0181/2024 - Entre tecnologias de gênero e da saúde: uma análise das campanhas preventivas de HPV e câncer no colo do útero de 2014 a 2020 Between gender and health technologies: an analysis of HPV and cervical cancer prevention campaigns2014 to 2020
Neste artigo analisamos as campanhas preventivas do câncer no colo do útero (CCU) e de vacinação de papilomavírus humano (HPV) desenvolvidas pelo Instituto Nacional de Câncer (INCA) do Ministério da Saúde, além de algumas campanhas produzidas por organizações não governamentais e instituições privadas, no intervalo de 2014 a 2020. À luz de um olhar socioantropológico, nosso objetivo é compreender como estas tecnologias de saúde acionam e produzem representações de gênero. Desenvolvemos sete categoriais de análise (“Geracionalidade do cuidado”, “Escolarização”, “Infância e Juventude”, “Gamificação”, “Risco à saúde”, “Saúde do Homem” e “Neutralidade”) que nos permitiram discutir as temáticas que surgiram nas peças gráficas. Por meio da medicalização e monitoramento da saúde sexual e reprodutiva das mulheres, as campanhas evidenciam o que chamamos aqui de uma politização do útero, que mantém excessivo escrutínio do corpo feminino.
Palavras-chave:
Campanhas de saúde; Comunicação em saúde; HPV; Câncer no colo do útero; Medicalização.
Abstract:
In this article we analyze the preventive campaigns against cervical cancer (CCU) and human papillomavirus (HPV) vaccination developed by the National Cancer Institute (INCA) of the Ministry of Health, in addition to some campaigns produced by non-governmental organizations and institutions private,2014 to 2020. From a socio-anthropological point of view, our objective is to understand how these health technologies trigger and produce gender representations. We developed seven categories of analysis (\"Generationality of care\", \"Schooling\", \"Childhood and Youth\", \"Gamification\", \"Health risk\", \"Men\'s health\" and \"Neutrality\") that allowed us to discuss the themes that emerged in graphic pieces. Through the medicalization and monitoring of women\'s sexual and reproductive health, the campaigns highlight what we call here a politicization of the uterus that maintains excessive scrutiny of the female body.
Keywords:
Health campaigns; Health communication; HPV; Cancer in the cervix; Medicalization.
Between gender and health technologies: an analysis of HPV and cervical cancer prevention campaigns2014 to 2020
Resumo (abstract):
In this article we analyze the preventive campaigns against cervical cancer (CCU) and human papillomavirus (HPV) vaccination developed by the National Cancer Institute (INCA) of the Ministry of Health, in addition to some campaigns produced by non-governmental organizations and institutions private,2014 to 2020. From a socio-anthropological point of view, our objective is to understand how these health technologies trigger and produce gender representations. We developed seven categories of analysis (\"Generationality of care\", \"Schooling\", \"Childhood and Youth\", \"Gamification\", \"Health risk\", \"Men\'s health\" and \"Neutrality\") that allowed us to discuss the themes that emerged in graphic pieces. Through the medicalization and monitoring of women\'s sexual and reproductive health, the campaigns highlight what we call here a politicization of the uterus that maintains excessive scrutiny of the female body.
Palavras-chave (keywords):
Health campaigns; Health communication; HPV; Cancer in the cervix; Medicalization.
Vieira, J. R., Azize, R. L., Nucci, M. F.. Entre tecnologias de gênero e da saúde: uma análise das campanhas preventivas de HPV e câncer no colo do útero de 2014 a 2020. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/mai). [Citado em 05/12/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/entre-tecnologias-de-genero-e-da-saude-uma-analise-das-campanhas-preventivas-de-hpv-e-cancer-no-colo-do-utero-de-2014-a-2020/19229