0024/2025 - SONOLÊNCIA DIURNA EXCESSIVA E COMPORTAMENTOS DE RISCO PARA A SAÚDE ENTRE ADOLESCENTES: ESTUDO DE BASE POPULACIONAL EXCESSIVE DAYTIME SLEEPYNESS AND HEALTH RISK BEHAVIORS AMONG ADOLESCENTS: POPULATION-BASED STUDY
Objetivo: Analisar a sonolência diurna excessiva em relação à comportamentos de risco para a saúde de adolescentes. Metodologia: Estudo epidemiológico e transversal realizado com escolares do 1º ano do ensino médio de 20 escolas públicas estaduais do município de Montes Claros, Minas Gerais. Os dados foram coletados em 2022/2023. A variável dependente foi analisada por meio do instrumento Pediatric Daytime Sleepiness Scale, validado para o Brasil. Foram realizadas análises descritivas, bivariadas e múltiplas, utilizando a Regressão de Poisson. Resultados: Participaram do estudo 1.616 adolescentes. Entre eles, 72% estavam com sonolência diurna excessiva, com maior prevalência entre meninas (RP=1,22), aqueles que estudavam nos turnos matutino (RP=1,35) e integral (RP=1,35), que estavam no estágio de mudança de comportamento da pré-contemplação (RP=1,15), que consumiam diariamente alimentos ultraprocessados (RP=1,09), com sintomas depressivos graves (RP=1,16) e dependência de smartphones (RP=1,36). Conclusão: A elevada prevalência de sonolência diurna revelou-se associada a comportamentos de risco a saúde entre adolescentes. Assim, ações que estimulem a adoção de estilos de vida saudáveis são necessárias para minimizar os prejuízos a saúde em curto, médio e longo prazo.
Palavras-chave:
Qualidade do sono. Saúde do adolescente. Ensino médio. Inquéritos epidemiológicos.
Abstract:
Objective: To analyze excessive daytime sleepiness in relation to health risk behaviors in adolescents. Methodology: Epidemiological and cross-sectional study carried out with 1st year high school students20 state public schools in the city of Montes Claros, Minas Gerais. Data were collected in 2022/2023. The dependent variable was analyzed using the Pediatric Daytime Sleepiness Scale instrument, validated for Brazil. Descriptive, bivariate and multiple analyzes were carried out using Poisson Regression. Results: 1,616 adolescents participated in the study, 50.4% of whom were female. Among them, 72% had excessive daytime sleepiness, with a higher prevalence among girls (PR=1.22), those who studied in the morning (PR=1.35) and full-time shifts (PR=1.35), who were in the pre-contemplation stage of behavioral change (PR=1.15), who consumed daily ultra-processed foods (PR=1.09), which presented severe depressive symptoms (PR=1.16) and dependence on smartphone use (PR=1.36). Conclusion: The high prevalence of daytime sleepiness was associated with health risk behaviors among adolescents. Therefore, actions that encourage the adoption of healthy lifestyles are necessary to minimize health damage in the short, medium and long term.
Keywords:
Sleep quality. Adolescent health. High school. Epidemiological surveys.
Conteúdo:
INTRODUÇÃO
A Sonolência Diurna Excessiva (SDE) pode ser entendida como a necessidade de dormir em situações nas quais se espera que uma pessoa esteja acordada e alerta, assim, não sendo possível manter o estado de vigília 1, sendo considerada um problema de saúde pública 2. Os aspectos envolvidos na causa da SDE vêm sendo discutidos na literatura, relacionando-a como uma consequência de vários problemas comportamentais, que influem em sono insuficiente ou interrompido, distúrbios do sono, distúrbios de hipersonolência central e outras condições médicas psiquiátricas ou de uso de medicamentos 2,3. Outros fatores também podem influenciar nessa realidade, a exemplo da diminuição da produção de melatonina durante a adolescência, a exposição exagerada a telas e mudanças no ritmo em que o organismo realiza as funções ao longo de um dia 3-7.
Considerando os problemas de sono na adolescência, os ritmos circadianos sofrem alterações inerentes a cada fase do desenvolvimento humano, interferindo no padrão de sono, que também pode ser afetado por circunstâncias individuais 4,5. E, de acordo com revisão de literatura, 25% a 40% dos casos de SDE são causados por outros problemas de sono 8.
A literatura apresenta prevalências diversas de SDE entre adolescentes. Estudo longitudinal, realizado na China, avaliando a SDE em amostra de 7.072 adolescentes, com média de idade em torno de 14 anos, identificou prevalência de 21,1% de SDE entre os adolescentes 9. Já um estudo brasileiro realizado com adolescentes de 10 a 16 anos de escolas públicas, identificou prevalência de 52,1% de SDE 10. E, em pesquisa realizada com adolescentes argentinos, de 12 a 18 anos, foi verificada prevalência de 71% de SDE 7. Esses estudos, somados a revisões sistemáticas brasileiras que compararam metodologias, instrumentos e pontos de corte dos estudos envolvendo SDE e adolescentes 11,12, reforçam em suas conclusões a necessidade de continuidade de investigações diante da escassez de estudos sobre a SDE entre adolescentes. Assim, considerando que o sono tem fundamental importância no pleno desenvolvimento dos adolescentes e que a SDE representa uma problemática a ser combatida, no intuito de propiciar uma adolescência mais saudável, o presente estudo objetivou analisar a SDE em relação à comportamentos de risco para a saúde de adolescentes.
MÉTODOS
Delineamento do estudo e participantes
Este estudo faz parte do Projeto ELCAS: “Estudo Longitudinal sobre o Comportamento dos Adolescentes na Atividade Física e Saúde”. O Projeto ELCAS foi desenvolvido em duas etapas. A 1ª etapa (baseline) constitui um estudo epidemiológico, transversal e analítico, já a 2ª etapa (seguimento) trata-se de um estudo longitudinal e prospectivo, realizado 24 meses após o baseline. Este artigo utiliza dados da etapa baseline. O estudo seguiu as recomendações do Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) 13,14, para estudos observacionais e do Consensus-Based Checklist for Reporting of Survey Studies (CROSS) 15, com documento inserido em Material Suplementar.
A população do estudo foram adolescentes, de ambos os sexos, na faixa etária de 14 a 19 anos, estudantes da rede pública estadual de ensino (urbana e rural), que frequentavam o primeiro ano do ensino médio em 2022 e 2023, do município de Montes Claros - MG. Situada na região norte do estado de Minas Gerais, Montes Claros apresentava, em 2022, população de cerca de 414.240 habitantes 16.
Variáveis e fontes de dados do estudo
A variável dependente do presente estudo foi a SDE. Essa variável foi proveniente do Pediatric Daytime Sleepiness Scale (PDSS) 17, validado para adolescentes brasileiros em 2016 18. O instrumento é composto por oito questões de múltipla escolha que incluem perguntas relacionadas à sensação de sonolência diurna em situações rotineiras, destacando a frequência que os adolescentes se sentem sonolentos durante a realização de atividades escolares, bem como, a respeito do estado de humor, necessidade de dormir mais e de manter deitado além do horário previsto para levantar pela manhã. As opções de resposta seguem a escala de Likert e apresentam pontuação de 0 a 4 (exceto a terceira pergunta, que possui pontuação reversa): 0 = nunca; 1 = quase nunca; 2 = às vezes; 3 = frequentemente; 4 = sempre. A soma final das opções de respostas pode variar de no mínimo zero pontos até no máximo 32 pontos, indicando maior presença de SDE à medida que o escore final aumenta (mais próximo de 32). Para a categorização da variável seguiu-se o estudo de Meyer et al. 19 que propuseram 15 pontos como ponto de corte para o instrumento PDSS 17, indicando ausência de SDE em valores inferiores a 15.
A seleção das variáveis independentes foi adaptada do modelo teórico proposto por Lima et al. 20, sendo elas: sexo (masculino; feminino), cor de pele autodeclarada (branca; negra/parda/amarela/indígena), turno que estuda (noturno; matutino; vespertino; integral), estuda e trabalha (não; sim), renda familiar (alta; média; baixa), estágios de mudança de comportamento (manutenção; ação; preparação; contemplação; pré-contemplação), nível de atividade física (ativo; insuficientemente ativo; inativo), transporte ativo para a escola (sim; não), consumo diário de alimentos ultraprocessados (não; sim), sintomas depressivos graves (não; sim), dependência de uso de smartphone (não; sim), satisfação com a imagem corporal (sim; não), excesso de peso corporal (não; sim) e obesidade abdominal (não; sim).
A renda familiar foi aferida através do Critério de Classificação Econômica Brasil (CCEB) 21, que apresenta estimativas de renda domiciliar mensal para os estratos socioeconômicos classificando as rendas em (da maior para a menor): A, B1, B2, C1, C2 e DE. Para este estudo, as rendas foram categorizadas em alta (A e B1), média (B2, C1, C2) e baixa (DE). Os estágios de mudança de comportamento permitem identificar os indivíduos que desejam realizar mudanças na atividade física em comparação aos que não estão dispostos ao mesmo. Para esse instrumento os estágios são classificados da seguinte forma: Pré-contemplação (não existe a intenção de praticar atividade física); Contemplação (existe a intenção de praticar atividade física, mas ainda não há a ação); Preparação (existe a intenção de praticar atividade física e o indivíduo pretende começar em um futuro próximo); Ação (a mudança de comportamento existe, mas o tempo da prática é inferior a seis meses); Manutenção (o comportamento foi adquirido e mantido, praticando há mais de 6 meses) 22.
O Questionário Internacional de Atividade Física (IPAQ), versão curta, validado e traduzido para adolescentes brasileiros, em 2005, foi utilizado para verificar o nível de atividade física dos adolescentes 23. A classificação seguiu recomendações da OMS 24 e Ministério da Saúde 25, classificando os adolescentes em ativos (praticavam no mínimo 300 minutos de atividade física semanal), insuficientemente ativos (praticavam menos de 300 minutos de atividade física na semana) e inativos (não praticavam atividade física regular semanal). Para avaliar o consumo de alimentos ultraprocessados foi aplicado questionário utilizado na Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE) 26, com perguntas referentes à alimentação, levando em conta tudo o que o participante comeu em casa, na escola e na rua nos sete dias anteriores à coleta. O consumo de alimentos ultraprocessados foi definido pelo consumo diário de, pelo menos, um grupo de alimentos (refrigerantes / guloseimas / fast food / industrializados) 27, com a variável consumo diário de alimentos ultraprocessados categorizada em não e sim.
