0465/2010 - Perceptions of dental students regarding dentistry, the job market and the public healthcare system - REAPRESENTAÇÃO
Percepções dos estudantes de odontologia sobre a Odontologia, Mercado de trabalho e Sistema Único de Saúde
Autor:
• Simone de Melo Costa - Costa, S.M. - MONTES CLAROS - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS - UNIMONTES - <smelocosta@gmail.com>ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9990-9083
Área Temática:
Não CategorizadoResumo:
O objetivo foi analisar as percepções dos estudantes do Curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes, quanto à Odontologia, Mercado de trabalho e o Sistema Único de Saúde (SUS). Optou-se pela triangulação de métodos utilizando questionário auto-aplicado e entrevista. Os dados quantitativos foram submetidos à análise univariada e multivariada pela Regressão de Poisson considerando p<0,05. Para abordagem qualitativa utilizou-se a análise de conteúdo. A maioria destacou o SUS como expectativa de trabalho, afirmou que o Curso capacita para o mercado uma vez que a proposta curricular integra ensino-serviço, afirmou ser favorável à maior vivência no SUS e não faria as disciplinas da Saúde Coletiva se fossem optativas. Concluiu-se que, o contato com o contexto social através da integração ensino-serviço, nos períodos avançados do Curso, contribuiu para desenvolver novas competências e habilidades profissionais para o trabalho no setor público, já que a Saúde Coletiva e os princípios do SUS é que embasam essa integração. No entanto, há contradições nas percepções dos estudantes, que pouco valorizam as disciplinas de Saúde Coletiva, as quais embasam a integração ensino-serviço.Palavras-chave: Odontologia, Estudantes de Odontologia, Percepção
Abstract:
The aim was to analyze the perceptions of dental students from the State University of Montes Claros, Brazil, regarding dentistry, the job market and the public healthcare system. For this, a triangulation method was employed, using a self-administered questionnaire and interviews. The quantitative data were submitted to univariate and multivariate analyses, using Poisson regression. Content analysis was used for the qualitative data. The majority reported expecting to obtain work in the public healthcare system; stated that the dental course prepares students for this market, as the curriculum integrates both teaching and service; reported being in favour of more experience in the public healthcare system; and said they would not take classes on Collective/Public Health if they were optional. Socio-demographic variables were independently associated with students’ perceptions. Contact with the social context through teaching/service integration in the advanced semesters of the dental course appears to contribute to the development of new professional skills for working in the public sector. However, the students’ perceptions revealed contradictions, considering the low value they attributed to the classes on Collective/Public Health and their perception of the public system as a residual job option.Key Words: Public Health Service, Dental Students, Perception