0548/2016 - Características de motociclistas envolvidos em acidentes de transporte atendidos em serviços públicos de urgência e emergência Characteristics of motorcyclists involved in traffic accidents attended at public emergency services
• Márcio Mascarenhas - Mascarenhas, Márcio - Ministério da Saúde, Departamento de Vigilância de Doenças e Agravos Não Transmissíveis e Promoção da Saúde - <mdm.mascarenhas@gmail.com>
Coautor(es):
• Rayone Moreira Costa Veloso Souto - Rayone Moreira Costa Veloso Souto - Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde - <rayone.costa@saude.gov.br>
• Deborah Carvalho Malta - Deborah Carvalho Malta - Brasília, - Coordenação de Doenças e Agravos Não Transmissíveis. Secretaria de Vigilância em Saúde. Ministério da Saúde - <dcmalta@uol.com.br> ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8214-5734
• Marta Maria Alves da Silva - SILVA, MMA - Ministério da Saúde, 1Departamento de Vigilância de Doenças e Agravos Não Transmissíveis e Promoção da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde - <marta.silva@saude.gov.br>
• Cheila Marina de Lima - Lima, Cheila Marina de - Ministério da Saúde, 1Departamento de Vigilância de Doenças e Agravos Não Transmissíveis e Promoção da Saúde - <cheila.lima@saude.gov.br>
As lesões decorrentes dos acidentes com motociclistas constituem importante problema de saúde pública no Brasil. Objetivou-se descrever as características de motociclistas envolvidos em acidentes de transporte, atendidos em serviços públicos de urgência e emergência nas capitais de estado e no Distrito Federal. Estudo transversal com base nos dados do Inquérito sobre Violências e Acidentes em Serviços de Urgência e Emergência (VIVA Inquérito) em 2014. Os dados foram analisados segundo características sociodemográficas, do evento e do atendimento. Diferenças proporcionais entre os sexos foram analisadas pelo teste do qui-quadrado (Rao-Scott) com nível de significância de 5%. Do total de atendimentos de motociclistas (n=9.673), predominaram atendimentos entre homens (razão de sexo=3,2), jovens de 20 a 39 anos (65,7%), pretos/pardos (73,6%), com atividade remunerada (76,4%). Uso de capacete foi relatado por 79,1% das vítimas, 13,3% haviam consumido álcool nas seis horas anteriores ao acidente, 41,4% dos eventos estavam relacionados ao trabalho da vítima. Os acidentes foram mais frequentes nos finais de semana, durante a manhã e final da tarde. Estas características pode apoiar o desenvolvimento de políticas públicas de prevenção de acidentes e na promoção da saúde.
Palavras-chave:
causas externas
acidentes de trânsito
motocicletas
tratamento de emergência
epidemiologia
Abstract:
Injuries resulting from accidents involving motorcyclists are an important public health issue in Brazil. This study aimed to describe the characteristics of motorcyclists involved in traffic accidents, treated in public emergency services in the state capitals and the Federal District. Cross-sectional study based on data from the Violence and Injuries in Emergency Services Survey (VIVA Survey) in 2014. The data were analyzed according to sociodemographic characteristics, event features and emergency room visits. Proportional differences between the sexes were analyzed by chi-square test (Rao-Scott) with 5% significance level. Of the total motorcycle-related visits (n = 9,673), predominated cases for men (sex ratio = 3.2), young people 20-39 years (65.7%), black / brown (73.6%), with paid activity (76.4%). Helmet use was reported by 79.1% of the victims, 13.3% had consumed alcohol in the six hours prior to the accident, 41.4% of the events were related to the victim‘s work. Accidents were more frequent on weekends, during the morning and late afternoon. These features can support the development of public policies for accident prevention and health promotion.
Characteristics of motorcyclists involved in traffic accidents attended at public emergency services
Resumo (abstract):
Injuries resulting from accidents involving motorcyclists are an important public health issue in Brazil. This study aimed to describe the characteristics of motorcyclists involved in traffic accidents, treated in public emergency services in the state capitals and the Federal District. Cross-sectional study based on data from the Violence and Injuries in Emergency Services Survey (VIVA Survey) in 2014. The data were analyzed according to sociodemographic characteristics, event features and emergency room visits. Proportional differences between the sexes were analyzed by chi-square test (Rao-Scott) with 5% significance level. Of the total motorcycle-related visits (n = 9,673), predominated cases for men (sex ratio = 3.2), young people 20-39 years (65.7%), black / brown (73.6%), with paid activity (76.4%). Helmet use was reported by 79.1% of the victims, 13.3% had consumed alcohol in the six hours prior to the accident, 41.4% of the events were related to the victim‘s work. Accidents were more frequent on weekends, during the morning and late afternoon. These features can support the development of public policies for accident prevention and health promotion.
Mascarenhas, Márcio, Rayone Moreira Costa Veloso Souto , Deborah Carvalho Malta, SILVA, MMA, Lima, Cheila Marina de, Montenegro, M. M. S.. Características de motociclistas envolvidos em acidentes de transporte atendidos em serviços públicos de urgência e emergência. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/nov). [Citado em 23/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/caracteristicas-de-motociclistas-envolvidos-em-acidentes-de-transporte-atendidos-em-servicos-publicos-de-urgencia-e-emergencia/15974?id=15974