A variável sintomas depressivos foi avaliada pelo instrumento Depression, Anxiety and Stress Scale-21 (DASS-21), validado para o Brasil em 2014 28. O DASS-21 é um instrumento que mensura a depressão, ansiedade e estresse, separadamente, composto por 21 questões do tipo Likert com quatro opções de respostas (0-1-2-3). O somatório para cada domínio varia de 0 a 21 e o escore final é multiplicado por dois. Os sintomas depressivos (correspondente aos itens 3,5,10,13,16,17 e 21) são classificados com as seguintes categorias: normal (0 a 9), leve (10 a 13), moderado (14 a 20), grave (21 a 27) e extremamente grave (28 ou mais). Para esse estudo, a variável sintomas depressivos graves foi categorizada de forma dicotômica, em não (0 a 20) e sim (21 pontos ou mais). Para verificar a dependência de uso do smartphone foi utilizado o instrumento Smartphone Addiction Inventory (SPAI),29 validado para o Brasil em 2016 30. A escala inclui 26 itens dicotômicos (1 = Sim; 0 = Não). Classificando a dependência de uso do smartphone em não (? 8 pontos) e sim (?9 pontos). A satisfação com a imagem corporal foi verificada pela escala de silhuetas de Stunkard (1983) 31, com validação para o Brasil em 2006 32. A escala de silhuetas é composta por 18 silhuetas de figuras humanas, sendo 9 masculinas e 9 femininas, que variam de 1 (muito magro) a 9 (muito gordo). O participante escolhe duas imagens, sendo uma a que mais se aproxima de como se percebe e a outra que mais se aproxima de como gostaria de ser. O escore é calculado pela diferença entre a silhueta escolhida como ideal e a atual, variando de - 8 a 8. Assim, a satisfação com a imagem corporal foi categorizada em não (valores iguais a zero) e sim (valores diferentes de zero).
As variáveis antropométricas excesso de peso e obesidade abdominal foram abordadas por meio da coleta das medidas peso, altura e circunferência de cintura, realizada/coletada pelos pesquisadores, de acordo com as recomendações da OMS 33 e as técnicas empregadas para obtenção de todas as medidas seguiram procedimentos padronizados 34. O peso foi aferido por meio de uma balança digital calibrada (Digital Magna®), com os participantes no centro da plataforma da balança em posição anatômica, vestidos com roupas leves e descalços. A altura foi mensurada por estadiômetro individual (Alturaexata®), com os adolescentes, descalços, posicionados de pé e de costas para o instrumento. O excesso de peso foi baseado em valores do Índice de Massa Corporal (IMC) de acordo com a fórmula: Peso (Kg) / Altura (m)². Após criação da variável IMC, o mesmo foi categorizado com valores para sexo e idade com base nos pontos de corte em percentis, considerando o excesso de peso para o percentil ?85 35. A circunferência da cintura foi aferida utilizando-se fita antropométrica inextensiva e inelástica, estando os adolescentes vestidos, levantando a blusa na região da cintura, em pé com abdômen relaxado, os braços descontraídos ao lado do corpo, sendo a fita colocada horizontalmente no ponto de menor curvatura da cintura, entre a crista ilíaca e primeiro arco costal 33, adotando os pontos de corte propostos por Taylor et al. 36, que identifica obesidade abdominal com circunferência de cintura ? percentil 80, considerando idade e sexo dos adolescentes.
Amostragem e procedimentos
A partir de listagem estratificada oferecida pela Secretaria de Estado da Educação em 2022, Montes Claros - MG era composta por 43 escolas públicas com ensino médio, totalizando uma população de 3.765 escolares matriculados no primeiro ano do ensino médio. Assim, o cálculo amostral foi definido considerando os seguintes parâmetros: prevalência de 50%, nível de confiança de 95%, erro de 3%, deff=1,5 e acréscimo de 10% para compensar possíveis perdas, resultando em um tamanho amostral de no mínimo 1.373 adolescentes escolares.
A coleta de dados foi realizada em dois estágios. No primeiro estágio, por probabilidade proporcional ao tamanho, foi realizado o sorteio de 20 escolas e no segundo estágio, por amostragem aleatória simples, realizou-se o sorteio das turmas. Todos os alunos das turmas selecionadas foram convidados a participar do estudo. Assim, participaram do estudo os adolescentes de ambos os sexos, do 1º ano do ensino médio, regularmente matriculados em escolas da rede pública estadual de ensino de Montes Claros - MG em 2022 e 2023. Não participaram do estudo os adolescentes que não estavam presentes na sala de aula sorteada no momento da coleta de dados.
Após autorização da realização da pesquisa pela 22ª Superintendência Regional de Ensino da cidade de Montes Claros – MG, a coleta de dados iniciou em setembro de 2022 presencialmente nas escolas públicas estaduais de Montes Claros e finalizou em dezembro de 2023. Inicialmente a equipe de coleta de dados foi devidamente capacitada para a realização dos procedimentos de coleta de dados, com o objetivo de padronizar e uniformizar a abordagem aos adolescentes e a aplicação dos questionários. Um estudo piloto foi realizado em uma das escolas sorteadas para detectar possíveis discrepâncias no instrumento de pesquisa e avaliar o tempo médio de resposta do instrumento de pesquisa.
Em um primeiro momento os adolescentes das turmas selecionadas foram visitados pelos pesquisadores que os informaram sobre os objetivos da pesquisa e os convidaram para participar. Em um segundo momento, após serem esclarecidos acerca da pesquisa e entregue a autorização devidamente assinada pelos pais e/ou responsáveis, foi aplicado o questionário. O tempo médio de respostas ao instrumento de coleta foi de 40 minutos (conforme estudo piloto).
Análise estatística
Os dados coletados foram trabalhados em dupla digitação, conferidos e analisados por meio do Statistical Package for the Social Sciences – SPSS® versão 22.0. Foi realizada análise descritiva e a bivariada, através do teste qui-quadrado de Pearson, para associar a SDE com as variáveis independentes. Apenas as variáveis que apresentaram p-valor < 0,20, na análise bivariada, foram selecionadas inicialmente para compor o modelo múltiplo através Regressão de Poisson, com variância robusta. As variáveis selecionadas (p<0,20) entraram todas juntas no modelo e foram removidas uma a uma de forma decrescente considerando o p-valor e a qualidade do ajuste, permanecendo no modelo final apenas as variáveis que apresentaram nível descritivo inferior a 5% (p<0,05). A magnitude das associações foi estimada pela razão de prevalência (RP) ajustada, intervalo de confiança (IC) de 95% e nível de significância de 5% (? ? 0,05).
Análise de sensibilidade
Para reforçar a robustez dos achados e assegurar que potenciais fatores de confusão não foram omitidos, análises de testes de sensibilidade foram realizadas para confirmação dos resultados para as variáveis que não mantiveram significância estatística (p<0,005) na Regressão de Poisson (considerando que variáveis relevantes ao tema estudado não foram mantidas no modelo múltiplo final). Assim, os testes de sensibilidade foram feitos através de novas categorizações de variáveis e de modelo múltiplo extra.
Para a análise de sensibilidade através de novas categorizações de variáveis, foi realizada a Regressão de Poisson e todas as variáveis independentes descritas no estudo, com recategorização da cor de pele autodeclarada (branca; negra; parda; amarela; indígena), renda familiar (A; B1; B2; C1; C2; DE), nível de atividade física (numérica), excesso de peso (numérica) e obesidade abdominal (numérica). E, a análise do modelo teórico extra, através da Regressão Logística Binária, foi composta por todas variáveis independentes descritas no estudo principal. Todas estas análises adicionais estão apresentadas em Material Suplementar.
Aspectos éticos
O Projeto ELCAS foi autorizado pela Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais, aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes em março de 2022, com parecer consubstanciado Nº 5.287.269. O estudo garantiu o anonimato dos adolescentes e cumpriu com a Resolução Nº 466 de 2012 do Conselho Nacional da Saúde/Ministério da Saúde, que trata de pesquisa com seres humanos. O Projeto foi financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais – FAPEMIG, através do Edital 001/2022 - Demanda Universal, Nº APQ-00711-22.
RESULTADOS
Dos 3.765 adolescentes elegíveis para participar do estudo, foram coletados 1.634 questionários. Desses, 18 foram removidos devido a falhas no preenchimento das questões. Assim, considerou-se para permanecer na pesquisa 1.616 adolescentes, distribuídos em 20 escolas estaduais (18 urbanas e 02 rurais) e com média de idade dos participantes de 15,3 (±0,7) anos. Entre os adolescentes, pouco mais da metade eram do sexo feminino (50,4%), 73,9% autodeclararam com cor de pele negra/parda/amarela/indígena, a grande maioria (95%) estavam matriculados nos turnos diurnos (integral, matutino e vespertino), aproximadamente 80% apresentaram renda familiar classificada em média, mais de 60% realizavam transporte ativo para a escola, 31,3% consumiam alimentos ultraprocessados diariamente e a insatisfação com a imagem corporal entre os adolescentes foi superior (71,1%) à satisfação com a imagem corporal (28,9%). Estes e outros dados estão presentes na Tabela 1. Em relação ao desfecho principal do estudo, foi verificado que 72% (n=1.131) dos adolescentes apresentaram SDE enquanto os demais, 28% (n=440), não apresentaram tal condição (Tabela 1).
Nos dados da Tabela 1 também estão presentes as análises bivariadas das variáveis independentes em relação à SDE. Nesta análise, as variáveis que ficaram associadas a nível de 20% foram o sexo, cor de pele autodeclarada, turno que estuda, estágios de mudança de comportamento, nível de atividade física, transporte ativo para a escola, consumo diário de alimentos ultraprocessados, sintomas depressivos graves, dependência de uso do smartphone e satisfação com a imagem corporal, sendo selecionadas para compor inicialmente o modelo múltiplo.
