0149/2021 - “Namorar é só sofrência”: violências na relação afetivo-sexual de adolescentes de uma escola na região Costa Verde (RJ) “Datings equals heartbreak”: violence in the affective – sexual relationships of adolescents in a school in the Costa Verde (RJ).
O presente trabalho é resultado de uma pesquisa de mestrado que objetivou compreender como as violências nas relações afetivo-sexuais na adolescência são significadas por estudantes de uma escola estadual da região Costa Verde do Rio de Janeiro. O corpus da pesquisa deriva da observação participante no espaço escolar e de entrevistas em profundidade com 3 moças e 3 rapazes entre 18 e 24 anos. Os eixos de análise foram: as trajetórias afetivo-sexuais, as experiências que envolvem algum tipo de ação violenta no relacionamento e as agências diante dos conflitos. Os resultados revelam que as violências fazem parte do cotidiano e reforçam a dicotomia vítima e agressor. As interpretações da violência são divididas em dois sistemas, a “sofrência” e “ações violentas graves”, essas compreensões interferem no reconhecimento da violência e em suas agências. A reprodução de padrões sociais de gênero contribui para a manutenção de hierarquias e desigualdades que atingem a moças e rapazes de diferentes formas. O silenciamento a respeito do tema contribui para a invisibilidade da violência no relacionamento e consequentemente a não procura de cuidado junto aos serviços de saúde. É posto como desafio a expansão de estudos que possibilitem compreender melhor a violência nas relações afetivo-sexuais de adolescentes.
Palavras-chave:
Adolescência. Namoro. Violência.
Abstract:
This work is the result of a master\'s research that aimed to understand how violence in affective-sexual relationships in adolescence is perceived by students of a public school in Costa Verde, region of the state of Rio de Janeiro. The research corpus derivesparticipant observation in the school space, and in-depth interviews with 3 girls and 3 boys between 18 and 24 years of age. The privileged axes of analysis were: the affective-sexual trajectories, the experiences that involve some type of violent action in the relationship and the agencies of the adolescents facing conflicts. The results reveal that violence becomes part of everyday life, and reinforce the victim and aggressor dichotomy. Their interpretations are divided into two systems, “sofrência” (heartbreak) and “severe violent actions”, these understandings intervene in the recognition of violence and its agencies. The reproduction of social gender patterns contributes to the maintenance of hierarchies and inequalities that affect girls and boys in different ways. Silence on the topic, contributes to the invisibility of violence in the relationship and, consequently, the lack of care with health services. The challenge is to expand studies that make it possible to better understand violence in adolescent affective-sexual relationships.
“Datings equals heartbreak”: violence in the affective – sexual relationships of adolescents in a school in the Costa Verde (RJ).
Resumo (abstract):
This work is the result of a master\'s research that aimed to understand how violence in affective-sexual relationships in adolescence is perceived by students of a public school in Costa Verde, region of the state of Rio de Janeiro. The research corpus derivesparticipant observation in the school space, and in-depth interviews with 3 girls and 3 boys between 18 and 24 years of age. The privileged axes of analysis were: the affective-sexual trajectories, the experiences that involve some type of violent action in the relationship and the agencies of the adolescents facing conflicts. The results reveal that violence becomes part of everyday life, and reinforce the victim and aggressor dichotomy. Their interpretations are divided into two systems, “sofrência” (heartbreak) and “severe violent actions”, these understandings intervene in the recognition of violence and its agencies. The reproduction of social gender patterns contributes to the maintenance of hierarchies and inequalities that affect girls and boys in different ways. Silence on the topic, contributes to the invisibility of violence in the relationship and, consequently, the lack of care with health services. The challenge is to expand studies that make it possible to better understand violence in adolescent affective-sexual relationships.
Carvalhaes, R de S., Cárdenas, C. M. M.. “Namorar é só sofrência”: violências na relação afetivo-sexual de adolescentes de uma escola na região Costa Verde (RJ). Cien Saude Colet [periódico na internet] (2021/abr). [Citado em 02/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/namorar-e-so-sofrencia-violencias-na-relacao-afetivosexual-de-adolescentes-de-uma-escola-na-regiao-costa-verde-rj/18048?id=18048