0286/2021 - COVID-19 PANDEMIC: DISATISFACTION WITH WORK AMONG TEACHERS IN THE STATE OF MINAS GERAIS, BRAZIL PANDEMIA DA COVID-19: INSATISFAÇÃO COM O TRABALHO ENTRE PROFESSORES(AS) DO ESTADO DE MINAS GERAIS, BRASIL
Objective: To verify the prevalence and factors associated with dissatisfaction with teaching work among basic education teachers in public schools in the state of Minas Gerais during the COVID-19 pandemic. Methods: Epidemiological survey of the type websurveys carried out with these teachers between August to September 2020 by digital form. The dependent variable was job satisfaction during the pandemic, with satisfied people being the reference category. Multinomial Logistic Regression was used. Results: 15,641 teachers795 municipalities participated in the study. Regarding job satisfaction, 21.6% were satisfied, 44.7% were indifferent and 33.7% dissatisfied. The chances of being dissatisfied were higher among those without a partner (OR = 1.23), longer teaching time (OR = 1.19), difficulty with remote activities (OR = 37.60), without possession of a computer (OR = 1.40), smokers (OR = 1.27), using alcohol (OR = 1.54), sedentary (OR = 1.22) and without leisure activity (OR = 1.49). Conclusion: The changes caused in the educational system in the face of the pandemic impacted the teacher\'s routine contributing to the dissatisfaction with the work of this professional.
Keywords:
Faculty. Job Satisfaction. Health Surveys. Pandemics. Coronavirus Infections.
PANDEMIA DA COVID-19: INSATISFAÇÃO COM O TRABALHO ENTRE PROFESSORES(AS) DO ESTADO DE MINAS GERAIS, BRASIL
Abstract(resumo):
Objetivo: Verificar a prevalência e fatores associados a insatisfação com o trabalho docente entre professores(as) da rede pública estadual de educação básica do estado de Minas Gerais durante a pandemia da COVID-19. Métodos: Inquérito epidemiológico do tipo websurveys, realizado com esses(as) professores(as) entre agosto a setembro de 2020 via formulário digital. A variável dependente foi a satisfação com o trabalho durante a pandemia, sendo os(as) satisfeitos(as) a categoria de referência. Foi utilizada a Regressão Logística Multinomial. Resultados: Participaram do estudo 15.641 professores(as) de 795 municípios. Em relação a satisfação com o trabalho, 21,6% estavam satisfeitos(as), 44,7% indiferentes e 33,7% insatisfeitos(as). As chances de estarem insatisfeitos(as) foram maiores entre aqueles(as) sem cônjuge (OR=1,23), maior tempo de docência (OR=1,19), dificuldade com atividades remotas (OR=37,60), sem posse de computador (OR=1,40), tabagistas (OR=1,27), em uso de bebida alcoólica (OR=1,54), sedentários(as) (OR=1,22) e atividade de lazer ausente (OR=1,49). Conclusão: As mudanças causadas no sistema educacional diante da pandemia impactaram a rotina do(a) professor(a), contribuindo para a insatisfação com o trabalho deste(a) profissional.
Keywords(palavra-chave):
Professores. Satisfação no trabalho. Inquérito epidemiológico. Pandemia. COVID-19.
Silva, R.R.V, Barbosa, R.E.C, Souza e Silva, N.S, Pinho, L., Ferreira, T. B., Moreira, B. B., Brito, M. F. S. F., Haikal, D.S. COVID-19 PANDEMIC: DISATISFACTION WITH WORK AMONG TEACHERS IN THE STATE OF MINAS GERAIS, BRAZIL. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2021/Sep). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/covid19-pandemic-disatisfaction-with-work-among-teachers-in-the-state-of-minas-gerais-brazil/18185?id=18185&id=18185