O modelo múltiplo final (Tabela 2) revela que as variáveis sexo, turno que estuda, estágios de mudança de comportamento, consumo diário de alimentos ultraprocessados, sintomas depressivos graves e dependência ao uso de smartphone, mantiveram associação estatisticamente significativa à SDE entre os adolescentes. Houve maior prevalência de SDE entre os adolescentes do sexo feminino (RP = 1,22; IC95% 1,13 - 1,32; p<0,001) e aqueles que estudavam nos turnos matutino (RP = 1,35; IC95% 1,10 - 1,65; p=0,004) e integral (RP = 1,35; IC95% 1,10 - 1,67; p=0,004), quando comparados com os estudantes do noturno. Em relação aos estágios de mudança de comportamento para a prática de atividade física, houve maior prevalência do estágio da pré-contemplação (não existe a intenção de praticar atividade física) (RP = 1,15; IC95% 1,03 - 1,28; p=0,012), quando comparados aos adolescentes que estão na fase de manutenção (praticando atividade física regulamente). Houve também maior prevalência de SDE entre os adolescentes que realizavam consumo diário de alimentos ultraprocessados (RP = 1,09; IC95% 1,02 - 1,16; p=0,009), que apresentaram sintomas depressivos graves (RP = 1,16; IC95% 1,09 - 1,24; p<0,001) e entre aqueles que apresentaram dependência do uso de smartphones (RP = 1,36; IC95% 1,25 - 1,47; p<0,001).
As análises de sensibilidade efetuadas (Material Suplementar) mostraram resultados consistentes, validando a precisão dos resultados previamente apresentados.
Tabela 1. Análise descritiva total e análise bivariada da sonolência diurna excessiva em relação às variáveis independentes entre os adolescentes escolares. Montes Claros - MG, 2022/2023 (n=1.616)
Tab. 1
Tabela 2. Regressão de Poisson. Análise ajustada da razão de prevalência da sonolência diurna excessiva entre adolescentes escolares. Montes Claros - MG, 2022/2023 (n=1.616)
Tab.2
DISCUSSÃO
Este estudo objetivou identificar, como pontos principais, a prevalência e fatores de risco para a saúde associados a SDE entre adolescentes escolares do município de Montes Claros, Minas Gerais. Foi observada elevada prevalência de SDE (72%) entre os adolescentes, sendo esse dado observado em demais estudos contidos na literatura internacional 7,9 e nacional 10,20. No contexto da adolescência, o sono possui fundamental importância, visto que a qualidade do sono dos adolescentes influencia diretamente no desenvolvimento físico, comportamental, emocional, e cognitivo saudável desses indivíduos 4.
Quanto aos fatores associados significativamente com a SDE, obteve-se maior prevalência entre as meninas, nos adolescentes que estudavam pela manhã ou em turno integral, aqueles que se encontram no estágio de mudança de comportamento da pré-contemplação para a prática de atividade física, que consumiam alimentos ultraprocessados todos os dias, com sintomas depressivos graves e que apresentaram dependência do uso de smartphones.
Em relação às diferenças de sexo, os resultados da presente pesquisa mostraram maior prevalência da SDE entre as meninas (RP=1,22), sendo essa mesma associação presente em demais localidades, como em estudos realizados com adolescentes portugueses 37 e japoneses 38. Ademais, Forest et al. 39 realizaram um estudo com o objetivo de investigar as diferenças de sexo no que tange o sono e SDE em uma amostra de 731 adolescentes, os resultados sugeriram maiores impactos e maior interferência negativa no funcionamento diurno para as adolescentes, que parecem ser mais complexos e multifatoriais para as meninas do que para os meninos. Algumas questões de base biológica podem auxiliar na compreensão da maior prevalência de SDE entre as meninas. Segundo estudo que analisou uma amostra de 3.001 adolescentes do sexo feminino, foi verificado que a dor menstrual está relacionada a SDE nas adolescentes 40. Com esses resultados, é possível interpretar que devido a maturação na adolescência se dá de forma diferente para meninos e meninas, essa condição acabe contribuindo para que as meninas apresentem maior SDE.
Foi verificada maior prevalência de SDE entre os adolescentes que frequentavam o ensino matutino e integral, quando comparados aos matriculados no turno da noite. Nesse sentido, alguns estudos têm demonstrado que o horário das aulas escolares influencia em diferentes aspectos relacionados ao sono, incluindo a SDE 41,42. Estudo de revisão de literatura que objetivou abordar o sono dos adolescentes, aponta que adiar o início das aulas pela manhã pode ser uma estratégia eficiente para melhorar a saúde do sono dos estudantes 41. Já em estudo de intervenção, conduzido no Brasil com participação de 38 adolescentes do ensino médio, que comparou durante três semanas os efeitos de se atrasar em uma hora o horário de início das aulas, verificou que não houve mudança significativa no horário de início do sono, mas que tal intervenção prolongou o tempo de sono, refletindo melhorias nos padrões de sono, sonolência subjetiva e humor dos adolescentes 42.
Entre os adolescentes estudados, também foi observada maior SDE associada aos estágios de mudança de comportamento para a prática de atividade física, sendo verificada associação entre aqueles que estavam no estágio de pré-contemplação, quando comparados aos adolescentes que estavam realizando prática regular de atividade física por pelo menos seis meses (estágio de manutenção). Tendo em vistas que a qualidade do sono dos adolescentes está relacionada a fatores comportamentais 20, para além da associação com a SDE, acredita-se que o estágio de mudança de comportamento pré-contemplativo pode representar uma barreira na mudança de outros hábitos saudáveis, tendo em vista que a prática regular de atividade física na adolescência é associada a melhores padrões de sono 43. Estudo realizado por Lima et al. 20, com adolescentes brasileiros de 18 e 19 anos, avaliou dentre outros aspectos, a relação entre os fatores de risco comportamentais modificáveis e a SDE em adolescentes. Nele, foi verificada uma associação entre a inatividade física e a SDE, resultado que se assemelha ao encontrado no presente estudo. Esse achado evidencia a associação desse comportamento modificável com a SDE, ademais, evoca a confrontação com que foi encontrado, de que adolescentes em estágio de pré-contemplação, no qual demonstram resistência em mudar seus comportamentos, apresentaram uma maior SDE.
Maior prevalência de consumo diário de alimentos ultraprocessados foi associada à SDE entre os adolescentes. Estudo realizado com adolescentes espanhóis, de 12 a 17 anos, demonstrando que aqueles que tiveram alta adesão à dieta mediterrânea tiveram maior chance de atender às recomendações de sono (OR = 1,52, IC 95% = 1,12-2,06) e menor chance de relatar pelo menos um problema relacionado ao sono, nos quais a SDE foi incluída (OR = 0,56, IC 95% = 0,43-0,72) 44. A ciência tem lançado luz nos benefícios da adesão dos adolescentes à dieta mediterrânea, que prioriza o consumo de alimentos naturais, como grãos integrais, frutas, vegetais e legumes. O que tem sido relacionado a múltiplos resultados positivos para a saúde, e especificamente entre os adolescentes, foi mostrada relação com melhor qualidade do sono, qualidade de vida e também com o desempenho acadêmico 45-47.
Considerando os problemas de saúde mental, nos resultados deste estudo verificou-se que a presença de sintomas depressivos graves esteve associada com maior prevalência de SDE entre os adolescentes, indicando similaridade com um estudo de metanálise, realizado com 49 estudos publicados entre os anos de 2014 e 2020, que identificou forte associação entre a SDE e sintomas depressivos 48. Outro estudo também conduzido com adolescentes, constataram uma associação entre sintomas depressivos com a sonolência, pontuando que esta pode ser observada como um sintoma residual da depressão e como um importante marcador da gravidade dessa condição 49.
O uso de smartphones, especialmente a dependência desse eletrônico, também se mostrou como um comportamento de risco para a SDE. Diferentes pesquisas têm avaliado a associação entre o uso de telas e a SDE 6,7,50. Especificamente quanto ao uso de smartphones, um estudo argentino contou com uma amostra de 1.257 adolescentes, de 12 a 18 anos, e avaliou a relação entre tempo de tela, características do sono, SDE e desempenho acadêmico, demonstrando nos resultados que o uso de telas afetou negativamente o sono noturno, a sonolência diurna e o desempenho acadêmico7. Estudo de revisão de literatura envolvendo 26 artigos e realizado com adolescentes, identificou que o uso excessivo de telas digitais se manteve associado com a má qualidade e menor duração do sono, apresentando como principais consequências os despertares noturnos, maior latência do sono e sonolência diurna, ressaltando especialmente a influência do uso do celular antes de dormir nesses resultados 6.
Quanto às análises de sensibilidade, foi possível observar com os resultados encontrados que mesmo recategorizando as variáveis, a renda, o excesso de peso e a obesidade abdominal não mantiveram significância estatística a nível de 20%, na análise bivariada. No entanto, as variáveis cor da pele e atividade física foram estatisticamente significativas em relação ao sono na análise bivariada (p<0,20), mas da mesma forma do modelo múltiplo do estudo, as mesmas não permaneceram estatisticamente significativas no modelo final do teste de sensibilidade, no qual, ficaram significativas as mesmas variáveis do modelo principal.
Em relação à análise de sensibilidade através da Regressão Logística Binária, o resultado do modelo múltiplo final foi quase o mesmo, permanecendo no modelo todas as variáveis contidas no modelo principal e em adicional a variável satisfação com a imagem corporal. A mesma indicou que os adolescentes que estavam insatisfeitos com a imagem corporal apresentaram maior chance de sonolência diurna excessiva (OR=1,37; IC95% 1,01-1,85; p=0,041). Assim, a análise de sensibilidade foi elaborada com a intenção de demonstrar que mesmo com demais tipos de abordagens, as variáveis resultantes associadas com a sonolência diurna excessiva entre adolescentes não é um efeito da análise e sim da variável de interesse do estudo.
Algumas limitações devem ser expostas para melhor interpretação dos resultados deste estudo. A utilização de método indireto com a aplicação de questionário autorrelatado respondido pelos adolescentes caracteriza-se como uma limitação. Soma-se a isso, a realização da pesquisa apenas com alunos do 1º ano do ensino médio de escolas públicas do município de Montes Claros - MG, podendo restringir os resultados a outras populações, como alunos de escolas privadas ou de outros locais do Brasil, que apresentem características distintas da região do norte de Minas Gerais. No entanto, o mesmo foi construído com variáveis de instrumentos validados e de prestígio na literatura, incluindo a variável dependente da SDE e demais variáveis independentes. Somando como pontos fortes do estudo, destaca-se o rigor metodológico do mesmo, a calibração dos pesquisadores e coletas físicas de dados antropométricos.
