0096/2024 - Residências Multiprofissionais em Saúde Mental no Brasil: projetos pedagógicos e diálogos com a práxis antimanicomial Residências Multiprofissionais em Saúde Mental no Brasil: projetos pedagógicos e diálogos com a práxis antimanicomial
As Residências Multiprofissionais em Saúde Mental constituem-se como estratégicas para a atenção psicossocial no Sistema Único de Saúde. Objetiva-se analisar a perspectiva teórico-metodológica dos Programas de Residências Multiprofissionais em Saúde Mental do Brasil e diálogos com a práxis antimanicomial. Trata-se de estudo documental de 17 projetos pedagógicos destes programas. Para tratamento dos dados utilizou-se o software IRaMuTeq com análise de similitude, classificação hierárquica descendente e análise temática. Observou-se que o suporte teórico sinaliza maior ocorrência da psicopatologia, problematizando-se o risco da reprodução do paradigma psiquiátrico medicalizador. Também é possível identificar a necessidade de abordagem da saúde mental na atenção básica na formação. As principais conquistas da formação pelas residências consistem no diálogo com os direitos humanos e a inovação nos processos educativos, as tendências direcionam-se para o debate decolonial da loucura e os desafios nas disputas de modelos de atenção. Defende-se que o caminho para a práxis antimanicomial se dá a partir da compreensão da gênese da loucura e dos processos de exclusão social, afinal cuidar em liberdade exige um território existencial de ampliação dos modos de produção de vida.
Palavras-chave:
Saúde Mental; Educação Permanente; Sistema Único de Saúde; Formação de Recursos Humanos.
Abstract:
Multiprofessional Residencies in Mental Health are strategic for psychosocial care in the Unified Health System. The objective is to analyze the theoretical-methodological perspective of Multiprofessional Residency Programs in Mental Health in Brazil and dialogues with anti-asylum practice. This is a documentary study of 17 pedagogical projectsthese programs. To process the data, the IRaMuTeq software was used with similarity analysis, descending hierarchical classification and thematic analysis. It was observed that theoretical support indicates a greater occurrence of psychopathology, problematizing the risk of reproducing the medicalizing psychiatric paradigm. It is also possible to identify the need to approach mental health in primary care in training. The main achievements of training through residencies consist of dialogue with human rights and innovation in educational processes, trends are directed towards the decolonial debate on madness and the challenges in disputes over models of care. It is argued that the path to anti-asylum praxis comesunderstanding the genesis of madness and the processes of social exclusion, after all, providing care in freedom requires an existential territory for expanding the ways of producing life.
Keywords:
Mental health; Education Continuing; Unified Health System; Staff Development.
Residências Multiprofissionais em Saúde Mental no Brasil: projetos pedagógicos e diálogos com a práxis antimanicomial
Resumo (abstract):
Multiprofessional Residencies in Mental Health are strategic for psychosocial care in the Unified Health System. The objective is to analyze the theoretical-methodological perspective of Multiprofessional Residency Programs in Mental Health in Brazil and dialogues with anti-asylum practice. This is a documentary study of 17 pedagogical projectsthese programs. To process the data, the IRaMuTeq software was used with similarity analysis, descending hierarchical classification and thematic analysis. It was observed that theoretical support indicates a greater occurrence of psychopathology, problematizing the risk of reproducing the medicalizing psychiatric paradigm. It is also possible to identify the need to approach mental health in primary care in training. The main achievements of training through residencies consist of dialogue with human rights and innovation in educational processes, trends are directed towards the decolonial debate on madness and the challenges in disputes over models of care. It is argued that the path to anti-asylum praxis comesunderstanding the genesis of madness and the processes of social exclusion, after all, providing care in freedom requires an existential territory for expanding the ways of producing life.
Palavras-chave (keywords):
Mental health; Education Continuing; Unified Health System; Staff Development.
Ferreira, TPS, Noro, LRA. Residências Multiprofissionais em Saúde Mental no Brasil: projetos pedagógicos e diálogos com a práxis antimanicomial. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2024/mar). [Citado em 23/05/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/residencias-multiprofissionais-em-saude-mental-no-brasil-projetos-pedagogicos-e-dialogos-com-a-praxis-antimanicomial/19144