0271/2025 - Covid-19 and the domestication of adolescent and young people's sexuality in the emergence of the pandemic (2020-2022) Covid-19 e a domesticação da sexualidade de adolescentes e jovens na emergência da pandemia (2020-2022)
The social and sexual interactions of adolescents and young people were significantly impacted by the COVID-19 pandemic, increasing challenges in addressing prevention and sexual education in schools. This article addresses the socialization of sexuality during the COVID-19 pandemic, based on two researches with young people aged 16–19, high school students from peripheral areas in São Paulo. A mixed-methods approach was used: a) observation of interactions among young people and collaborative activities in school settings; b) a questionnaire self-administered before the pandemic (2019) and after schools reopened (2022); and c) 40 individual in-depth interviews (2022). The school environment is a setting for experimentation and learning about gender and sexuality, capable of welcoming both the reinforcement of cisheteronormativity and the expression of gender and sexual non-binary identities. The pandemic has intensified a process of domestication of sexuality, functioning both as a preventive strategy and as an adaptation to the pandemic context. Harassment and consent in affective-sexual relationships are topics of great interest to young people and should be central to intervention and prevention programs targeting this population.
Covid-19 e a domesticação da sexualidade de adolescentes e jovens na emergência da pandemia (2020-2022)
Abstract(resumo):
As interações sociais e sexuais de adolescentes e jovens foram fortemente impactadas pela pandemia de covid-19 e aprofundaram os obstáculos para discutir, no espaço escolar, temas relativos à prevenção e educação para sexualidade. Este artigo aborda o processo de socialização da sexualidade, em meio à pandemia de covid-19, a partir dos resultados de duas pesquisas articuladas com jovens de 16-19 anos, estudantes de ensino médio e moradores de regiões periféricas em São Paulo. Utilizamos métodos mistos para produção de dados: a) observação das interações entre jovens e colaboração nos espaços escolares; b) questionário, respondido antes da pandemia (2019) e após reabertura das escolas (2022); c) 40 entrevistas individuais em profundidade (2022). O contexto escolar é cenário de experimentações e aprendizados de gênero e sexualidade, capaz de acolher tanto a reiteração da cisheteronormatividade, mas também a expressão da não binaridade sexual e de gênero. A pandemia acirrou um processo de domesticação da sexualidade, servindo tanto como estratégia de prevenção como de adaptação ao contexto pandêmico. Assédio e consentimento nas relações afetivo-sexuais são temas de forte interesse dos/as jovens e precisam ser incorporados em programas de intervenção e de prevenção voltado ao público juvenil.
Cabral, CS, Paiva, V, Barbosa,, D. Covid-19 and the domestication of adolescent and young people's sexuality in the emergence of the pandemic (2020-2022). Cien Saude Colet [periódico na internet] (2025/Aug). [Citado em 05/12/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/covid19-and-the-domestication-of-adolescent-and-young-peoples-sexuality-in-the-emergence-of-the-pandemic-20202022/19747