0235/2015 - Avaliação do usuário sobre o atendimento odontológico no Sistema Único de Saúde: uma abordagem à luz da humanização User‘s evaluation about the dental care in Unified Health System: an approach from the perspective of humanization
• Nemre Adas Saliba - Saliba, N.A. - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Departamento de Odontologia Infantil e Social - <nemre@foa.unesp.br> ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9608-1631
• Arinilson Moreira Chaves Lima - Lima, A.M.C. - Limoeiro do Norte, CE - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Departamento de Odontologia Infantil e Social - <arinilsonchaves@hotmail.com>
• Cléa Adas Saliba Garbin - Garbin, CAS - Araçatuba, SP - Faculdade de Odontologia de Araçatuba - Universidade Estadual Paulista, Departamento de Odontologia Infantil e Social - <cgarbin@foa.unesp.br> ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5069-8812
Área Temática:
Avaliação de Serviços de Saúde
Resumo:
Objetivou-se nesse estudo conhecer a avaliação do usuário sobre o atendimento odontológico no Sistema Único de Saúde e analisar as associações entre essa avaliação, características sociodemográficas, e aspectos relacionados à humanização nos serviços. Tratou-se de uma pesquisa transversal com abordagem quantitativa, na qual 461 usuários responderam a entrevistas individuais. A variável desfecho foi obtida por meio da pergunta: “Como o(a) Senhor(a) considera o atendimento dado pelo dentista e pela equipe dele nessa unidade de saúde?”. As respostas foram agrupadas nas categorias “avaliação positiva” e “avaliação negativa”. As variáveis independentes integraram dois grupos: sociodemográficas, e relacionadas à humanização no atendimento. A avaliação positiva (90,4%) prevaleceu sobre a negativa. Utilizando-se a regressão de Poisson, verificou-se que a avaliação negativa esteve estatisticamente associada a não ter sentido confiança no dentista e equipe, e a não ter facilidade para falar com esses profissionais após o fim do tratamento. Os resultados evidenciaram a preponderante avaliação positiva do usuário sobre o atendimento, e sugerem que a avaliação pode estar mais relacionada à humanização nos serviços do que a características sociodemográficas da população.
Palavras-chave:
Avaliação em saúde
Assistência odontológica
Humanização da assistência
Políticas públicas de saúde
Abstract:
The aim of this study was to know the user‘s evaluation about the dental care in Unified Health System and analyze the associations between this evaluation, sociodemographic characteristics, and aspects related to humanization services. This was a cross-sectional survey with a quantitative approach, in which 461 users responded to individual interviews. The outcome variable was obtained through the question: "How do you consider the care given by the dentist and his team in this health unit?". Responses were grouped in "positive evaluation" and "negative evaluation". The independent variables integrated two groups: sociodemographic, and related to the humanization of care. The positive evaluation (90.4%) prevailed over the negative. Using Poisson regression, it was found that the negative evaluation was statistically associated to not have felt confidence in the dentist and staff, and not to be easy to talk to these professionals after the end of treatment. The results showed the preponderant positive user’s evaluation about the service, and suggest that the evaluation may be more related to the humanization in services than to sociodemographic characteristics of the population.
Keywords:
Health evaluation
Dental care
Humanization of assistance
Public health policy
User‘s evaluation about the dental care in Unified Health System: an approach from the perspective of humanization
Resumo (abstract):
The aim of this study was to know the user‘s evaluation about the dental care in Unified Health System and analyze the associations between this evaluation, sociodemographic characteristics, and aspects related to humanization services. This was a cross-sectional survey with a quantitative approach, in which 461 users responded to individual interviews. The outcome variable was obtained through the question: "How do you consider the care given by the dentist and his team in this health unit?". Responses were grouped in "positive evaluation" and "negative evaluation". The independent variables integrated two groups: sociodemographic, and related to the humanization of care. The positive evaluation (90.4%) prevailed over the negative. Using Poisson regression, it was found that the negative evaluation was statistically associated to not have felt confidence in the dentist and staff, and not to be easy to talk to these professionals after the end of treatment. The results showed the preponderant positive user’s evaluation about the service, and suggest that the evaluation may be more related to the humanization in services than to sociodemographic characteristics of the population.
Palavras-chave (keywords):
Health evaluation
Dental care
Humanization of assistance
Public health policy
Moimaz, S.A.S, Saliba, N.A., Lima, A.M.C., Corrente, J. E., Garbin, CAS. Avaliação do usuário sobre o atendimento odontológico no Sistema Único de Saúde: uma abordagem à luz da humanização. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2015/set). [Citado em 24/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/avaliacao-do-usuario-sobre-o-atendimento-odontologico-no-sistema-unico-de-saude-uma-abordagem-a-luz-da-humanizacao/15307?id=15307&id=15307