CONCLUSÃO
Este estudo encontrou expressiva prevalência de SDE (72%) entre adolescentes do primeiro ano do ensino médio de escolas públicas. Houve maior prevalência de SDE entre as meninas, entre adolescentes que estudavam pela manhã ou em turno integral, aqueles que se encontram no estágio de mudança de comportamento da pré-contemplação para a prática de atividade física, que consumiam alimentos ultraprocessados todos os dias, com sintomas depressivos graves e que apresentaram dependência do uso de smartphones.
Os resultados deste estudo confirmaram que a SDE possui causas multifatoriais, no que diz respeito a associação de fatores comportamentais, ambientais e emocionais. Para além das questões teóricas, espera-se que esses achados possam subsidiar intervenções que visem a busca por uma melhor qualidade do sono na adolescência e, por conseguinte, a construção de uma sociedade mais saudável. Para tanto, ações interdisciplinares podem ser efetivadas, em uma ação conjunta entre a comunidade científica, as famílias e os governantes, a fim de prover um melhor desenvolvimento social, físico e mental dos adolescentes.
AGRADECIMENTOS
Agradecemos a participação dos adolescentes, a FAPEMIG por financiar a pesquisa e conceder bolsa de incentivo a pesquisa para Silva, RRV e ao CNPq pela bolsa de produtividade concedida a Haikal, DS.
Conflitos de interesse
Não se aplica.
REFERÊNCIAS
1. Leger D, Stepnowsky C. The economic and societal burden of excessive daytime sleepiness in patients with obstructive sleep apnea. Sleep Med Rev 2020; 51:101275.
2. Pérez-Carbonell L, Mignot E, Leschziner G, Dauvilliers Y. Understanding and approaching excessive daytime sleepiness. Lancet, 2022; 400(10357): 1033-1046.
3. Illingworth G. The challenges of adolescent sleep. Interface Focus 2020; 10(3):20190080.
4. Mason GM, Lokhandwala S, Riggins T, Spencer RM. Sleep and human cognitive development. Sleep Med Rev 2021; 57:101472.
5. Poza JJ, Pujol M, Ortega-Albás JJ, Romero O. Melatonin in sleep disorders. Neurología 2022; 37(7):575-585.
6. Silva SSD, Silveira MACD, Almeida HCRD, Nascimento MCPD, Santos MAMD, Heimer MV. Uso de telas digitais por adolescentes e associação com a qualidade do sono: uma revisão sistemática. Cad Saúde Pública 2022; 38, e00300721.
7. Pérez-Chada D, Bioch SA, Schönfeld D, Gozal D, Perez-Lloret S, Sleep in Adolescents Collaborative study group. Screen use, sleep duration, daytime somnolence, and academic failure in school-aged adolescents. Plos One 2023; 18(2):e0281379.
8. Bruni O. Approach to a sleepy child: Diagnosis and treatment of excessive daytime sleepiness in children and adolescents. Euro J Pediatric Neurol, 2023; 42: 97-109.
9. Liu ZZ, Jia CX, Liu X. Excessive daytime sleepiness mediates the relationship between insomnia symptoms and suicidal behavior in adolescents. Sleep 2022; 45(11): zsac221.
10. Anacleto TS, Borgio JGF, Louzada FM. Daytime sleepiness in elementary school students: the role of sleep quality and chronotype. Rev Saúde Pública 2022; 56: 63.
11. Meyer C, Ferrari GJ, Barbosa DG, Andrade RD, Pelegrini A, Felden ÉPG. Análise da sonolência diurna em adolescentes por meio da pediatric daytime sleepiness scale: revisão sistemática. Rev Paul Pediatr 2017; 35:351-360.
12. Bajerski AE, Jesus ICD, Menezes-Junior FJD, Leite N. Instruments for assessment of excessive daytime sleepiness in Brazilian children and adolescents: Systematic review. Rev Paul Pediatr 2022; 40: e2020230.
13. Von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP, et al. The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. J Clin Epidemiol. 2008; 61(4):344-9.
14. Malta M, Cardoso LO, Bastos FI, Magnanini MMF, Silva CMFP. STROBE initiative: guidelines on reporting observational studies. Rev Saude Publica 2010; 44(3): 559-565.
15. Sharma A, Minh DNT, Luu LTT, Nam NH, Ng SJ, Abbas KS, et al. A Consensus-Based Checklist for Reporting of Survey Studies (CROSS). J Gen Intern Med. 2021; 36(10):3179-3187.
16. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Cidades e Estados. 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/montes-claros.html
17. Drake C, Nickel C, Burduvali E, Roth T, Jefferson C, Badia P. The pediatric daytime sleepiness scale (PDSS): sleep habits and school outcomes in middle-school children. Sleep 2003; 26(4):455-458.
18. Felden ÉP, Carniel JD, Andrade RD, Pelegrini A, Anacleto TS, Louzada FM. Translation and validation of the pediatric daytime sleepiness scale (PDSS) into Brazilian Portuguese. J Pediatr 2016; 92:168-173.
19. Meyer C, Barbosa DG, Junior GJF, Andrade RD, Silva DAS, Pelegrini A, Felden ÉPG. Proposal of cutoff points for pediatric daytime sleepiness scale to identify excessive daytime sleepiness. Chronobiol Int 2018; 35(3): 303-311.
20. Lima RJCP, Batalha MA, Ribeiro CCC, Lima Neto PM, Silva AAMD, Batista RFL. Fatores de risco comportamentais modificáveis para DNT e sono em adolescentes brasileiros. Rev Saúde Pública 2023; 57: 60.
21. Associação Brasileira de Estudos Populacionais (ABEP). Critério Brasil. 2022. Disponível em: https://www.abep.org/criterio-brasil
22. Dumith SDC, Domingues MR, Gigante DP. Estágios de mudança de comportamento para a prática de atividade física: uma revisão da literatura. Rev Bras Cineant Des Hum 2008; 10(3):301-307.
23. Guedes DP, Lopes CC, Guedes JERP. Reprodutibilidade e validade do Questionário Internacional de Atividade Física em adolescentes. Rev Bras Med Esporte 2005; 11:151-158.
24. Organização Mundial da Saúde (OMS). Diretrizes da OMS Para atividade física e comportamento sedentário. 2020. Disponível em: https://ws.santabarbara.sp.gov.br/instar/esportes/downloads/guia_AF_OMS.pdf
25. Brasil. Guia de atividade física para a população brasileira. 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf
26. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar - 2015. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística; 2016.
27. Monteiro CA, Cannon G, Moubarac JC, Levy RB, Louzada MLC, Jaime PC. The UN Decade of Nutrition, the NOVA food classification and the trouble with ultra-processing. Public Health Nutr 2018; 21:5-17.
28. Vignola RCB, Tucci AM. Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. J Affect Disor 2014; 155:104-109.
29. Lin YH, Chang LR, Lee YH, Tseng HW, Kuo TB, Chen SH. Development and validation of the Smartphone Addiction Inventory (SPAI). PloS One 2014; 9(6): e98312.
30. Khoury JM. Tradução, adaptação e validação de uma versão brasileira do inventário de dependência de smartphone (SPAI Para o rastreamento de dependência de smartphone [dissertação]. Belo Horizonte (MG): Universidade Federal de Minas Gerais; 2016.
31. Stunkard AJ, Sorensen T, Schulsinger F, Kety SS, Rowland LP, Sidman RL, Matthysse SW. Use of theDanish Adoption Register for the study of obesity and thinness. Genetics Neurol Psy Disor 1983; 115-120.
32. Scagliusi FB, Alvarenga M, Polacow V, Cordás TA, Queiroz GKO. Concurrent and discriminant validity of the Stunkard’s figure rating scale adapted into Portuguese. Appetite 2006; 47:77-82.
33. World Health Organization (WHO). Physical status: the use and interpretation of anthropometry: a report of a WHO expert committee. Geneva: 1995.
34. Lohman TG, Roche AF, Martorell R. Anthropometric standardization reference manual: Human Kinetics. Champaign: 1988.
35. WHO. World Health Organization. BMI-for-age (5-19 years). Washington. World Health Organization. 2007.
36. Taylor RW, Jones IE, Williams SM, Goulding A. Evaluation of waist circumference, waist-to-hip ratio, and the conicity index as screening tools for high trunk fat mass, as measured by dual-energy X-ray absorptiometry, in children 3-19y. Am J Clin Nutr 2000; 72:490-5
37. Pucci S, Almeida AC, Pereira MG. Health Behaviors and Sleep Quality in Portuguese Adolescents: The Moderating Role of Age and Gender. Clinic Health 2024; 35(1): 5-12.
38. Sasawaki Y, Inokawa H, Obata Y, Nagao S, Yagita K. Association of social jetlag and eating patterns with sleep quality and daytime sleepiness in Japanese high school students. J Sleep Research 2023; 32(2): e13661.
39. Forest G, Gaudreault P, Michaud F, Green-Demers I. Gender differences in the interference of sleep difficulties and daytime sleepiness on school and social activities in adolescents. Sleep Medic 2022; 100: 79-84.
40. Dong QY, Yang XF, Liu BP, Zhang YY, Wan LP, Jia CX. Menstrual pain mediated the association between daytime sleepiness and suicidal risk: A prospective study. J Affect Disord 2023; 328: 238-244.
41. Mousavi Z, Troxel WM. Later school start times as a public health intervention to promote sleep health in adolescents. Cur Sleep Medic Reports 2023; 9(3): 152-160.
42. Araújo LBG, Bianchin S, Pedrazzoli M, Louzada FM, Beijamini F. Multiple positive outcomes of a later school starting time for adolescents. Sleep Health 2022; 8(5): 451-457.
43. Bello B, Mohammed J, Useh U. Effectiveness of physical activity programs in enhancing sleep outcomes among adolescents: a systematic review. Sleep Breath 2-23; 27(2): 431-439.
44. López-Gil JF, Smith L, Victoria-Montesinos D, Gutiérrez-Espinoza H, Tárraga-López PJ, Mesas AE. Mediterranean dietary patterns related to sleep duration and sleep-related problems among adolescents: the EHDLA study. Nutrients 2023; 15(3): 665.
