0289/2019 - Challenges in the formation of indigenous nurses in Mato Grosso, Brazil. Desafios na formação de enfermeiros indígenas em Mato Grosso, Brasil.
The formation of nurses in Brazil is still a challenge for the university, given the ethnic diversity and regional particularities that exist. Thus, the objective of the study was to identify the challenges in the training process of indigenous nurses in Mato Grosso, Brazil. It is an exploratory and qualitative study, with 11 indigenous nurses. Data analysis was based on the interculturality of Paulo Freire. It was verified that both participants seek the integration of indigenous traditional knowledge with scientific technical knowledge during their practices, which facilitates satisfactory interaction with the community. During nursing graduation they had little or no contact with contents related to indigenous health and at the end of the training they saw unpreparedness to meet the varied health demands. Historically, they are subalternized in relation to non-indigenous people, which reflects in disadvantages in the teaching-learning process, related to technical / technological as well as social aspects.
Keywords:
Education; Nursing; Nursing education programs; Professional competency; Cultural Diffusion
Desafios na formação de enfermeiros indígenas em Mato Grosso, Brasil.
Abstract(resumo):
A formação do enfermeiro no Brasil, ainda se apresenta como um desafio para as universidades, face as diversidades étnicas e particularidades regionais existentes. Assim, o objetivo do estudo foi identificar os desafios no processo de formação de enfermeiros indígenas em Mato Grosso, Brasil. Trata-se de estudo exploratório e qualitativo, junto a 11 enfermeiros indígenas. A análise dos dados, baseou-se na interculturalidade de Paulo Freire. Verificou-se que ambos participantes, buscam a integração dos saberes tradicionais indígenas com os conhecimentos técnico científicos, durante suas práticas, o que facilita a interação satisfatória com a comunidade. Durante a graduação de Enfermagem tiveram pouco ou nenhum contato com conteúdos relacionados à saúde indígena e ao término da formação vislumbravam despreparo para atender as variadas demandas em saúde. Historicamente, apresentam-se subalternizados em relação aos não indígenas, o que reflete em desvantagens no processo de ensino-aprendizagem, tanto relacionados aos aspectos técnicos/tecnológicos como sociais.
Keywords(palavra-chave):
Educação; Enfermagem; Programas de educação em enfermagem
Nascimento, V.F, Hattori, T.Y, Terças-Trettel, A.C.P. Challenges in the formation of indigenous nurses in Mato Grosso, Brazil.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2019/Oct). [Citado em 23/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/challenges-in-the-formation-of-indigenous-nurses-in-mato-grosso-brazil/17363?id=17363&id=17363