0213/2016 - Satisfação do usuário da atenção básica em saúde por regiões do brasil: 1º ciclo de avaliação externa do PMAQ-AB. User satisfaction of primary health care by brazilian regions: 1st cycle of the external evaluationPMAQ-AB.
• Ane Polline Lacerda Protasio - Protasio, Ane Polline Lacerda - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Pós-Graduação em Modelos de Decisão e Saúde - <anepolline@hotmail.com>
• Liliane dos Santos Machado - Machado, L. S. - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Departamento de Informática - <liliane@di.ufpb.br>
• Ana Maria Gondim Valença - Valença, A. M. G. - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Departamento de Clínica e Odontologia Social (DCOS) - <anamvalenca@gmail.com>
Área Temática:
Não Categorizado
Resumo:
O PMAQ-AB tem dentre suas diretrizes estimular a orientação dos serviços mediante as necessidades e a satisfação dos usuários. Este estudo objetiva identificar os principais fatores que influenciam na Satisfação do Usuário com os serviços de Atenção Básica por regiões do Brasil. Utilizando dados secundários do 1° Ciclo do PMAQ-AB, desenvolveu-se modelos de regressão logística por região tendo como variável dependente a satisfação do usuário (obtida por análise de agrupamento). Com base nos modelos obtidos, pode-se destacar que o usuário resolver seus problemas na US e sentir-se respeitado pelos profissionais de saúde são os fatores mais importantes, em todas as regiões do Brasil, referente à satisfação do usuário. Porém, podem-se destacar outros fatores por região: o horário de funcionamento (Nordeste); profissionais perguntarem pelos familiares (Norte); interesse dos profissionais sobre outras necessidades de saúde (Centro-Oeste); ser escutado sem ter hora marcada (Sul); e retirar suas dúvidas após a consulta (Sudeste). Conclui-se que os fatores influenciadores da satisfação dos usuários da AB variam de acordo com a região e estão relacionados principalmente com a qualificação do acesso, ao atendimento as necessidades dos usuários e aos aspectos do processo de trabalho.
Palavras-chave:
Atenção Primária à SaúdeAvaliação em SaúdeSatisfação do Usuário
Abstract:
The Program of Improving Access and Quality of Primary Care (PMAQ-AB) aimed to improve healthcare public service quality and satisfaction of health service users. This present work aims to identify the main factors that influence the user satisfaction of health services by regions of Brazil. By using the secondary datathe 1st cycle of PMAQ-AB, it was obtained logistic regression models by each regions of Brazil, considering the health service user satisfaction as dependent variable that was defined by cluster analysis. Based on models, the most important factors that were associated with user satisfaction in all Brazilian regions are the user attempt their problems within the health unit and feeling respected. Additionally, this present study also reveals the main factors per regions, namely: the health unit‘s operating hours meet user needs (northeast); professionals asked about family members (Midwest); professionals ask questions about other health needs (Central-West); to be attended without an appointment (South); and remove their doubts after consultation (Southeast). It can be concluded that the factors that influence the user satisfaction vary according to the considered region of Brazil and are mainly related to care access quality, to meet user needs and work process organization.
Keywords:
Primary Health CareHealth EvaluationConsumer Satisfaction
User satisfaction of primary health care by brazilian regions: 1st cycle of the external evaluationPMAQ-AB.
Resumo (abstract):
The Program of Improving Access and Quality of Primary Care (PMAQ-AB) aimed to improve healthcare public service quality and satisfaction of health service users. This present work aims to identify the main factors that influence the user satisfaction of health services by regions of Brazil. By using the secondary datathe 1st cycle of PMAQ-AB, it was obtained logistic regression models by each regions of Brazil, considering the health service user satisfaction as dependent variable that was defined by cluster analysis. Based on models, the most important factors that were associated with user satisfaction in all Brazilian regions are the user attempt their problems within the health unit and feeling respected. Additionally, this present study also reveals the main factors per regions, namely: the health unit‘s operating hours meet user needs (northeast); professionals asked about family members (Midwest); professionals ask questions about other health needs (Central-West); to be attended without an appointment (South); and remove their doubts after consultation (Southeast). It can be concluded that the factors that influence the user satisfaction vary according to the considered region of Brazil and are mainly related to care access quality, to meet user needs and work process organization.
Palavras-chave (keywords):
Primary Health CareHealth EvaluationConsumer Satisfaction
Protasio, Ane Polline Lacerda, Gomes, Luciano Bezerra, Machado, L. S., Valença, A. M. G.. Satisfação do usuário da atenção básica em saúde por regiões do brasil: 1º ciclo de avaliação externa do PMAQ-AB.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2016/mai). [Citado em 21/12/2024].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/satisfacao-do-usuario-da-atencao-basica-em-saude-por-regioes-do-brasil-1-ciclo-de-avaliacao-externa-do-pmaqab/15638?id=15638