0333/2020 - “Postura em Crianças”: um livro Brasileiro para dialogar sobre o lugar da ciência na prática atual “Posture in children”: a Brazilian book to dialogue about science and applied practice
Trata-se de uma resenha sobre o livro “Postura em Crianças: Fundamentação Teórica e Prática”, lançado em 2019 pela EDUSP e organizado por Sílvia Maria Amado João e Patrícia Jundi Penha, fisioterapeutas, docentes e pesquisadoras. Destaca-se, inicialmente, a principal contribuição da obra, a qual fornece um “guia” para soluções práticas baseadas na produção científica específica da área. Salienta-se seu diferencial, com o foco na população de crianças e escolares, tema escasso no âmbito dos livros brasileiros sobre a postura corporal. Articula-se as potencialidades de uso da obra com a perspectiva de promoção da saúde escolar, ao ser utilizada por profissionais que atuam com crianças em diferentes níveis de cuidado e atenção à saúde. Por fim, recomenda-se a obra para estudantes e profissionais da saúde de diferentes áreas que estão interessados no universo da postura corporal, uma vez que fornece ao leitor um panorama sobre os conceitos de postura corporal e suas relações, instrumentando o leitor a realizar avaliações posturais nos mais diferentes contextos e níveis de atenção à saúde.
Palavras-chave:
Educação em Saúde, Postura, Desenvolvimento Infantil, Resenha de Livros.
Abstract:
This is a book review about “Postura em Crianças: Fundamentação Teórica e Prática”, released in 2019 by EDUSP Publisher and organizedby Sílvia Maria Amado João e Patrícia Jundi Penha. They are physical therapists, professors, and researchers. Initially, it is highlighted the main book contribution, providing a “guide” of practical solutions based on specific scientific production. Points its differential, focusing on children and school children population, scarce theme among Brazilian books about body posture. The article correlates the potential use of book with the perspective of school health promotion, when it is used by health professionals that work with childrendifferent levels of health care and health attention. Finally, this book is recommended to students and health professionalsdifferent areas that are interested in body posture theme. It provides to reader a panorama about body posture concepts and its relationships, providing tools to the reader to perform postural assessment on different contexts and levels of health care.
Keywords:
Health Education, Posture, Child Development, Book Review
“Posture in children”: a Brazilian book to dialogue about science and applied practice
Resumo (abstract):
This is a book review about “Postura em Crianças: Fundamentação Teórica e Prática”, released in 2019 by EDUSP Publisher and organizedby Sílvia Maria Amado João e Patrícia Jundi Penha. They are physical therapists, professors, and researchers. Initially, it is highlighted the main book contribution, providing a “guide” of practical solutions based on specific scientific production. Points its differential, focusing on children and school children population, scarce theme among Brazilian books about body posture. The article correlates the potential use of book with the perspective of school health promotion, when it is used by health professionals that work with childrendifferent levels of health care and health attention. Finally, this book is recommended to students and health professionalsdifferent areas that are interested in body posture theme. It provides to reader a panorama about body posture concepts and its relationships, providing tools to the reader to perform postural assessment on different contexts and levels of health care.
Palavras-chave (keywords):
Health Education, Posture, Child Development, Book Review
Navarro, I.J.R.L, Rosa, B.N, Fraga, A.B. “Postura em Crianças”: um livro Brasileiro para dialogar sobre o lugar da ciência na prática atual. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2020/nov). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/postura-em-criancas-um-livro-brasileiro-para-dialogar-sobre-o-lugar-da-ciencia-na-pratica-atual/17815?id=17815