45. Romero-Robles MA, Ccami-Bernal F, Ortiz-Benique ZN, Pinto-Ruiz DF, Benites-Zapata VA, Patiño DC. Adherence to Mediterranean diet associated with health-related quality of life in children and adolescents: a systematic review. BMC Nutrition 2022; 8(1):57.
46. Boraita RJ, Alsina DA, Ibort EG, Torres JMD. Factors associated with adherence to a Mediterranean diet in adolescents from La Rioja (Spain). Bri J Nutrition 2022; 128(7):1425-1432.
47. Rosi A, Giopp F, Milioli G, Melegari G, Goldoni M, Parrino L, Scazzina F. Weight status, adherence to the Mediterranean diet, physical activity level, and sleep behavior of Italian junior high school adolescents. Nutrients 2020; 12(2):478.
48. O'Callaghan VS, Couvy-Duchesne B, Strike LT, McMahon KL, Byrne EM, Wright MJ. A meta-analysis of the relationship between subjective sleep and depressive symptoms in adolescence. Sleep Med 2021; 79:134-144.
49. Boz S, Lanquart JP, Mungo A, Delhaye M, Loas G, Hein M. Risk of excessive daytime sleepiness associated to major depression in adolescents. Psy Quarterly 2021; 92(4):1473-1488.
50. Burnell K, Garrett SL, Nelson BW, Prinstein MJ, Telzer EH. Daily links between objective smartphone use and sleep among adolescents. J Adolescence 2024; 96: 1171-1181.
Outros idiomas:
EXCESSIVE DAYTIME SLEEPYNESS AND HEALTH RISK BEHAVIORS AMONG ADOLESCENTS: POPULATION-BASED STUDY
Resumo (abstract):
Objective: To analyze excessive daytime sleepiness in relation to health risk behaviors in adolescents. Methodology: Epidemiological and cross-sectional study carried out with 1st year high school students20 state public schools in the city of Montes Claros, Minas Gerais. Data were collected in 2022/2023. The dependent variable was analyzed using the Pediatric Daytime Sleepiness Scale instrument, validated for Brazil. Descriptive, bivariate and multiple analyzes were carried out using Poisson Regression. Results: 1,616 adolescents participated in the study, 50.4% of whom were female. Among them, 72% had excessive daytime sleepiness, with a higher prevalence among girls (PR=1.22), those who studied in the morning (PR=1.35) and full-time shifts (PR=1.35), who were in the pre-contemplation stage of behavioral change (PR=1.15), who consumed daily ultra-processed foods (PR=1.09), which presented severe depressive symptoms (PR=1.16) and dependence on smartphone use (PR=1.36). Conclusion: The high prevalence of daytime sleepiness was associated with health risk behaviors among adolescents. Therefore, actions that encourage the adoption of healthy lifestyles are necessary to minimize health damage in the short, medium and long term.
Palavras-chave (keywords):
Sleep quality. Adolescent health. High school. Epidemiological surveys.
EXCESSIVE DAYTIME SLEEPINESS AND HEALTH RISK BEHAVIORS AMONG ADOLESCENTS: A POPULATION-BASED STUDY
SONOLÊNCIA DIURNA EXCESSIVA E COMPORTAMENTOS DE RISCO PARA A SAÚDE ENTRE ADOLESCENTES: ESTUDO DE BASE POPULACIONAL
SOMNOLENCIA DIURNA EXCESIVA Y CONDUCTAS DE RIESGO PARA LA SALUD ENTRE LOS ADOLESCENTES: UN ESTUDIO CON BASE DEMOGRÁFICA
Nayra Suze Souza e Silva – Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), nayrasss8@gmail.com, http://orcid.org/0000-0002-8420-0821
Kamila Teles Soares – Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), kamila.550@hotmail.com, https://orcid.org/0000-0003-1524-6487
Desirée Sant’Ana Haikal – Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), desireehaikal@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-0331-0747
Rosângela Ramos Veloso Silva – Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), rosaveloso9@gmail.com, http://orcid.org/0000-0003-3329-8133
ABSTRACT
Aim: To analyze excessive daytime sleepiness in relation to health risk behaviors among adolescents. Methodology: Epidemiological and cross-sectional study carried out with 1st-year high school students from 20 state public schools in the city of Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. Data were collected in 2022/2023. The dependent variable was analyzed using the Pediatric Daytime Sleepiness Scale, validated for Brazil. Descriptive, bivariate and multiple analyses were performed using Poisson Regression. Results: 1,616 adolescents participated in the study, among them, 72% had excessive daytime sleepiness, with higher prevalence among girls (PR=1.22), those who studied in the morning (PR=1.35) and full-time (PR=1.35) shifts, those who were in the pre-contemplation stage of behavior change (PR=1.15), those who consumed ultra-processed foods daily (PR=1.09), with severe depressive symptoms (PR=1.16) and with smartphone addiction (PR=1.36). Conclusion: The high prevalence of daytime sleepiness was associated with health risk behaviors among adolescents. Thus, actions that encourage the adoption of healthy lifestyles are necessary to minimize health damage in the short, medium and long term.
Keywords: Sleep quality. Adolescent health. High school. Epidemiological surveys.
RESUMO
Objetivo: Analisar a sonolência diurna excessiva em relação à comportamentos de risco para a saúde de adolescentes. Metodologia: Estudo epidemiológico e transversal realizado com escolares do 1º ano do ensino médio de 20 escolas públicas estaduais do município de Montes Claros, Minas Gerais. Os dados foram coletados em 2022/2023. A variável dependente foi analisada por meio do instrumento Pediatric Daytime Sleepiness Scale, validado para o Brasil. Foram realizadas análises descritivas, bivariadas e múltiplas, utilizando a Regressão de Poisson. Resultados: Participaram do estudo 1.616 adolescentes. Entre eles, 72% estavam com sonolência diurna excessiva, com maior prevalência entre meninas (RP=1,22), aqueles que estudavam nos turnos matutino (RP=1,35) e integral (RP=1,35), que estavam no estágio de mudança de comportamento da pré-contemplação (RP=1,15), que consumiam diariamente alimentos ultraprocessados (RP=1,09), com sintomas depressivos graves (RP=1,16) e dependência de smartphones (RP=1,36). Conclusão: A elevada prevalência de sonolência diurna revelou-se associada a comportamentos de risco a saúde entre adolescentes. Assim, ações que estimulem a adoção de estilos de vida saudáveis são necessárias para minimizar os prejuízos a saúde em curto, médio e longo prazo.
Palavras-chave: Qualidade do sono. Saúde do adolescente. Ensino médio. Inquéritos epidemiológicos.
RESUMEN
Objetivo: Analizar la somnolencia diurna excesiva en relación con las conductas de riesgo para la salud en adolescentes. Metodología: Estudio epidemiológico y transversal realizado con alumnos de 1er año de enseñanza secundaria de 20 liceos públicos estaduales del municipio de Montes Claros, Minas Gerais. Los datos fueron recolectados en 2022/2023. La variable dependiente fue analizada utilizando la Pediatric Daytime Sleepiness Scale, validada para Brasil. Se realizaron análisis descriptivos, bivariados y múltiples utilizando la Regresión de Poisson. Resultados: Participaron en el estudio 1.616 adolescentes. Entre ellos, el 72% padecía somnolencia diurna excesiva, con mayor prevalencia entre las chicas (PR=1,22), los que estudiaban en turno matutino (PR=1,35) y período completo (PR=1,35), que se encontraban en la fase de precontemplación del cambio de conducta (PR=1,15), que consumían alimentos ultraprocesados a diario (PR=1,09), con síntomas depresivos graves (PR=1,16) y dependencia de los smartphones (PR=1,36). Conclusión: Se ha demostrado que la alta prevalencia de somnolencia diurna está asociada a comportamientos de riesgo para la salud entre los adolescentes. Por ello, son necesarias acciones que fomenten la adopción de estilos de vida saludables para minimizar los daños a la salud a corto, medio y largo plazo.
Palabras clave: Calidad del sueño. Salud del adolescente. Educación secundaria. Encuestas epidemiológicas.
INTRODUCTION
Excessive Daytime Sleepiness (EDS) can be understood as the need to sleep in situations in which a person is expected to be awake and alert, thus not being able to maintain a state of wakefulness 1, which condition is considered a public health problem 2. The aspects involved in the cause of EDS have been discussed in literature, being considered as a consequence of several behavioral problems, which leads to insufficient or interrupted sleep, sleep disorders, central hypersomnia disorders and other psychiatric medical conditions or use of medications 2,3. Other factors can also influence this reality, such as the decrease in melatonin production during adolescence, excessive exposure to screens and changes in the rhythm at which the body performs its functions throughout the day 3-7.
Considering sleep problems in adolescence, circadian rhythms undergo changes inherent to each phase of human development, interfering with the sleep pattern, which can also be affected by individual circumstances 4,5. According to a literature review, 25% to 40% of EDS cases are caused by other sleep problems 8.
The literature presents varying EDS prevalence rates among adolescents. A longitudinal study conducted in China, evaluating EDS in a sample of 7,072 adolescents with average age of around 14 years, identified EDS prevalence of 21.1% among adolescents 9. A Brazilian study conducted with adolescents aged 10-16 years from public schools identified EDS prevalence of 52.1% 10. In a study conducted with Argentine adolescents aged 12-18 years, the EDS prevalence found was 71% 7. These studies, together with Brazilian systematic reviews that compared methodologies, instruments and cutoff points of studies involving EDS and adolescents 11,12, reinforce in their conclusions the need for continued investigations given the scarcity of studies on EDS among adolescents. Thus, considering that sleep plays a fundamental role for the full development of adolescents and that EDS represents a public health problem, and in order to promote a healthier adolescence, the present study aimed to analyze EDS in relation to health risk behaviors among adolescents.
METHODS
Study design and participants
This study is part of the ELCAS Project: “Longitudinal Study on Adolescent Behavior regarding Physical Activity and Health”. The ELCAS Project was developed in two stages. The 1st stage (baseline) is an epidemiological, cross-sectional and analytical study, while the 2nd stage (follow-up) is a longitudinal and prospective study, carried out 24 months after the baseline. This article uses data from the baseline stage. The study followed recommendations of the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) 13,14 for observational studies and the Consensus-Based Checklist for Reporting of Survey Studies (CROSS) 15, with a document inserted in the Supplementary Material.
