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0248
15- Bertolozzi MR, Nichiata LYI, Takahashi RF, Ciosak SI, Hino P, Val LF, et al. Os conceitos de vulnerabilidade e adesão na Saúde Coletiva. Rev esc enferm. USP [Internet]. 2009;43(spe2):1326-30. doi: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000600031
16- Ayres JR. Vulnerabilidade, direitos humanos e cuidado: aportes conceituais. In: Barros S, Campos PFS, Fernandes JJS (Orgs.). Atenção à saúde de populações vulneráveis. Barueri: Manole; 2014, pp 1-25.
17- Thng C, Blackledge E, McIver R, Smith LW, McNulty A. Private sex workers’engagement with sexual health services: an online survey. Sexual Health [Internet]. 2018;15(1):93-5. doi: https://doi.org/10.1071/SH16243
18- Broqua C, Combessie P, Deschamps C, Rubio V. La sexualité au cœur des échanges intimes. Jour des Anthropol [Internet]. 2019;(156-157):21-35. doi: https://doi.org/10.4000/jda.7996
19- Turato ER. Tratado de metodologia da pesquisa clínico-qualiativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas de saúde e humanas. 6 ed. Petropólis, RJ: Ed. Vozes, 2013.
20- Moscovici S. Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
21- Wolter RP, Sá CP. As relações entre representações e práticas: o caminho esquecido. Rev Int Cienc Soc Hum [Internet]. 2013;33(1-2):87-105.
22- Wolter RP, Wachelke J, Naiff D. A Abordagem Estrutural das Representações Sociais e o Modelo dos Esquemas Cognitivos de Base: Perspectivas Teóricas e Utilização Empírica. Temas Psicol [Internet]. 2016;24(3):1139-52.
23- Vinuto J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas [Internet]. 2014;22(44);203-20.
24- Jodelet D. A representação do corpo e suas transformações. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; 2017.
25- Pontes APM, Oliveira DC, Gomes AMT. The principles of the Brazilian Unified Health System, studied based on similitude analysis. Rev Latino-Am Enferm [Internet]. 2014;22(1): 59-67.
26- Sá CP. Estudos de Psicologia Social. História, comportamento, representações e memória. Rio de Janeiro: Ed. UERJ; 2015.
27- Moliner P, Guimelli C. Les représentations sociales. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2015.
28- Hirata H. Gênero, classe e raça: interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social [Internet]. 2014;26(1).
29- Corrêa CV, Batista JS, Holanda AF. Coping religioso/espiritual em processos de saúde e doença: revisão da produção em periódicos brasileiros (2000-2013). PsicoFAE [Internet]. 2016;5(1):61-78.
30- Panzini RG, Bandeira DR. Coping (enfrentamento) religioso/espiritual. Rev Psiqui Clínica [Internet]. 2017;34(1):126-35.
31- Olivar JMN. Banquete de homens: sexualidade, parentesco e predação na prática da prostituição feminina. Rev Bras Cienc Soc [Internet]. 2021;26(75):89-189. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-69092011000100005
32- Leal CBM, Souza DA, Rios MA. Aspectos de vida e saúde das profissionais do sexo. Rev Enferm UFPE online [Internet]. 2017 ;11(11):4483-91.
33- REZA-PAUL, S., et al. Community action for people with HIV and sex workers during the COVID-19 pandemic in India. WHO South-East Asia. Jour Publ Health [Internet]. 2020;9(2):104-6. Available from: https://apps.who.int/iris/handle/10665/334192
34- Karamouzian M, et al. How sex work becomes an option: Experiences of female sex workers in Kerman, Iran. Cult Health Sex [Internet]. 2016;18(1):58-70.
35- Gois ARS, Santos CNS, Filho JCS, Garcia EGC, Oliveira RC, Abrão FMS. Social representations of homosexual sex workers, transvestites and transgender women about acquired immunodeficiency síndrome. Rev Enfer Actual Costa Rica [Internet]. 2020;38:121-35. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i38.38533
36- Lam E. Migrant sex workers left behind during COVID-19 pandemic. Can J Public Health [Internet]. 2020;111(4):482-3. doi: https://doi.org/10.17269/s41997-020-00377-4
37- Jozaghi E, Bird L. COVID-19 and sex workers: human rights, the struggle for safety and minimum income. Can J Public Health [Internet]. 2020;11(3):406-7. doi: https://doi.org/10.17269/s41997-020-00350-1
Como
Citar
Couto, P.L.S, Gomes, A.M.T, França, L.C.M, Flores, T.S, Porcino, C., Vilela, A.B.A, Suto, C.S.S, Andrade, P.C.S.T. Ações de coping e prevenção de agravos no serviço sexual: estrutura das representações sociais de trabalhadoras sexuais. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/nov). [Citado em 22/05/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/acoes-de-coping-e-prevencao-de-agravos-no-servico-sexual-estrutura-das-representacoes-sociais-de-trabalhadoras-sexuais/19427