0616/2008 - Transtornos Alimentares na visão de meninas adolescentes de Florianópolis: uma abordagem fenomenológica
Eating disorders in the view of teenage girlsFlorianópolis: a phenomenological approach
Autor:
• Arlene Leite Nunes - Nunes, A. L. - Joinville, Santa Catarina - Universidade Federal de Santa Catarina - <arlenenunes@gmail.com>Área Temática:
Não CategorizadoResumo:
Objetivo: Compreender o significado da experiência vivida por adolescentes do sexo feminino com TA´s, com ênfase nos aspectos relacionados à alimentação, a partir de uma perspectiva fenomenológica. Método: Entrevistamos sete adolescentes com TA’s, atendidas em hospitais e clínicas de Florianópolis/SC. Na análise das entrevistas procuramos identificar as unidades de significado, categorizando-as para apreensão da estrutura geral da vivência, extraindo a estrutura do vivido. Resultados: Foram identificadas nove unidades de significado: o que representa a comida, hábito alimentar, alimentos que deixaram de ser consumidos, alimentos que passaram a ser consumidos, consumo de refrigerantes, escolhas alimentares, composição das refeições, hábito alimentar da família e alimentação saudável. As unidades de significado revelaram, entre outros, o sofrimento das adolescentes seja por engordar, não se achar magra suficiente, comer demais, não comer, provocar vômito, tomar laxante/diurético, tentar suicídio, ver pais sofrendo, não se sentirem compreendidas. Conclusão: Pesquisa proporcionou contemplar o fenômeno pelo prisma da relação com a comida, confirmando como esta relação está ligada ao emocional. Também mostrou como é viver com TA na visão das adolescentes, procurando enxergar esses transtornos segundo suas óticas e sentimentos.Palavras-chave: Transtorno alimentar, Psicologia, Fenomenologia, Nutrição, Adolescente
Abstract:
Objective: Understanding the meaning of the teenagers’ experience of having ED’s (eating disorders), underscoring the aspects related to eating, from a phenomenological perspective. Method: 7 female teenagers with ED’s were interviewed, being taken care of in Florianópolis/SC. To analyze the interviews the signification units were identified, assessing the structure of the life experience. A categorization was made to reach the perception of the general structure of the experience, extracting the structure of the past experience. Results: 9 signification units were identified: the representation of the food, eating habits, food that no longer were eaten, food that they had began eating, the use of soda, food choices, the composition of the meals, family eating habits and healthy food. These showed the suffering that permeates the existence of all the interviewed teenagers, whether for gaining weight, for not considering herself thin enough, for eating too much, for not eating at all, for forcing vomiting, taking laxatives and diuretics, trying to commit suicide, seeing the parents suffering, not feeling understood by the others, or for themselves. Conclusion: This research allowed us study this phenomenon from another angle, the relation with the food, confirming how much the way we relate to food is connected to emotional matters. It also allowed showing how it is to live with an ED from the view of each of the interviewed teenagers.Key words: Eating disorder, Psychology, Phenomenology, Nutrition, Adolescents