0222/2019 - Determinantes da satisfação no atendimento das unidades básicas de saúde (UBS). Determinantes da satisfação no atendimento das unidades básicas de saúde (UBS).
Este trabalho analisa os determinantes da satisfação no atendimento das Unidades Básicas de Saúde (UBS). Os dados foram extraídos dos microdados de avaliação externa do Programa Nacional de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ), do ano de 2013. Os resultados mostraram que indivíduos em melhor condição financeira tendem a ficar menos satisfeitos com o atendimento na UBS. Além disso, avaliando variáveis como tempo de espera para a consulta, o respeito ao paciente e a garantia de privacidade, é possível indicar que a melhora na percepção dos atendimentos nas UBS pode ser alcançada com uma melhor administração dos recursos, ou seja, sem aumento de gastos financeiros. Por fim, pode-se afirmar que os indivíduos valorizam mais o atendimento do que a infraestrutura da UBS no momento de avaliar o atendimento.
Palavras-chave:
Satisfação; UBS; Determinantes de Saúde
Abstract:
This paper analyzes the determinants of satisfaction in the care of Basic Health Units (BHU). The data were extractedthe external evaluation microdata of the National Program for Improvement of Access and Quality of Primary Care (PIAQ),the year 2013. The results showed that individuals in better financial condition tend to be less satisfied with the care at the UBS. In Addition, evaluating variables such as waiting time for consultation, respect for the patient and the guarantee of privacy, it is possible to indicate that the improvement in the perception of care in the UBS can be achieved with better administration of resources, i.e., Without increasing financial expenses. Finally, it can be affirmed that individuals value more care than the infrastructure of UBS at the time of evaluating care.
Determinantes da satisfação no atendimento das unidades básicas de saúde (UBS).
Resumo (abstract):
This paper analyzes the determinants of satisfaction in the care of Basic Health Units (BHU). The data were extractedthe external evaluation microdata of the National Program for Improvement of Access and Quality of Primary Care (PIAQ),the year 2013. The results showed that individuals in better financial condition tend to be less satisfied with the care at the UBS. In Addition, evaluating variables such as waiting time for consultation, respect for the patient and the guarantee of privacy, it is possible to indicate that the improvement in the perception of care in the UBS can be achieved with better administration of resources, i.e., Without increasing financial expenses. Finally, it can be affirmed that individuals value more care than the infrastructure of UBS at the time of evaluating care.
Gomes, M.A.V, Pinto, V.O, Cassuce, F.C.C. Determinantes da satisfação no atendimento das unidades básicas de saúde (UBS).. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2019/jul). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/determinantes-da-satisfacao-no-atendimento-das-unidades-basicas-de-saude-ubs/17296?id=17296&id=17296