EN PT

Artigos

0107/2020 - Evaluation of quality indicators for management of the National School Feeding Program in Brazil: A systematic review
Avaliação de indicadores de qualidade da gestão do Programa Nacional de Alimentação Escolar no Brasil: Uma revisão sistemática

Autor:

• Daniela Bicalho - Bicalho, D - <bicalhodaniela@gmail.com>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4484-6975

Coautor(es):

• Thanise Sabrina Souza Santos - Santos, T.S.S. - Viçosa, MG - <thanisesouza@gmail.com>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4087-1815

• Betzabeth Slater - SLATER, B. - <bslater@usp.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2511-1770

• Tácio Mendonça Lima - Lima, T.M - <taciolima@ufrrj.br>
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4395-2098



Resumo:

Objetivo:Identificar estudos que desenvolveram indicador de qualidade para gestão do Programa Nacional de Alimentação Escolar - PNAE, e avaliar criticamente as propriedades de seus instrumentos. Métodos: Revisão sistemática utilizando Scopus, Lilacs, Pubmed e Web of Science para coleta de dados. A busca foi limitada aos estudos realizados entre 2009 e 2019. A estratégia de pesquisa incluiu termos relacionados à alimentação escolar, avaliação de programas e indicador. Os indicadores foram avaliados pelo instrumento Avaliação de Indicadores por Pesquisa e Avaliação. Resultados: A pesquisa identificou 1.355 estudos, dos quais 14 eram registros potencialmente relevantes e 10 preencheram os critérios de inclusão. A maioria dos estudos utilizou uma revisão de literatura com técnicas de consenso no desenvolvimento do instrumento e um formato de matriz para avaliar o PNAE. Nenhum estudo apresentou evidência de validade do instrumento. A qualidade dos indicadores variou bastante. As melhores pontuações foram obtidas nos domínios \"Finalidade, relevância e contexto organizacional\" (93%), seguido de “Envolvimento das partes interessadas” (72%), \"Evidência, formulação e uso adicionais\" (46%) e“Evidencia científica” (44%).Conclusões: Esta revisão encontrou lacunas na metodologia de estudos que desenvolveram indicadores de qualidade da gestão do PNAE. O desenvolvimento futuro desses instrume

Palavras-chave:

alimentação escolar, avaliação de programas, indicador.

Abstract:

Objective:To identify studies that developed quality indicatorfor the management of theNational School Feeding Program (PNAE, in Brazilian context)andto critically appraise theproperties of their instruments.Methods:Systematic review using Scopus, Lilacs, Pubmed and Web of Science for data collection. The search was limited to studies between 2009 and 2019.The search strategy included search terms related to school feeding, program evaluation, and indicator. The indicators were evaluatedusing the Appraisal of Indicators through Research and Evaluation instrument.Results:The search identified 1,355 studies, of which 14 were potentially relevant records and 10 met the inclusion criteria.Most studies used a literature review with consensus techniquesin the development of the instrument and a framework format to evaluate the PNAE.None of them presentedevidence of validity of the instrument. The qualityof the indicators variedwidely.The highest level was achieved on the domain ‘Purpose, relevance and organizational context’ (93%), followed by ‘Stakeholder involvement’ (72%), ‘Additional evidence, formulation and usage’ (46%), and‘Scientific evidence’ (44%).Conclusions:Thisreview foundgapsin the methodology of studies that had developedquality indicators forthe management of PNAE.Future development of these instruments should includevalidity evidence.

Keywords:

school feeding, program evaluation, indicator

Conteúdo:

Acessar Revista no Scielo

Outros idiomas:







Como

Citar

Bicalho, D, Santos, T.S.S., SLATER, B., Lima, T.M. Evaluation of quality indicators for management of the National School Feeding Program in Brazil: A systematic review. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2020/mai). [Citado em 28/12/2024]. Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/evaluation-of-quality-indicators-for-management-of-the-national-school-feeding-program-in-brazil-a-systematic-review/17589?id=17589&id=17589

Últimos

Artigos



Realização



Patrocínio