0133/2023 - A LITERACIA EM SAÚDE NO CHATGPT: EXPLORANDO O POTENCIAL DE USO DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA A ELABORAÇÃO DE TEXTOS ACADÊMICOS A LITERACIA EM SAÚDE NO CHATGPT: EXPLORANDO O POTENCIAL DE USO DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA A ELABORAÇÃO DE TEXTOS ACADÊMICOS
O presente estudo buscou conhecer as principais características das respostas geradas pela ferramenta ChatGPT a consultas sobre um tema emergente na literatura acadêmica de língua portuguesa – a literacia em saúde –, assim como discutir de que forma tais evidências podem contribuir para uma melhor compreensão sobre os limites e os desafios relacionados ao uso de Inteligência Artificial (IA) para a construção do conhecimento acadêmico. Trata-se de um estudo descritivo e exploratório, baseado em consultas ao ChatGPT, a partir de cinco perguntas disparadoras, feitas em sequência, nas línguas portuguesa (Brasil) e inglesa, com níveis de complexidade linguística crescentes. A análise dos resultados evidenciou uma ampla perspectiva para o uso de tecnologias baseadas em IA, como o ChatGPT, uma ferramenta disponibilizada de forma ampla e irrestrita, com uma interface intuitiva e simples, que se mostrou capaz de gerar textos coerentes, estruturados, em linguagem natural. Considerando o fenômeno do produtivismo acadêmico, associado a uma tendência crescente de má conduta profissional, sobretudo o plágio, coloca-se necessidade de um olhar ainda mais cuidadoso sobre o processo de produção e divulgação do conhecimento científico mediado por tecnologias de IA.
Palavras-chave:
letramento em saúde; inteligência artificial; comunicação acadêmica; ética na publicação científica.
Abstract:
The study aimed to identify and analyze the constitutive components of texts generated by ChatGPT to consultations on an emerging topic in the Portuguese language academic literature – literacia em saúde (health literacy) - as well as discussing how such evidence can contribute to a better understanding of the limits and the challenges regarding the use of artificial intelligence (AI) in academic writing. This is a descriptive, exploratory study based on ChatGPT consultationsfive firing questions, made in sequence, in Portuguese and English, with increasing levels of linguistic complexity. The analysis of the results showed a wide perspective for the use of AI technologies, such as ChatGPT, a largely available and unrestricted tool, with an intuitive and simple interface that could generate coherent, structured texts in natural language. Considering the phenomenon of academic productivism, associated with a growing tendency of professional misconduct, especially plagiarism, there is a need for an even more careful look at the process of academic writing and scientific knowledge dissemination, particularly when mediated by AI technologies.
Keywords:
Health Literacy; artificial intelligence; Academic Communication; Ethics in the scientific publication.
A LITERACIA EM SAÚDE NO CHATGPT: EXPLORANDO O POTENCIAL DE USO DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA A ELABORAÇÃO DE TEXTOS ACADÊMICOS
Resumo (abstract):
The study aimed to identify and analyze the constitutive components of texts generated by ChatGPT to consultations on an emerging topic in the Portuguese language academic literature – literacia em saúde (health literacy) - as well as discussing how such evidence can contribute to a better understanding of the limits and the challenges regarding the use of artificial intelligence (AI) in academic writing. This is a descriptive, exploratory study based on ChatGPT consultationsfive firing questions, made in sequence, in Portuguese and English, with increasing levels of linguistic complexity. The analysis of the results showed a wide perspective for the use of AI technologies, such as ChatGPT, a largely available and unrestricted tool, with an intuitive and simple interface that could generate coherent, structured texts in natural language. Considering the phenomenon of academic productivism, associated with a growing tendency of professional misconduct, especially plagiarism, there is a need for an even more careful look at the process of academic writing and scientific knowledge dissemination, particularly when mediated by AI technologies.
Palavras-chave (keywords):
Health Literacy; artificial intelligence; Academic Communication; Ethics in the scientific publication.
Peres, F.. A LITERACIA EM SAÚDE NO CHATGPT: EXPLORANDO O POTENCIAL DE USO DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL PARA A ELABORAÇÃO DE TEXTOS ACADÊMICOS. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2023/mai). [Citado em 22/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-literacia-em-saude-no-chatgpt-explorando-o-potencial-de-uso-de-inteligencia-artificial-para-a-elaboracao-de-textos-academicos/18759?id=18759&id=18759