The study population consisted of adolescents of both sexes aged 14-19 years enrolled in the state public school system (urban and rural), who were attending the first year of high school in 2022 and 2023, in the municipality of Montes Claros – MG, Brazil. Located in the northern region of the state of Minas Gerais, Montes Claros had, in 2022, population of approximately 414,240 inhabitants 16.
Study variables and data sources
The dependent variable of this study was EDS, which came from the Pediatric Daytime Sleepiness Scale (PDSS) 17, validated for Brazilian adolescents in 2016 18. The instrument consists of eight multiple-choice questions that include questions related to the feeling of daytime sleepiness in routine situations, highlighting the frequency with which adolescents feel sleepy while performing school activities, as well as regarding mood, the need to sleep longer and to stay in bed beyond the scheduled time to get up in the morning. The response options follow the Likert scale and have score from 0 to 4 (except for the third question, which has reverse score): 0 = never; 1 = almost never; 2 = sometimes; 3 = often; 4 = always. The final sum of the response options can vary from a minimum of zero points to a maximum of 32 points, indicating greater presence of EDS as the final score increases (closer to 32). To categorize this variable, the study by Meyer et al. 19 was followed, which proposed 15 points as the cutoff point for the PDSS instrument 17, indicating the absence of EDS for values below 15.
The selection of independent variables was adapted from the theoretical model proposed by Lima et al. 20, namely: sex (male; female), self-declared skin color (white; black/brown/yellow/indigenous), school shift (night; morning; afternoon; full-time), study and work (no; yes), family income (high; medium; low), stages of behavior change (maintenance; action; preparation; contemplation; pre-contemplation), level of physical activity (active; insufficiently active; inactive), active commuting to school (yes; no), daily consumption of ultra-processed foods (no; yes), severe depressive symptoms (no; yes), smartphone addiction (no; yes), body image satisfaction (yes; no), excess body weight (no; yes) and abdominal obesity (no; yes).
Family income was measured using the Brazilian Economic Classification Criteria (CCEB) 21, which presents estimates of monthly household income for socioeconomic strata, classifying incomes as (from highest to lowest): A, B1, B2, C1, C2 and DE. For this study, incomes were categorized as high (A and B1), medium (B2, C1, C2) and low (DE). The stages of behavior change allow identifying individuals who wish to make changes in physical activity compared to those who are not willing to do so. For this instrument, stages are classified as follows: Pre-contemplation (there is no intention to practice physical activity); Contemplation (there is an intention to practice physical activity, but there is still no action); Preparation (there is an intention to practice physical activity and the individual intends to start it in the near future); Action (there is a change in behavior, but the practice time is shorter than six months); Maintenance (the behavior was acquired and maintained, with practice time longer than 6 months) 22.
The short-version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ), validated and translated for Brazilian adolescents in 2005, was used to verify the level of physical activity of adolescents 23. The classification followed recommendations from WHO 24 and the Ministry of Health 25, classifying adolescents as active (practicing at least 300 minutes of physical activity per week), insufficiently active (practicing less than 300 minutes of physical activity per week) and inactive (not practicing regular physical activity). To assess the consumption of ultra-processed foods, a questionnaire used in the National School Health Survey (PeNSE) 26 was applied, with questions related to diet, taking into account everything the participant consumed at home, at school and on the street in the seven days prior to data collection. The consumption of ultra-processed foods was defined as the daily consumption of at least one food group (soft drinks/sweets/fast food/processed foods) 27, with variable daily consumption of ultra-processed foods categorized as no and yes.
Depressive symptoms variable was assessed by the Depression, Anxiety and Stress Scale-21 (DASS-21) instrument, validated for Brazil in 2014 28. DASS-21 is an instrument that measures depression, anxiety and stress separately, consisting of 21 Likert-type questions with four answer options (0-1-2-3). The sum for each domain ranges from 0 to 21 and the final score is multiplied by two. Depressive symptoms (corresponding to items 3, 5, 10, 13, 16, 17 and 21) are classified into the following categories: normal (0 to 9), mild (10 to 13), moderate (14 to 20), severe (21 to 27) and extremely severe (28 or more). For this study, the severe depressive symptoms variable was dichotomously categorized as no (0 to 20) and yes (21 points or more). To assess smartphone addiction, the Smartphone Addiction Inventory (SPAI) instrument 29, validated for Brazil in 2016 30, was used. The scale includes 26 dichotomous items (1 = Yes; 0 = No), classifying smartphone addiction as no (≤ 8 points) and yes (≥ 9 points). Body image satisfaction was assessed using the Stunkard (1983) silhouette scale 31, validated for Brazil in 2006 32. The silhouette scale consists of 18 silhouettes of human figures, 9 male and 9 female, ranging from 1 (very thin) to 9 (very fat). Participants choose two images, one that most closely matches how they perceive themselves and the other that most closely matches how they would like to be. The score is calculated by the difference between the silhouette chosen as ideal and the current one, ranging from -8 to 8. Thus, body image satisfaction variable was categorized as no (values equal to zero) and yes (values different from zero).
Anthropometric variables of excess weight and abdominal obesity were addressed by collecting weight, height and waist circumference measurements, performed/collected by the researchers, in accordance with WHO recommendations 33 and the techniques used to obtain all measurements followed standardized procedures 34. Weight was measured using a calibrated digital scale (Digital Magna®), with participants in the center of the scale platform in an anatomical position, dressed in light clothing and barefoot. Height was measured using an individual stadiometer (Alturaexata®), with adolescents, barefoot, standing with their backs to the instrument. Excess weight was based on Body Mass Index (BMI) values according to the following formula: Weight (kg) / Height (m)². After defining this variable, BMI was categorized with values for sex and age based on cutoff points in percentiles, considering excess weight for the percentile ≥85 35. Waist circumference was measured using an inextensive and inelastic anthropometric tape, with adolescents dressed, lifting their shirts at the waist region, standing with their abdomen relaxed, arms relaxed at their sides, with the tape placed horizontally at the point of least waist curvature, between the iliac crest and the first costal arch 33, adopting cutoff points proposed by Taylor et al. 36, which identify abdominal obesity with waist circumference ≥80th percentile, considering the age and sex of adolescents.
Sampling and procedures
Based on a stratified list provided by the State Department of Education in 2022, Montes Claros - MG had 43 public high schools, totaling a population of 3,765 students enrolled in the first year of high school. Thus, the sample calculation was defined considering the following parameters: prevalence of 50%, confidence level of 95%, error of 3%, deff=1.5 and increment of 10% to compensate for possible losses, resulting in sample size of at least 1,373 adolescent students.
Data collection was carried out in two stages. In the first stage, by probability proportional to size, 20 schools were drawn, and in the second stage, by simple random sampling, classes were drawn. All students in the selected classes were invited to participate in the study. Thus, adolescents of both sexes, in the 1st year of high school, regularly enrolled in the state public education system of Montes Claros - MG in 2022 and 2023 participated in the study. Adolescents who were not present in the classroom at the time of data collection did not participate in the study.
After authorization for the research to be carried out by the 22nd Regional Education Superintendence of the city of Montes Claros - MG, data collection began in September 2022 in person at state public schools of Montes Claros and ended in December 2023. Initially, the data collection team was duly trained to carry out the data collection procedures, with the aim of standardizing the approach to adolescents and the application of questionnaires. A pilot study was carried out in one of the schools to detect possible discrepancies in the research instrument and to evaluate the average response time of the research instrument.
First, adolescents from the selected classes were visited by researchers who informed them about the aims of the research and invited them to participate. Secondly, after being informed about the research and having received the authorization duly signed by their parents and/or guardians, the questionnaire was administered. The average time to respond to the collection instrument was 40 minutes (according to the pilot study).
Statistical analysis
The collected data were double-entered, checked and analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences – SPSS® version 22.0. Descriptive and bivariate analyses were performed using Pearson\'s chi-square test to associate EDS with independent variables. Only variables that presented p-value <0.20 in the bivariate analysis were initially selected to compose the multiple model using Poisson Regression, with robust variance. The selected variables (p<0.20) were all entered together in the model and were removed one by one in decreasing order considering the p-value and the quality of the fit, remaining in the final model only variables that presented descriptive level below 5% (p<0.05). The magnitude of associations was estimated by the adjusted prevalence ratio (PR), 95% confidence interval (CI) and 5% significance level (α ≤ 0.05).
Sensitivity analysis
To reinforce the robustness of findings and ensure that potential confounding factors were not omitted, sensitivity test analyses were performed to confirm the results for variables that did not maintain statistical significance (p<0.005) in the Poisson Regression (considering that variables relevant to the topic under study were not maintained in the final multiple model). Thus, sensitivity tests were performed through new categorizations of variables and extra multiple model.
For the sensitivity analysis through new categorizations of variables, Poisson Regression was performed and all independent variables described in the study, with recategorization for self-reported skin color (white; black; brown; yellow; indigenous), family income (A; B1; B2; C1; C2; DE), level of physical activity (numerical), overweight (numerical) and abdominal obesity (numerical). The analysis of the extra theoretical model, through Binary Logistic Regression, was composed of all independent variables described in the main study. All these additional analyses are presented in the Supplementary Material.
Ethical aspects
The ELCAS Project was authorized by the State Secretariat of Education of Minas Gerais, approved by the Research Ethics Committee of the State University of Montes Claros - Unimontes in March 2022, under opinion No. 5.287.269. The study guaranteed the anonymity of adolescents and complied with Resolution No. 466 of 2012 of the National Health Council/Ministry of Health, which deals with research with human beings. The Project was funded by the Minas Gerais State Research Support Foundation - FAPEMIG, through Notice 001/2022 - Universal Demand No. APQ-00711-22.
RESULTS
Of the 3,765 adolescents eligible to participate in the study, 1,634 questionnaires were collected. Of these, 18 were removed due to errors in completing the questions. Thus, 1,616 adolescents were considered to remain in the research, distributed in 20 state schools (18 urban and 02 rural), with average age of 15.3 (±0.7) years. Among adolescents, about half were female (50.4%), 73.9% self-declared as having black/brown/yellow/indigenous skin color, the vast majority (95%) were enrolled in daytime shifts (full-time, morning and afternoon), approximately 80% had medium family income, more than 60% used active commuting to school, 31.3% consumed ultra-processed foods daily and body image dissatisfaction among adolescents was higher (71.1%) than body image satisfaction (28.9%). These and other data are presented in Table 1. Regarding the main study outcome, it was found that 72% (n=1,131) of adolescents presented EDS while the remaining 28% (n=440) did not present this condition (Table 1).
