0400/2023 - Analysis of the spatial distribution of the School Health Programthe perspective of the equity principle Análise da distribuição espacial do Programa Saúde na Escola sob a perspectiva do princípio de equidade
It is of fundamental importance that the Basic Health Units (UBS) are distributed equally in relation to educational institutions to increase the possibility of greater effectiveness of the actions of the PSE. The objective of the study was to outline a spatial overview of the implementation of the program in Sergipe, observing the acceptance of the principle of distributive equity of actions. This is a cross-sectional study in which the municipalities that joined the PSE were surveyed; mapping of UBS and public schools was elaborated, observing the occurrence of equity in their distribution via geolocation; and the mean and median distances between health and education equipment were estimated. The results revealed that 1436 (84.52%) public schools were PSE participants. The mapping and estimation of distance indicated evidence of inequitable actions in schools located in rural areas and peripheral areas of urban regions. In addition, failures were detected in the geolocation information of the UBS throughout the state, which can contribute to non-resolutive decision-making, due to the unrealistic view of the distribution of the UBS.
Keywords:
Spatial Analysis; Equity; Health Promotion; Health Policy; School Health Services;
Análise da distribuição espacial do Programa Saúde na Escola sob a perspectiva do princípio de equidade
Abstract(resumo):
É de fundamental importância que as Unidades Básicas de Saúde (UBS) se distribuam de modo equitativo em relação às instituições de ensino para ampliar a possibilidade de maior efetividade das ações do PSE. O objetivo do estudo foi traçar um panorama espacial da implementação do programa em Sergipe, observando o acato do princípio da equidade distributiva das ações. Trata-se de um estudo transversal em que se efetuou o levantamento dos municípios que aderiram ao PSE; elaborou-se o mapeamento das UBS e das escolas da rede pública, observando-se a ocorrência da equidade na distribuição dos mesmos via geolocalização; e estimou-se a média e mediana das distâncias entre os equipamentos de saúde e educação. Os resultados revelaram que 1436 (84,52%) escolas públicas eram participantes do PSE. O mapeamento e estimativa de distanciamento apontaram indícios de não equidade das ações em escolas situadas nas regiões rurais e zonas periféricas das regiões urbanas. Ademais, detectou-se falhas nas informações de geolocalização das UBS em todas as RS, que podem colaborar para tomadas de decisões não resolutivas, devido à visualização irreal da distribuição das UBS.
Keywords(palavra-chave):
Análise espacial; Equidade; Promoção da Saúde; Política de Saúde; Serviços de Saúde Escolar.
Santos, E. R., Nascimento, M., MENDES JUNIOR, A. A., Monteiro, T. V. G., de Siqueira, R. L.. Analysis of the spatial distribution of the School Health Programthe perspective of the equity principle. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2023/Dec). [Citado em 24/02/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/analysis-of-the-spatial-distribution-of-the-school-health-programthe-perspective-of-the-equity-principle/19026?id=19026&id=19026