0351/2022 - Screening for Obstructive Sleep Apnea in Truck Drivers
Rastreio de Síndrome de Apneia Obstrutiva do Sono em motoristas
Autor:
• Mariana Argel - Argel, M. - <mariana.argel.93@gmail.com>ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3834-1655
Coautor(es):
• Ângela Cunha - Cunha, A. - <angelamdcunha@gmail.com>• Mariana Conceição - Conceição, M. - <mariana.conceic@gmail.com>
• Tito Abrantes - Abrantes, T. - <titoabrantes@gmail.com>
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0942-4323
• António Simões Torres - Torres, A.S. - <8509@hstviseu.min-saude.pt>
Resumo:
Introduction: Professional drivers show a higher prevalence of obstructive sleep apnea (OSA) compared with the general population. OSA has been widely associated with an increased risk of traffic accidents.Objectives: To investigate the presence of risk factors for OSA, its prevalence and the value of screening tools in a truck drivers’ cohort.
Methods: Descriptive and analytical prospective study. Demographic, anthropometric, Epworth Sleepiness Scale, STOP-Bang and Berlin Questionnaire were used to subjects with suspicion of OSA. Polysomnography (PSG) was performed in individuals with positive screening.
Results: Mean age was 44.6±7 years, mean body mass index was 28.7±4 kg/m2. Of the 281 truck drivers screened, 88 were positive for potential OSA. Of these, 63 completed PSG study and the diagnosis was confirmed in 85.7% (prevalence of 19.2%). The following variables showed a positive correlation with the apnea-hypopnea index: neck circumference and STOP-Bang.
Conclusion: The combination of a predominantly male population, obesity, age distribution and lifestyle could account for the high prevalence of OSA in this specific population. Questionnaires proved to be a valuable screening tool. Screening, treatment, and management of OSA should be a priority as a public safety policy.
Palavras-chave:
Obstructive Sleep Apnea; Surveys and Questionnaires; Traffic AccidentsAbstract:
Introdução: A prevalência de Síndrome de Apneia Obstrutiva do Sono (SAOS) em motoristas profissionais é superior à da população geral e esta tem sido amplamente associada ao risco aumentado de acidentes rodoviários.Objetivos: Investigar fatores de risco de SAOS, estimar a sua prevalência e o valor de instrumentos de rastreio numa amostra de motoristas de pesados.
Métodos: Estudo prospetivo descritivo e analítico. Rastreio realizado com recurso a dados demográficos, antropométricos, Escala de Sonolência de Epworth, STOP-Bang e Questionário de Berlim. Nos indivíduos com rastreio positivo foi realizada polissonografia (PSG).
Resultados: A idade média era de 44,6±7 anos, índice de massa corporal 28,7±4 kg/m2. Dos 281 motoristas incluídos, 88 apresentavam risco elevado de SAOS. Destes, 63 realizaram PSG, com confirmação diagnóstica em 85,7% (prevalência de 19,2%). O perímetro cervical e STOP-Bang apresentaram correlação positiva com o índice de apneia-hipopneia.
Conclusão: A combinação de género predominantemente masculino, obesidade, distribuição de idade e estilo de vida pode justificar a elevada prevalência de SAOS nesta população. O uso de questionários é uma medida eficaz de rastreio. Nos motoristas, o rastreio e tratamento de SAOS deveria ser uma medida de saúde pública prioritária.