Data in Table 1 also included the bivariate analyses of independent variables in relation to EDS. In this analysis, variables that were associated at level of 20% were sex, self-reported skin color, school shift, stages of behavior change, level of physical activity, active commuting to school, daily consumption of ultra-processed foods, severe depressive symptoms, smartphone addiction and body image satisfaction, and were selected to initially compose the multiple model.
The final multiple model (Table 2) reveals that variables gender, study shift, stages of behavior change, daily consumption of ultra-processed foods, severe depressive symptoms, and smartphone addiction maintained statistically significant association with EDS among adolescents. There was higher prevalence of EDS among female adolescents (PR = 1.22; 95%CI 1.13 - 1.32; p<0.001) and those enrolled in the morning (PR = 1.35; 95%CI 1.10 - 1.65; p=0.004) and full-time (PR = 1.35; 95%CI 1.10 - 1.67; p=0.004) shifts, when compared to night shift students. Regarding the stages of behavior change for the practice of physical activity, there was higher prevalence of the pre-contemplation stage (no intention to practice physical activity) (PR = 1.15; 95%CI 1.03 - 1.28; p=0.012), when compared to adolescents in the maintenance phase (practicing regular physical activity). There was also higher prevalence of EDS among adolescents who consumed ultra-processed foods daily (PR = 1.09; 95%CI 1.02 - 1.16; p=0.009), who presented severe depressive symptoms (PR = 1.16; 95%CI 1.09 - 1.24; p<0.001) and among those who presented smartphones addiction (PR = 1.36; 95%CI 1.25 - 1.47; p<0.001).
The sensitivity analyses performed (Supplementary Material) showed consistent results, validating the accuracy of previously presented results.
Table 1
Table 2
DISCUSSION
This study aimed to identify, as main points, the prevalence and health risk factors associated with EDS among adolescent students in the city of Montes Claros, Minas Gerais, Brazil. High EDS prevalence (72%) was observed among adolescents, and this result was also observed in other studies contained in the international 7,9 and national literature 10,20. In the context of adolescence, sleep is of fundamental importance, since the quality of sleep of adolescents directly influences the healthy physical, behavioral, emotional, and cognitive development of these individuals 4.
As for the factors significantly associated with EDS, higher prevalence was obtained among girls, among adolescents in the morning or full-time school shifts, among those who were in the stage of behavior change of pre-contemplation for the practice of physical activity, who consumed ultra-processed foods daily, those with severe depressive symptoms, and those who presented smartphone addiction.
Regarding sex differences, the results of this study showed higher EDS prevalence among girls (PR=1.22), and the same association was found in other locations, such as in studies conducted with Portuguese 37 and Japanese 38 adolescents. Furthermore, Forest et al. 39 conducted a study with the aim of investigating sex differences regarding sleep and EDS in a sample of 731 adolescents. The results suggested greater impacts and greater negative interference in daytime functioning for adolescents, which appear to be more complex and multifactorial for girls than for boys. Some biologically based questions may help to understand the higher EDS prevalence among girls. According to a study that analyzed a sample of 3,001 female adolescents, it was found that menstrual pain is related to EDS 40. These results allow inferring that, since maturation in adolescence occurs differently for boys and girls, this condition ends up by contributing to girls presenting greater EDS.
Higher EDS prevalence was found among adolescents who attended morning and full-time shifts, when compared to those enrolled in the evening shift. In this sense, some studies have shown that the school class schedule influences different aspects related to sleep, including EDS 41,42. A literature review study aimed to address adolescent sleep indicates that delaying the start time of classes in the morning can be an efficient strategy to improve students\' sleep health 41. In an intervention study conducted in Brazil with the participation of 38 high school adolescents, which compared the effects of delaying the start time of classes by one hour over a three-week period, no significant change in the time of sleep onset was found, but such intervention prolonged sleep time, reflecting improvements in sleep patterns, subjective sleepiness and mood of adolescents 42.
Among adolescents under study, greater EDS associated with stages of behavior change for the practice of physical activity was also observed, with an association being observed among those who were in the pre-contemplation stage, when compared to adolescents who had been regularly practicing physical activity for at least six months (maintenance stage). Considering that the quality of sleep in adolescents is related to behavioral factors 20, in addition to the association with EDS, it is believed that the pre-contemplative stage of behavior change may represent a barrier to changing other healthy habits, considering that regular physical activity in adolescence is associated with better sleep patterns 43. A study conducted by Lima et al. 20 with Brazilian adolescents aged 18-19 years, evaluated, among other aspects, the relationship between modifiable behavioral risk factors and EDS in adolescents. In this study, association was found between physical inactivity and EDS, a result that is similar to that found in the present study. This finding highlights the association of this modifiable behavior with EDS, and in addition, it shows the confrontation with which it was found, in which adolescents in the pre-contemplative stage, who demonstrate resistance to changing their behaviors, presented greater EDS.
Higher prevalence of daily consumption of ultra-processed foods was associated with EDS among adolescents. A study conducted with Spanish adolescents aged 12-17 years demonstrated that those who had high adherence to the Mediterranean diet were more likely to meet sleep recommendations (OR = 1.52, 95% CI = 1.12-2.06) and less likely to report at least one sleep-related problem, in which EDS was included (OR = 0.56, 95% CI = 0.43-0.72) 44. Science has shed light on the benefits of adolescents adhering to the Mediterranean diet, which prioritizes the consumption of natural foods, such as whole grains, fruits, vegetables and legumes. This has been linked to multiple positive health outcomes, and specifically among adolescents, a relationship with better sleep quality, quality of life and also with academic performance has been observed 45-47.
Considering mental health problems, the results of this study showed that the presence of severe depressive symptoms was associated with higher EDS prevalence among adolescents, indicating similarity with a meta-analysis study carried out with 49 studies published between 2014 and 2020, which identified strong association between EDS and depressive symptoms 48. Another study also conducted with adolescents found association between depressive symptoms and sleepiness, pointing out that this association can be observed as a residual symptom of depression and as an important marker of the severity of this condition 49.
The use of smartphones, especially dependence on this electronic device, has also been shown to be a risk behavior for EDS. Different studies have evaluated the association between screen use and EDS 6,7,50. Specifically regarding smartphone use, a study carried out in Argentina included a sample of 1,257 adolescents aged 12-18 years and assessed the relationship between screen time, sleep characteristics, EDS and academic performance, demonstrating that screen use negatively affected nighttime sleep, daytime sleepiness and academic performance 7. A literature review study involving 26 articles conducted with adolescents identified that excessive use of digital screens remained associated with poor quality and shorter sleep duration, with the main consequences being nighttime awakenings, longer sleep latency and daytime sleepiness, highlighting especially the influence of cell phone use before bedtime on these results 6.
Regarding sensitivity analyses, it was possible to observe with the results found that even when recategorizing variables, income, excess weight and abdominal obesity did not maintain statistical significance at 20% level in the bivariate analysis. However, variables skin color and physical activity were statistically significant in relation to sleep in the bivariate analysis (p<0.20), but similarly to the multiple model of the study, they did not remain statistically significant in the final model of the sensitivity test, in which the same variables of the main model remained significant.
Regarding the sensitivity analysis through Binary Logistic Regression, the result of the final multiple model was almost the same, with all variables contained in the main model remaining in the model and, in addition to variable body image satisfaction. This variable indicated that adolescents who were dissatisfied with their body image were more likely of having excessive daytime sleepiness (OR=1.37; 95%CI 1.01-1.85; p=0.041). Thus, the sensitivity analysis was elaborated with the intention of demonstrating that, even with other types of approaches, the resulting variables associated with excessive daytime sleepiness among adolescents are not an effect of the analysis but rather of the variable of interest.
Some limitations should be mentioned to better interpret the results of this study. The use of an indirect method with the application of a self-reported questionnaire answered by adolescents is characterized as a limitation. In addition, the research was conducted only with first-year high school students from public schools in the city of Montes Claros - MG, which could restrict the results to other populations, such as students from private schools or other locations in Brazil, who have characteristics different from the northern region of Minas Gerais. However, the study was constructed with variables from validated and prestigious instruments in literature, including the dependent variable EDS and other independent variables. Study strengths include its methodological rigor, the calibration of researchers and the physical collection of anthropometric data.
CONCLUSION
This study found significant EDS prevalence (72%) among first-year high school adolescents from public schools. Higher EDS prevalence was observed among girls, among adolescents enrolled in the morning or full-time shifts, those who were in the stage of behavior change of pre-contemplation for the practice of physical activity, who consumed ultra-processed foods daily, with severe depressive symptoms and those with smartphone addiction.
The results of this study confirmed that EDS has multifactorial causes, with regard to the association of behavioral, environmental and emotional factors. In addition to theoretical issues, it is expected that these findings can support interventions that aim to seek better quality of sleep in adolescence and, consequently, the construction of a healthier society. To this end, interdisciplinary actions can be implemented, in a joint action between the scientific community, families and governments, in order to provide better social, physical and mental development for adolescents.
ACKNOWLEDGMENTS
The authors would like to thank adolescents for their participation, the support of the Office of the Vice-Rector for Graduate Studies at Unimontes, FAPEMIG for funding the research and for the research incentive grant to Silva, RRV, and CNPq for the productivity grant to Haikal, DS.
REFERENCES
1. Leger D, Stepnowsky C. The economic and societal burden of excessive daytime sleepiness in patients with obstructive sleep apnea. Sleep Med Rev 2020; 51:101275.
2. Pérez-Carbonell L, Mignot E, Leschziner G, Dauvilliers Y. Understanding and approaching excessive daytime sleepiness. Lancet, 2022; 400(10357): 1033-1046.
