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0241/2022 - Alimentação saudável em encartes de supermercados: reflexões segundo a classificação de alimentos adotada no guia alimentar para a população brasileira
Healthy eating in supermarket circulars: reflections according to the food classification adopted in dietary guidelines for the Brazilian population

Autor:

• Caroline Camila Moreira - Moreira, C.C - <carolinemoreira@ufgd.edu.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9189-901X

Coautor(es):

• Flavia dos Santos Barbosa Brito - Brito, F.S.B. - <barbosaflavia@bol.com.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8476-8567

• Amanda de Oliveira Requena Leme - Leme, A.O.R. - <amanda_requena25@hotmail.com>
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3585-7966

• Thaís Santos Silva - Silva, T.S. - <tha.silva25@gmail.com>
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2472-7154

• Ana Carolina Feldenheimer da Silva - Silva, A.C.F. - <anacarolf125@gmail.com>
ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5554-8856

• Alessandra Silva Dias de Oliveira - Oliveira, A.S.D. - <alessanutri@hotmail.com, alessandra.oliveira@uerj.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3232-5868



Resumo:

O estudo visa avaliar a promoção dos subgrupos de AIN/MP anunciados em encartes de supermercados, considerando as características das redes e a tipologia dos encartes. Foram analisados encartes de cinco redes de supermercados da região metropolitana do Rio de Janeiro (junho/2019-maio/2020). Foram apresentados dados de abrangência e perfil socioeconômico das redes e tipo de encarte. Dos 68.110 alimentos, 30,6% são AIN/MP. Carnes/ovos foram mais promovidos (42,3%), seguido de frutas/hortaliças (20,2%) anunciados mais em encartes de hortifruti. Laticínios; cereais/farinhas/massas e bebidas/infusões representaram cerca de 10,0% dos anúncios. Leguminosas (3,8%), especiarias e cogumelos (0,2%) e oleaginosas (0,1%) foram pouco promovidos. Foram encontradas diferenças estatisticamente significativas na promoção de subgrupos segundo abrangência e perfil socioeconômico das redes. Frutas/hortaliças foram mais anunciadas em redes nacionais e voltadas para o público de alta renda em comparação às locais e voltadas para um público de média/baixa renda. Constatou-se desequilíbrio na promoção dos subgrupos de AIN/MP, com diferenças entre as redes e os tipos de encartes. Diante disto, deve-se dar luz à discussão sobre a regulação da promoção de alimentos no varejo alimentar.

Palavras-chave:

Alimento in natura, Diretrizes alimentares, Publicidade de alimentos, Varejo de alimentos.

Abstract:

The study aims to evaluate the promotion of AIN/MP subgroups advertised in supermarket inserts, considering the characteristics of the chains and the typology of the circulars. Circulars from five supermarket chains in the metropolitan region of Rio de Janeiro were analyzed (June/2019-May/2020). Data were presented according to the scope and socioeconomic profile of the networks and type of circular. Of the 68.110 foods advertised, 30.6% are AIN/MP. Meat/eggs were most promoted (42.3%), followed by fruits/vegetables (20.2%), advertised more in fruit and vegetable inserts. Both dairy products and cereals/flours/pasta and beverages/infusions accounted for about 10% of the ads. Legumes (3.8%), spices and mushrooms (0.2%) and oilseeds (0.1%) were little promoted. Significant differences were found in the promotion of subgroups according to the networks' coverage and socioeconomic profile, with emphasis on fruits/vegetables, which are more advertised in national networks and aimed at the high-income audience, compared to local ones and aimed at a medium/low-income audience. An imbalance was found in the promotion of AIN/MP subgroups, with differences between networks and types of inserts. Therefore, the discussion on the regulation of food promotion on food retail should be better discussed.

Keywords:

Fresh food, Food guidelines, Food advertising, Food retail.

Conteúdo:

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Citar

Moreira, C.C, Brito, F.S.B., Leme, A.O.R., Silva, T.S., Silva, A.C.F., Oliveira, A.S.D.. Alimentação saudável em encartes de supermercados: reflexões segundo a classificação de alimentos adotada no guia alimentar para a população brasileira. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2022/ago). [Citado em 24/12/2024]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/alimentacao-saudavel-em-encartes-de-supermercados-reflexoes-segundo-a-classificacao-de-alimentos-adotada-no-guia-alimentar-para-a-populacao-brasileira/18497?id=18497&id=18497

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