0252/2025 - Educational intervention with comics about contraceptives for adolescents: quasi-experimental study Intervenção educacional com história em quadrinhos sobre contraceptivos para adolescentes: estudo quase experimental
The objective was to evaluate adolescents' knowledge of contraceptive methods before and after an educational intervention using a comic book. This quasi-experimental study was conducted from September to October 2023, with 62 high school adolescents from Maceió, AL. Knowledge about contraceptive methods was assessed at four different points in time. The Friedman, Wilcoxon, and McNemar tests were used for analysis. The median knowledge score was 8 (p25-p75; 4-12) at the pretest, 14 (p25-p75; 5-15) at the immediate posttest, 13 (p25-p75; 5-15) at the 7-day posttest, and 13 (p25-p75; 6-15) at the 15-day posttest. Adolescents' knowledge at the three post-intervention assessments was significantly higher than at the pre-test (<0.001). When comparing post-test scores, no change was found between the immediate post-test and the seven-day post-test (p=0.108), between the immediate post-test and the 15-day post-test (p=0.262), and between the seven-day post-test and the 15-day post-test (p=0.442). Knowledge scores were maintained up to 15 days after the intervention. The comic book "Methods of contraception: I'm young and I don't want to have a baby yet" is a resource with potential to increase adolescents' knowledge about contraceptive use.
Keywords:
Health Education, Adolescent, Contraception, Educational Technology, Comic Book
Intervenção educacional com história em quadrinhos sobre contraceptivos para adolescentes: estudo quase experimental
Abstract(resumo):
Objetivou-se avaliar o conhecimento de adolescentes escolares sobre métodos contraceptivos antes e após intervenção educacional com história em quadrinhos. Estudo quase experimental, realizado de setembro a outubro/2023, com 62 adolescentes escolares do ensino médio de Maceió-AL. O conhecimento sobre métodos contraceptivos foi avaliado em quatro momentos. Para análise, utilizou-se os testes de Friedman, Wilcoxon e McNemar. A mediana do escore de conhecimento no pré-teste foi 8 (p25-p75; 4-12), no pós-teste imediato foi 14 (p25-p75; 5-15), após sete dias foi 13 (p25-p75; 5-15) e após 15 dias foi 13 (p25-p75; 6-15). O conhecimento dos adolescentes nas três avaliações após a intervenção foi significativamente maior que no pré-teste (<0,001). Na comparação entre os momentos pós-teste, não foi identificada variação entre pós-teste imediato e pós-teste de sete dias (p=0,108), entre pós-teste imediato e pós-teste de 15 dias (p=0,262) e entre pós-teste de sete dias e pós-teste de 15 dias (p=0,442). Os escores de conhecimento mantiveram-se até 15 dias após a intervenção. A história em quadrinhos “Métodos contraceptivos: sou jovem e ainda não quero gerar uma vida” é um recurso com potencial para aumentar o conhecimento de adolescentes sobre o uso de métodos contraceptivos.
Keywords(palavra-chave):
Educação em Saúde, Adolescente, Anticoncepção, Tecnologia Educacional, Revista em Quadrinhos