3. Illingworth G. The challenges of adolescent sleep. Interface Focus 2020; 10(3):20190080.
4. Mason GM, Lokhandwala S, Riggins T, Spencer RM. Sleep and human cognitive development. Sleep Med Rev 2021; 57:101472.
5. Poza JJ, Pujol M, Ortega-Albás JJ, Romero O. Melatonin in sleep disorders. Neurología 2022; 37(7):575-585.
6. Silva SSD, Silveira MACD, Almeida HCRD, Nascimento MCPD, Santos MAMD, Heimer MV. Uso de telas digitais por adolescentes e associação com a qualidade do sono: uma revisão sistemática. Cad Saúde Pública 2022; 38, e00300721.
7. Pérez-Chada D, Bioch SA, Schönfeld D, Gozal D, Perez-Lloret S, Sleep in Adolescents Collaborative study group. Screen use, sleep duration, daytime somnolence, and academic failure in school-aged adolescents. Plos One 2023; 18(2):e0281379.
8. Bruni O. Approach to a sleepy child: Diagnosis and treatment of excessive daytime sleepiness in children and adolescents. Euro J Pediatric Neurol, 2023; 42: 97-109.
9. Liu ZZ, Jia CX, Liu X. Excessive daytime sleepiness mediates the relationship between insomnia symptoms and suicidal behavior in adolescents. Sleep 2022; 45(11): zsac221.
10. Anacleto TS, Borgio JGF, Louzada FM. Daytime sleepiness in elementary school students: the role of sleep quality and chronotype. Rev Saúde Pública 2022; 56: 63.
11. Meyer C, Ferrari GJ, Barbosa DG, Andrade RD, Pelegrini A, Felden ÉPG. Análise da sonolência diurna em adolescentes por meio da pediatric daytime sleepiness scale: revisão sistemática. Rev Paul Pediatr 2017; 35:351-360.
12. Bajerski AE, Jesus ICD, Menezes-Junior FJD, Leite N. Instruments for assessment of excessive daytime sleepiness in Brazilian children and adolescents: Systematic review. Rev Paul Pediatr 2022; 40: e2020230.
13. Von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP, et al. The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) statement: guidelines for reporting observational studies. J Clin Epidemiol. 2008; 61(4):344-9.
14. Malta M, Cardoso LO, Bastos FI, Magnanini MMF, Silva CMFP. STROBE initiative: guidelines on reporting observational studies. Rev Saude Publica 2010; 44(3): 559-565.
15. Sharma A, Minh DNT, Luu LTT, Nam NH, Ng SJ, Abbas KS, et al. A Consensus-Based Checklist for Reporting of Survey Studies (CROSS). J Gen Intern Med. 2021; 36(10):3179-3187.
16. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Cidades e Estados. 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/mg/montes-claros.html
17. Drake C, Nickel C, Burduvali E, Roth T, Jefferson C, Badia P. The pediatric daytime sleepiness scale (PDSS): sleep habits and school outcomes in middle-school children. Sleep 2003; 26(4):455-458.
18. Felden ÉP, Carniel JD, Andrade RD, Pelegrini A, Anacleto TS, Louzada FM. Translation and validation of the pediatric daytime sleepiness scale (PDSS) into Brazilian Portuguese. J Pediatr 2016; 92:168-173.
19. Meyer C, Barbosa DG, Junior GJF, Andrade RD, Silva DAS, Pelegrini A, Felden ÉPG. Proposal of cutoff points for pediatric daytime sleepiness scale to identify excessive daytime sleepiness. Chronobiol Int 2018; 35(3): 303-311.
20. Lima RJCP, Batalha MA, Ribeiro CCC, Lima Neto PM, Silva AAMD, Batista RFL. Fatores de risco comportamentais modificáveis para DNT e sono em adolescentes brasileiros. Rev Saúde Pública 2023; 57: 60.
21. Associação Brasileira de Estudos Populacionais (ABEP). Critério Brasil. 2022. Disponível em: https://www.abep.org/criterio-brasil
22. Dumith SDC, Domingues MR, Gigante DP. Estágios de mudança de comportamento para a prática de atividade física: uma revisão da literatura. Rev Bras Cineant Des Hum 2008; 10(3):301-307.
23. Guedes DP, Lopes CC, Guedes JERP. Reprodutibilidade e validade do Questionário Internacional de Atividade Física em adolescentes. Rev Bras Med Esporte 2005; 11:151-158.
24. Organização Mundial da Saúde (OMS). Diretrizes da OMS Para atividade física e comportamento sedentário. 2020. Disponível em: https://ws.santabarbara.sp.gov.br/instar/esportes/downloads/guia_AF_OMS.pdf
25. Brasil. Guia de atividade física para a população brasileira. 2022. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf
26. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar - 2015. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística; 2016.
27. Monteiro CA, Cannon G, Moubarac JC, Levy RB, Louzada MLC, Jaime PC. The UN Decade of Nutrition, the NOVA food classification and the trouble with ultra-processing. Public Health Nutr 2018; 21:5-17.
28. Vignola RCB, Tucci AM. Adaptation and validation of the depression, anxiety and stress scale (DASS) to Brazilian Portuguese. J Affect Disor 2014; 155:104-109.
29. Lin YH, Chang LR, Lee YH, Tseng HW, Kuo TB, Chen SH. Development and validation of the Smartphone Addiction Inventory (SPAI). PloS One 2014; 9(6): e98312.
30. Khoury JM. Tradução, adaptação e validação de uma versão brasileira do inventário de dependência de smartphone (SPAI Para o rastreamento de dependência de smartphone [dissertação]. Belo Horizonte (MG): Universidade Federal de Minas Gerais; 2016.
31. Stunkard AJ, Sorensen T, Schulsinger F, Kety SS, Rowland LP, Sidman RL, Matthysse SW. Use of theDanish Adoption Register for the study of obesity and thinness. Genetics Neurol Psy Disor 1983; 115-120.
32. Scagliusi FB, Alvarenga M, Polacow V, Cordás TA, Queiroz GKO. Concurrent and discriminant validity of the Stunkard’s figure rating scale adapted into Portuguese. Appetite 2006; 47:77-82.
33. World Health Organization (WHO). Physical status: the use and interpretation of anthropometry: a report of a WHO expert committee. Geneva: 1995.
34. Lohman TG, Roche AF, Martorell R. Anthropometric standardization reference manual: Human Kinetics. Champaign: 1988.
35. WHO. World Health Organization. BMI-for-age (5-19 years). Washington. World Health Organization. 2007.
36. Taylor RW, Jones IE, Williams SM, Goulding A. Evaluation of waist circumference, waist-to-hip ratio, and the conicity index as screening tools for high trunk fat mass, as measured by dual-energy X-ray absorptiometry, in children 3-19y. Am J Clin Nutr 2000; 72:490-5
37. Pucci S, Almeida AC, Pereira MG. Health Behaviors and Sleep Quality in Portuguese Adolescents: The Moderating Role of Age and Gender. Clinic Health 2024; 35(1): 5-12.
38. Sasawaki Y, Inokawa H, Obata Y, Nagao S, Yagita K. Association of social jetlag and eating patterns with sleep quality and daytime sleepiness in Japanese high school students. J Sleep Research 2023; 32(2): e13661.
39. Forest G, Gaudreault P, Michaud F, Green-Demers I. Gender differences in the interference of sleep difficulties and daytime sleepiness on school and social activities in adolescents. Sleep Medic 2022; 100: 79-84.
40. Dong QY, Yang XF, Liu BP, Zhang YY, Wan LP, Jia CX. Menstrual pain mediated the association between daytime sleepiness and suicidal risk: A prospective study. J Affect Disord 2023; 328: 238-244.
41. Mousavi Z, Troxel WM. Later school start times as a public health intervention to promote sleep health in adolescents. Cur Sleep Medic Reports 2023; 9(3): 152-160.
42. Araújo LBG, Bianchin S, Pedrazzoli M, Louzada FM, Beijamini F. Multiple positive outcomes of a later school starting time for adolescents. Sleep Health 2022; 8(5): 451-457.
43. Bello B, Mohammed J, Useh U. Effectiveness of physical activity programs in enhancing sleep outcomes among adolescents: a systematic review. Sleep Breath 2-23; 27(2): 431-439.
44. López-Gil JF, Smith L, Victoria-Montesinos D, Gutiérrez-Espinoza H, Tárraga-López PJ, Mesas AE. Mediterranean dietary patterns related to sleep duration and sleep-related problems among adolescents: the EHDLA study. Nutrients 2023; 15(3): 665.
45. Romero-Robles MA, Ccami-Bernal F, Ortiz-Benique ZN, Pinto-Ruiz DF, Benites-Zapata VA, Patiño DC. Adherence to Mediterranean diet associated with health-related quality of life in children and adolescents: a systematic review. BMC Nutrition 2022; 8(1):57.
46. Boraita RJ, Alsina DA, Ibort EG, Torres JMD. Factors associated with adherence to a Mediterranean diet in adolescents from La Rioja (Spain). Bri J Nutrition 2022; 128(7):1425-1432.
47. Rosi A, Giopp F, Milioli G, Melegari G, Goldoni M, Parrino L, Scazzina F. Weight status, adherence to the Mediterranean diet, physical activity level, and sleep behavior of Italian junior high school adolescents. Nutrients 2020; 12(2):478.
48. O\'Callaghan VS, Couvy-Duchesne B, Strike LT, McMahon KL, Byrne EM, Wright MJ. A meta-analysis of the relationship between subjective sleep and depressive symptoms in adolescence. Sleep Med 2021; 79:134-144.
49. Boz S, Lanquart JP, Mungo A, Delhaye M, Loas G, Hein M. Risk of excessive daytime sleepiness associated to major depression in adolescents. Psy Quarterly 2021; 92(4):1473-1488.
50. Burnell K, Garrett SL, Nelson BW, Prinstein MJ, Telzer EH. Daily links between objective smartphone use and sleep among adolescents. J Adolescence 2024; 96: 1171-1181.
Como
Citar
Souza e Silva, N.S, Soares, K.T, Haikal, D.S, Silva, R.R.V. SONOLÊNCIA DIURNA EXCESSIVA E COMPORTAMENTOS DE RISCO PARA A SAÚDE ENTRE ADOLESCENTES: ESTUDO DE BASE POPULACIONAL. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2025/fev). [Citado em 02/04/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/sonolencia-diurna-excessiva-e-comportamentos-de-risco-para-a-saude-entre-adolescentes-estudo-de-base-populacional/19500?id=19500