0041/2017 - Integração ensino-serviço no contexto das escolas médicas brasileiras: revisão integrativa Teaching-service integration in the context of Brazilian medical schools: integrative review
• Luis Fernando Boff Zarpelon - Zarpelon, Luis Fernando Boff - Universidade Federal da Integracao Latino-Americana, Medicina - <luis.zarpelon@unila.edu.br>
Coautor(es):
• Nildo Alves Batista - Batista, N.A. - Universidade Federal de São Paulo, Departamento de Ciências da Saúde - <nabatista11@gmail.com>
• Maria Leandra Terencio - Terencio, Maria Leandra - Universidade Federal da Integracao Latino-Americana, Medicina - <maria.terencio@unila.edu.br>
Área Temática:
Educação em Saúde
Resumo:
Este trabalho teve por objetivo caracterizar a trajetória histórica, incluindo os avanços e desafios, da integração ensino-serviço no processo de formação médica. Diante deste contexto, por meio de estudos científicos indexados em bases de dados, foi realizada uma revisão crítica da literatura a partir da busca por trabalhos considerados referência até o momento atual. A maioria dos artigos consultados trata de material referencial sobre o tema publicado em periódicos científicos indexados nas bases de dados da Biblioteca Virtual da Saúde. A busca evidenciou que foi a partir da década de 70 que o país passou por experiências transformadoras nos campos da saúde e educação e desde então, a integração ensino-serviço aproximou as universidades e as instituições de saúde por meio da reorganização do ensino e da assistência à saúde. Apesar dos avanços significativos principalmente na última década, ainda há desafios a serem superados na integração destes diferentes mundos, um deles é a criação e implementação de instrumentos de gestão como o Contrato Organizativo da Ação Pública Ensino Saúde (COAPES), capazes de suportar a complexidade deste processo.
Palavras-chave:
Educação MédicaPolíticas Públicas de SaúdeGestão em Saúde
Abstract:
The objective this article was to characterize the historical trajectory, including the advances and challenges, of the teaching-service integration in the medical training process. In this context, through scientific studies indexed in databases, a systematized critical review of the literature was performed based on the search for works considered reference until the present moment. Most of the articles consulted were referential material on the topic published in scientific journals indexed in the databases of the Virtual Health Library. It was from the 70‘s that the country underwent transformative experiences in the fields of health and education and since then, the teaching-service integration has brought universities and health institutions closer together through reorganization of teaching and health care. Among the challenges to overcome in the integration of these different worlds is the creation and implementation of management tools such as the Organizing Contract for Public Health Education Action (COAPES), capable of withstanding the complexity of this process.
Keywords:
Medical EducationPublic Health PolicyHealth Management
Teaching-service integration in the context of Brazilian medical schools: integrative review
Resumo (abstract):
The objective this article was to characterize the historical trajectory, including the advances and challenges, of the teaching-service integration in the medical training process. In this context, through scientific studies indexed in databases, a systematized critical review of the literature was performed based on the search for works considered reference until the present moment. Most of the articles consulted were referential material on the topic published in scientific journals indexed in the databases of the Virtual Health Library. It was from the 70‘s that the country underwent transformative experiences in the fields of health and education and since then, the teaching-service integration has brought universities and health institutions closer together through reorganization of teaching and health care. Among the challenges to overcome in the integration of these different worlds is the creation and implementation of management tools such as the Organizing Contract for Public Health Education Action (COAPES), capable of withstanding the complexity of this process.
Palavras-chave (keywords):
Medical EducationPublic Health PolicyHealth Management
Zarpelon, Luis Fernando Boff, Batista, N.A., Terencio, Maria Leandra. Integração ensino-serviço no contexto das escolas médicas brasileiras: revisão integrativa. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2017/Fev). [Citado em 05/11/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/integracao-ensinoservico-no-contexto-das-escolas-medicas-brasileiras-revisao-integrativa/16087?id=16087&id=16087