0561/2016 - Política de Educação Permanente em Saúde no Brasil: a contribuição das Comissões Permanentes de Integração Ensino-Serviço Continuous Health Education Policy in Brazil: the contribution of the Permanent Comissions of Education-Service Integration
• Tania França - França, Tania - Rio de Janeiro, Rio de Janeiro - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Medicina Social - <taniafranca29@gmail.com>
• Soraya Almeida Belisário - Belisário, S.A. - Belo Horizonte, Minas Gerais - Universidade Federal de Minas Gerais Faculdade de Medicina, Medicina Preventiva - <soraya@nescon.medicina.ufmg.br>
• Katia Rejane de Medeiros - MEDEIROS, K.R. - Recife, PE - Centro de Pesquisas Aggeu Magalhaes, Saúde Coletiva - <kmedeiros@cpqam.fiocruz.br>
• Célia Regina Pierantoni - Pierantoni, C.R - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) / Instituto de Medicina Social (IMS), Departamento de Política, Planejamento e Administração em Saúde - <cpierantoni@gmail.com> ORCID: http://orcid.org/0000-0001-7481-6350
Área Temática:
Não Categorizado
Resumo:
O artigo analisa o papel das Comissões Permanentes de Integração Ensino-Serviço (CIES) na implementação da Politica de Educação Permanente em Saúde (EPS). Trata-se de estudo multicêntrico de abordagem qualiquantitativa que utilizou questionário on line autoaplicável e entrevista semiestruturada como técnica de coleta de dados. Os informantes chave foram os responsáveis pela Política de EPS das 27 Secretarias Estaduais de Saúde (SES) e 07 coordenadores das CIESs das cinco Regiões do Brasil. Os achados apontaram a existência de setor específico de EPS na maioria das SES; alta escolarização, experiência e vínculo estável dos gestores. Quanto às CIESs constatou-se: existência na maioria dos estados; diversidade de seu processo de criação; composição plural; regularidade de reuniões; boa relação com instituições formadoras; dificuldades na utilização e manejo dos recursos destinados a EPS. O estudo apontou avanços demonstrando a importância dessas instâncias como espaços de negociação, pactuação e desenvolvimento da EPS. Contudo, desafios ainda precisam ser superados para que se consolidem os projetos nas SES fortalecendo a PNEPS.
Palavras-chave:
Educação permanente em saúde
Comissão de integração ensino-serviço
Políticas públicas
Sistema Único de Saúde
Abstract:
The article analyzes the role of Permanent Comissions of Education-Service Integration (CIES) in the implementation of Continuous Health Education (EPS) Policy. It is a multicenter qualitative-quantitative approach study using self-administered online questionnaire and semi-structured interviews as a data collection technique. The key informants were the responsible for EPS policy from the 27 State Health Secretariats (SES) and 07 CIES coordinators of the five Brazilian regions. The findings indicate the existence of EPS specific sector in most of SES with their managers having high education, experience and stable contract arrangement. Regarding CIES, it was noted: their existence in most states; diversity in their creation process; diversity in their composition; regular meetings; good relationship with educational institutions; difficulties in the use and management of resources for the EPS. The study pointed out advances, demonstrating the importance of these instances as spaces of negotiation, agreement and development of EPS. However, challenges still need to be overcome in order to consolidate projects in the SES and to strengthen the Continuous Health Education Policy.
Keywords:
Continuous Health Education
Education-service integration commission
Public policy
Unified Health System
Continuous Health Education Policy in Brazil: the contribution of the Permanent Comissions of Education-Service Integration
Resumo (abstract):
The article analyzes the role of Permanent Comissions of Education-Service Integration (CIES) in the implementation of Continuous Health Education (EPS) Policy. It is a multicenter qualitative-quantitative approach study using self-administered online questionnaire and semi-structured interviews as a data collection technique. The key informants were the responsible for EPS policy from the 27 State Health Secretariats (SES) and 07 CIES coordinators of the five Brazilian regions. The findings indicate the existence of EPS specific sector in most of SES with their managers having high education, experience and stable contract arrangement. Regarding CIES, it was noted: their existence in most states; diversity in their creation process; diversity in their composition; regular meetings; good relationship with educational institutions; difficulties in the use and management of resources for the EPS. The study pointed out advances, demonstrating the importance of these instances as spaces of negotiation, agreement and development of EPS. However, challenges still need to be overcome in order to consolidate projects in the SES and to strengthen the Continuous Health Education Policy.
Palavras-chave (keywords):
Continuous Health Education
Education-service integration commission
Public policy
Unified Health System
França, Tania , Castro, J.L., Garcia, Ana Claudia, Pinto, I.C.M., Belisário, S.A., MEDEIROS, K.R., Pierantoni, C.R. Política de Educação Permanente em Saúde no Brasil: a contribuição das Comissões Permanentes de Integração Ensino-Serviço. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/dez). [Citado em 21/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/politica-de-educacao-permanente-em-saude-no-brasil-a-contribuicao-das-comissoes-permanentes-de-integracao-ensinoservico/15987?id=15987