0633/2013 - Antidepressivos: uso, adesão e conhecimento entre estudantes de medicina Antidepressants: use, adherence and knowledge among medical students
• Aline Granada Ribeiro - Ribeiro, AG - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - <aline_r@yahoo.com> +
Coautor(es):
• Carlos Renato Tirapelli - Tirapelli, C.R. - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - <crtirapelli@eerp.usp.br>
• Kátia Colombo Marchi - Marchi, K.C. - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - <katinha_enf.usp@hotmail.com>
• Adriana Inocenti Miasso - Miasso, A.I. - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - <amiasso@eerp.usp.br>
• Ligiane Paula da Cruz - Cruz, L.P. - Ribeirão Preto, SP - Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - <ligianepaula@gmail.com>
Área Temática:
Saúde Mental
Resumo:
Este estudo avaliou em estudantes de medicina que usam antidepressivos, o grau de adesão e conhecimento relacionados ao medicamento e opinião sobre a importância da orientação no tratamento. Trata-se de estudo transversal e descritivo, realizado em uma Faculdade de Medicina pública paulista. Dos 289 alunos entrevistados, 33 (11,4%) utilizam ou já utilizaram antidepressivos, sendo a fluoxetina o mais prescrito. O enfermeiro não foi citado como responsável pela orientação sobre o antidepressivo. Embora a maioria dos estudantes tenha recebido orientações sobre antidepressivo, a maioria não aderia ao mesmo havendo, ainda, dúvidas quanto ao seu uso. Houve associação estatisticamente significativa quanto ao consumo de outros medicamentos além do antidepressivo e presença de efeitos colaterais e quanto ao aumento da dose sem consulta médica e presença dos referidos efeitos. São necessárias ações para valorização do ensino da psicofarmacologia na formação do profissional de medicina e para maior articulação entre teoria e prática profissional.
Palavras-chave:
Antidepressivos
Enfermagem Psiquiátrica
Estudantes de Medicina
Abstract:
This study assessed medical students who use antidepressants, degree of adherence and drug-related knowledge and opinions about the importance of guidance in treatment. It is a cross-sectional descriptive study, carried out in a public Medical School in the state of Sao Paulo, Brazil. Of the 289 students interviewed, 33 (11.4%) use or have already used antidepressants, being the fluoxetine the most prescribed. Nurse was not named as responsible for guidance on antidepressant. Although most students have received guidance on antidepressant, they did not adhere to treatment, having still doubts regarding how to use it. There was a statistically significant association regarding consumption of other drugs and side-effects presence; and increase of the dosage without medical consultation and presence of these effects. Actions are necessary for the valuating of the teaching of psychopharmacology in the formation of medical professional and for greater articulation between theory and practice.
Keywords:
Antidepressants
Psychiatric Nursing
Medical Students
Antidepressants: use, adherence and knowledge among medical students
Resumo (abstract):
This study assessed medical students who use antidepressants, degree of adherence and drug-related knowledge and opinions about the importance of guidance in treatment. It is a cross-sectional descriptive study, carried out in a public Medical School in the state of Sao Paulo, Brazil. Of the 289 students interviewed, 33 (11.4%) use or have already used antidepressants, being the fluoxetine the most prescribed. Nurse was not named as responsible for guidance on antidepressant. Although most students have received guidance on antidepressant, they did not adhere to treatment, having still doubts regarding how to use it. There was a statistically significant association regarding consumption of other drugs and side-effects presence; and increase of the dosage without medical consultation and presence of these effects. Actions are necessary for the valuating of the teaching of psychopharmacology in the formation of medical professional and for greater articulation between theory and practice.
Palavras-chave (keywords):
Antidepressants
Psychiatric Nursing
Medical Students