Objective: To evaluate aspects related to the services provided in the pharmacies of the Brazilian Unified Health System, according to users\' perceptions. Method: Datathe National Survey on Access, Use and Promotion of Rational Use of Medicines, carried out between 2013 and 2014 were analyzed. Individuals who obtained medication in public pharmacies were analyzed. For the prevalence estimates, the total number of medicine users with 95%CI was used as the denominator. Results: From the age group of 20 to 24 years old up to 60 to 64 years, there are significant differences between men and women in relation to the use of public pharmacies. More than 30% of peopleall socioeconomic classes who didn´t obtain medicines at SUS pharmacies never thought about this possibility. Not waiting to obtain the medicines and a positive evaluation of the opening hours had a stronger association to a positive evaluation of the SUS pharmacies. Conclusion: The opening hours and the waiting time are potential barriers at SUS pharmacies. The evaluation of the services by its users is positive, but points to regional differences. Identifying the magnitude of inequalities can contribute to the formulation of more effective and equitable policies.
Keywords:
Pharmaceutical Policies, Pharmaceutical Services. Health Surveys
Avaliação dos usuários sobre as farmácias públicas no Brasil.
Abstract(resumo):
Objetivo: Avaliar aspectos relacionados aos serviços prestados nas farmácias do SUS do Brasil, segundo a percepção dos usuários. Método: Utilizou-se dados da Pesquisa Nacional de Acesso, Utilização e Promoção do Uso Racional de Medicamentos, realizada entre 2013 e 2014. Analisou-se indivíduos que obtiveram algum medicamento nas farmácias públicas. Para o cálculo das estimativas de prevalências, foi usado como denominador o total de usuários de medicamentos com IC95%. Resultados: A partir da faixa etária de 20 a 24 anos até 60 a 64 anos observa-se diferenças significativas entre homens e mulheres, em relação ao uso de farmácias públicas. Mais de 30% das pessoas de todas as classes socioeconômica que não obtiveram medicamentos nas farmácias do SUS, nunca pensaram nessa possibilidade. Não costumam esperar para obtenção dos medicamentos e avaliação positiva do horário de funcionamento tiveram uma associação mais forte em relação a avaliação positiva dos usuários das farmácias do SUS. Conclusão: O horário de funcionamento e o tempo de espera são potenciais barreiras nas farmácias do SUS. A avaliação dos usuários que utilizam o SUS é positiva, mas aponta diferenças regionais e a identificação da magnitude dessas pode contribuir na formulação de políticas mais eficazes e equânimes.
Costa, Karen Sarmento, Zaccolo, A.V, Tavares, N.L, Arrais, P.S.D, Lucia Luiza, Vera, Oliveira, M.A, Mengue, S.S. Avaliação dos usuários sobre as farmácias públicas no Brasil. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2018/Dec). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/avaliacao-dos-usuarios-sobre-as-farmacias-publicas-no-brasil/17073?id=17073&id=17073