1481/2011 - EDUCATION AND COMPETENCES FOR SUS: IS IT POSSIBLE TO THINK ALTERNATIVE (S) LOGIC (S) OF LATE CAPITALISM? EDUCAÇÃO E COMPETÊNCIAS PARA O SUS: É POSSÍVEL PENSAR ALTERNATIVAS À(S) LÓGICA(S) DO CAPITALISMO TARDIO?
• Rodrigo Siqueira Batista - Rodrigo Siqueira Batista - Teresópolis, Rio de Janeiro - Universidade Federal de Viçosa e Universidade Federal do Rio de Janeiro - <rsiqueirabatista@yahoo.com.br>
Co-author(s):
• Andréia Patrícia Gomes - Gomes, A. P. - Universidade Federal de Viçosa - <andreiapgomes@gmail.com> • Verônica Santos Albuquerque - Albuquerque, VS - Teresópolis, Rio de Janeiro - Centro Universitário Serra dos Órgãos - <veronicatere@gmail.com> • Felipe de Oliveira Lopes Cavalcanti - Cavalcanti,, F. O. L. - Instituto Nacional do Câncer - <felipeolcav@yahoo.com.br> • Rosângela Minardi Mitre Cotta - Cotta, R. M. M. - Universidade Federal de Viçosa - <rmcotta@ufv.br>
Thematic Area:
Ciências Sociais
Abstract:
The changes experienced in the world of work in contemporary society leads to the need to rethink alternatives to the training of health professionals, thus allowing the approach of the health problems of individuals and collectives. Based on these considerations, this paper aims to discuss training in health – around the concept of competence – with a focus on education for the SUS, using as theoretical attempts to analyze and propose an alternative to those entrenched in the logic of capitalism later. It is therefore a reflection on the subject, correlating theory and praxis, in constant motion and relentless construction, deconstruction and (re)construction of propositions.
EDUCAÇÃO E COMPETÊNCIAS PARA O SUS: É POSSÍVEL PENSAR ALTERNATIVAS À(S) LÓGICA(S) DO CAPITALISMO TARDIO?
Abstract(resumo):
As transformações vividas no mundo do trabalho na sociedade contemporânea levam à necessidade de se repensar alternativas para a formação dos profissionais de saúde, permitindo, assim, a abordagem dos problemas de saúde dos sujeitos e das coletividades. Com base nessas considerações, o presente trabalho pretende discutir a formação em saúde – em torno do conceito de competência –, tendo como foco a educação para o SUS, tomando como marco teórico a tentativa de analisar e propor uma alternativa àquelas entrincheiradas na lógica do capitalismo tardio. Trata-se, pois, de uma reflexão sobre o assunto, correlacionando a teoria e a práxis, num movimento constante e incessante de construção, desconstrução e (re)construção de proposições.
Rodrigo Siqueira Batista, Gomes, A. P., Albuquerque, VS, Cavalcanti,, F. O. L. , Cotta, R. M. M.. EDUCATION AND COMPETENCES FOR SUS: IS IT POSSIBLE TO THINK ALTERNATIVE (S) LOGIC (S) OF LATE CAPITALISM?. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2012/Apr). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/education-and-competences-for-sus-is-it-possible-to-think-alternative-s-logic-s-of-late-capitalism/9802?id=9802&id=9802