• João Carlos Caetano - Caetano, J.C. - Universidade Federal de Santa Catarina - <caetano@saude.sc.gov.br> • Flavia Regina Souza Ramos - Ramos, F.R.S. - Centro de Ciências da Saúde - Universidade Federal de Santa Catarina -UFSC - <flavia.ramos@pq.cnpq.br>
Thematic Area:
Ciências Sociais
Abstract:
Research aimed to analyze the ethical dimension on health professionals training, more specifically, in Dentistry. Interviews were conducted with teachers, academic activities observations and focus groups with students of two courses. Data analysis revealed some elements from the hidden curriculum that influence the training ethical dimension. Results suggest different ethics conceptions in the academic environment with predominance of deontological understanding, whose consequences in the management of daily ethical conflicts require attention. Grounding in common sense and lack of intentionality from the academic staff, regarding students‘ ethical training, indicate how imperative is the need to know the values they live, to understand how the moral development occurs and approach to a bioethical reference, in order to justify and instrumentalize the pedagogical-ethical issue. As a conclusion, it is essential to take individual and collective teaching responsibility, in order to make the professional training a human being integral training, as well.
Keywords:
Moral Development
Ethics
Bioethics
Education, Higher
Human Resources Formation
Ética e valores na formação profissional em saúde: um estudo de caso
Abstract(resumo):
Trata-se de pesquisa que objetivou analisar a dimensão ética da formação de profissionais de saúde, mais especificamente, de Odontologia. Foram realizadas entrevistas com docentes, observações de atividades acadêmicas e grupos focais com alunos de dois cursos de graduação. A análise dos dados revelou elementos do currículo oculto que influenciam a dimensão ética da formação. Os resultados aqui discutidos apontam diferentes concepções de ética no ambiente acadêmico com o predomínio do entendimento deontológico, cujas consequências no manejo dos conflitos éticos cotidianos demandam atenção. O embasamento no senso comum e a ausência de intencionalidade do corpo docente com relação à formação ética dos estudantes indicam como imperativa a necessidade de se conhecer os valores que vivenciam, de se entender como ocorre o desenvolvimento moral e de se aproximar de um referencial bioético para fundamentar e instrumentalizar o fazer ético-pedagógico. Conclui-se ser fundamental que individual e coletivamente se assuma a responsabilidade docente quanto à dimensão ética da formação, para que a formação profissional seja também possibilidade de formação integral do ser humano.
Keywords(palavra-chave):
Desenvolvimento Moral
Ética
Bioética
Educação Superior
Formação de Recursos Humanos
Finkler, M, Caetano, J.C., Ramos, F.R.S.. Ethics and values on health professional training: a case study. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2012/May). [Citado em 21/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/ethics-and-values-on-health-professional-training-a-case-study/10314?id=10314