The graduation in Public Health aims to train health professionals with knowledge focused on the promotion, prevention and health systems management. However, in the direction to approach the issues of gender and sexuality there is still an apparent silencing of this debate in the courses. The objective is to understand the presence or not of contents that contemplate aspects of gender and sexuality in this training, using the qualitative analysis, through Documentary Research and Content Analysis,the survey and analysis of the Curricular Pedagogical Projects of undergraduate courses in Public Health in Brazil. A total of 16 projects were analyzedthe 21 existing courses in Brazil. It was verified, mainly, that 12 courses have subjects that discuss gender and sexuality issues during graduation, sometimes compulsorily or optionally. It is concluded that the debate on gender and sexuality occurs in most of the Institutions that have Public Health undergraduation course. However this field of discussions needs to be improved even in the National Curricular Guideline for the Courses of Public Health, which should explain these topics, enabling a formation that overcomes the prejudices, violence and binarism present in a heteronormative and sexism society.
Keywords:
Gender, Sexuality, Public Health, Curricular Pedagogical Project.
Gênero e Sexualidade na Graduação em Saúde Coletiva do Brasil.
Abstract(resumo):
A formação em Saúde Coletiva tem como objetivo formar profissionais da saúde com conhecimentos voltados para a promoção, prevenção e gestão dos sistemas de saúde. Entretanto, no direcionamento para a abordagem das questões de gênero e sexualidade ainda se observa um aparente silenciamento desse debate nos cursos. O objetivo é compreender a presença ou não de conteúdos que contemplem aspectos de gênero e sexualidade nesta formação, utilizando a análise qualitativa, por meio da Pesquisa Documental e Análise de Conteúdo, a partir do levantamento e análise dos Projetos Pedagógicos Curriculares dos cursos de graduação em Saúde Coletiva no Brasil. Foram analisados 16 projetos dos 21 cursos existentes no Brasil, sendo constatado, principalmente, que 12 cursos possuem disciplinas que discutem as questões de gênero e sexualidade ao longo da graduação, ora de forma obrigatória, ora optativa. Conclui-se que o debate de gênero e sexualidade ocorre em grande parte das Instituições que apresentam o curso de Saúde Coletiva. Entretanto, esse campo de discussões precisa ser aprimorado inclusive na Diretriz Curricular Nacional para os Cursos de Saúde Coletiva, que deve explicitar esses temas, viabilizando uma formação que supere os preconceitos, violências e o binarismo presentes em uma sociedade sexista e heteronormativa.
Keywords(palavra-chave):
Gênero, Sexualidade, Saúde Coletiva, Projeto Pedagógico Curricular.
Silva, JMN, Paulino, D.B, Raimondi, G.A. Gender and Sexuality in Public Health undergraduation in Brazil.. Cien Saude Colet [periódico na internet] (2018/Oct). [Citado em 22/01/2025].
Está disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/en/articles/gender-and-sexuality-in-public-health-undergraduation-in-brazil/16967?id=16967&id=16967